۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین آغاز یارگیری گازی ایران و روسیه در تهران/ دبیرکل آینده GECF کیست؟
کد خبر: ۱۴۷۰۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

آغاز یارگیری گازی ایران و روسیه در تهران/ دبیرکل آینده GECF کیست؟

مذاکرات و یارگیری ایران و روسیه در آستانه انتخاب دبیرکل جدید مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران آغاز شده است و پیش بینی می‌شود تا ساعاتی دیگر از بین سه کشور ایران، روسیه و لیبی در صورت اجماع اعضا، یکی به عنوان دبیرکل این مجمع بین‌المللی گاز انتخاب خواهد شد.

آغاز یارگیری گازی ایران و روسیه در تهران/ دبیرکل آینده GECF کیست؟
به گزارش صبح قزوين، بدون شک مهمترین محور برگزاری پانزدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادر کننده گاز در تهران انتخاب دبیرکل این مجمع بین‌المللی گاز است.
از این رو رقابت اصلی برای احراز این کرسی استراتژیک بازار جهانی گاز بین سه کشور ایران، روسیه و لیبی بوده و از روز گذشته رایزنی و یارگیری برای انتخابات دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز از شب گذشته در تهران آغاز شده است.
در این بین هفته گذشته و در آستانه برگزاری پانزدهمین اجلاس وزارتی مجمع کشورهای صادرکننده گاز در تهران، بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در مسکو با الکساندر نوواک وزیر انرژی فدراسیون روسیه دیدار و گفتگو کرده است.
لئونید بوخانوفسکی، دبیر کل مجمع کشورهای صادرکننده گاز هم درباره انتخاب دبیرکلی جدید مجمع کشورهیا صادرکننده گاز شب گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سه کشور ایران، روسیه و لیبی کاندیدهای خود را برای احراز این پست معرفی کرده‌اند، گفت: فردا بهترین کاندیدا انتخاب می‌شود.
از سوی دیگر بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و رئیس مجمع کشورهای صادرکننده گاز در گفتگو با مهر شانس ایران در انتخابات دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز را بالا عنوان کرد و گفت: ایران با استفاده از دیپلماسی و مزیت میزبانی می تواند این پست کلیدی را در اختیار بگیرد با این وجود برای انتخاب دبیرکل باید بین کل اعضا اجامع حاصل شود.
شب گذشته هم مذاکراتی بین بیژن زنگنه وزیر نفت ایران و وزیر نفت عهراق پشت درهای بسته در تهران برگزار شد که پیش بینی می شود محور اصلی این مذاکرات انتخاب دبیرکل آینده مجمع کشورهیا صادرکننده گاز باشد.
در همین حال پیش بینی می‌شود در انتخابات امروز عراق به عنوان یک کشور همسایه که دارای سطح روابط اقتصادی و سیاسی بالایی با تهران بوده رایزنی‌هایی را در بین کشورهای عربی عضو مجمع کشورهای صادرکننده گاز همچون مصر، امارات، عمان، قطر و الجزایر در حمایت از ایران انجام دهد.
در حال حاضر عراق در کنار کشورهایی همچون هلند، قزاقستان و نروژ به اعضای ناظر مجمع کشورهای صادرکننده گاز به تهران سفر کرده اند.
همزمان با آغاز رایزنی های ایران، روسیه و لیبی هم به عنوان رقبای ایران در این انتخابات گازی مذاکرات و یارگیری هایی را آغاز کرده اند که پیش بینی می شود تا ساعاتی دیگر نتایج انتخاب دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز نهایی و اعلام رسمی شود.
پیش از این سید محمدحسین عادلی به عنوان کاندیدای پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای دبیرکلی مجمع کشورهای صادرکننده گاز (جی.
یی.
سی.
اف) معرفی شده بود.
عادلی پیش از این عضو شورای اقتصاد و سرمایه‌گذاری دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی بوده و در سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۳ رئیس کل بانک مرکزی و بعد از آن سفیر ایران در لندن بوده است.
منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان