۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین مهارت خود آگاهی، اساس مهارت های زندگی می باشد
کد خبر: ۱۴۷۱۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس شبکه بهداشت ـ درمان بویین زهرا:

مهارت خود آگاهی، اساس مهارت های زندگی می باشد

با کسب این مهارت ها می توان با چالش ها و استرس های زندگی به صورت صحیح مقابله کرد.

مهارت خود آگاهی، اساس مهارت های زندگی می باشد
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، چرا بسیاری از افراد در حل مسائل و مشکلات جزئی خود عاجز و ناتوانند؟ چرا توانایی و مهارت نه گفتن(قاطعیت) به پیشنهادهای نابجای دوستان ناباب برای بسیاری از نوجوانان سخت و دشوار است؟ چرا افرادی به جرم قتل( به علت ناتوانی در کنترل و غلبه بر یک لحظه خشم خویش) زندانی هستند؟ به طور یقین پاسخ این سؤال ها این نکته می باشد که افراد مذکور؛ مهارت های زندگی به ویژه مهارت خود آگاهی که اساس و پایه مهارت های زندگی است را فرا نگرفته اند.
زهرا شاه بختی کارشناس سلامت روان، اجتماعی، اعتیاد و الکل شبکه بهداشت ـ درمان شهرستان بویین زهرا با مطالب فوق گفت: با کسب این مهارت ها می توان با چالش ها و استرس های زندگی به صورت صحیح مقابله کرد و ادامه داد: مهارت های زندگی مجموعه ای از توانایی هاست که قدرت سازگاری و رفتار مثبت و کارآمد را افزایش داده و باعث می شود که افراد مسوولیت های مربوط به نقش اجتماعی خود را پذیرفته و بدون صدمه زدن به خود و دیگران با چالش ها و مشکلات زندگی روبرو شده و انتخاب ها و رفتارهای سالمی داشته باشند.
ایشان با اشاره به اینکه امروزه با توسعه زندگی شهرنشینی، آموزش کودکان از خانواده ها به نهادهای آموزشی سپرده شده است، اظهار داشت: همواره جهت گیری این نهادها بر ارائه دانش و اطلاعات معطوف بوده است و به همین دلیل کودکان و نوجوانان از یادگیری مهارت هایی که در زندگی روزمره به آنها نیاز دارند محروم می مانند و اضافه کرد: بنابر این اولیاء باید زمینه مساعدی را برای فرا گرفتن این مهارت ها توسط خودشان و فرزندانشان مهیا کنند.
این کارشناس در بحث مهارت خودآگاهی ضمن بیان اینکه یکی از مهمترین عواملی که به فرد کمک می کند زندگی خوب و موفقی داشته باشد؛ این نکته است که خود را شناخته، احساس خوبی درباره خودش داشته باشد و از آنچه که هست، شاد و راضی باشد، گفت: خودآگاهي، توانايي شناخت خود و آگاهي از خصوصيات، نقاط ضعف و قوت، توانايي ها و ناتوانايي ها، نیازها و خواسته ها، اهداف، ارزش ها و هویت می باشد.
طبق گفته شاه بختی، مطالعات انجام شده نشان می دهد که ضعف در خودآگاهی با بسیاری از بیماری ها و آسیب های روانی اجتماعی همراه است و در ادامه، اشاره دارد که از جمله این مشکلات، افسردگی، اضطراب، احساس حقارت، اعتماد به نفس پایین، مشکلات ارتباطی، احساس تنهایی، اعتیاد و فرار می باشد.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان