۰۵/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۴ دوشنبه

صبح قزوین اعزام ۵۰ هزار مبلغ در دهه اول محرم/ طرح «نذر کتاب» اجرایی شود
کد خبر: ۱۴۶۵۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

اعزام ۵۰ هزار مبلغ در دهه اول محرم/ طرح «نذر کتاب» اجرایی شود

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اعزام ۵۰ مبلغ به مناسبت ایام عزاداری شهادت اباعبدالله الحسین(ع)، بر لزوم اجرای« طرح نذر کتاب» با هدف تقویت کتابخانه های مساجد و هیئات تأکید کرد.

اعزام ۵۰ هزار مبلغ در دهه اول محرم/ طرح «نذر کتاب» اجرایی شود
به گزارش صبح قزوين،  حجت الاسلام حسین روحانی نژاد معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در نشست خبری روز شنبه 11 آبان ماه به تشریح ویژه برنامه های این سازمان در آستانه ماه محرم پرداخت و گفت: بزرگترین مراسم مذهبی در جهان اسلام به ویژه در کشور عزیزمان در ایام محرم الحرام شکل می گیرد و در جهان اسلام نیز هر مسلمانی که محب اهل بیت(ع) است از شیعه و سنی به طریقی به ساحت مقدس اباعبدالله الحسین(ع) اظهار ارادت می کند.
وی فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی را در ایام محرم و صفر به چهار بخش تقسیم کرد و گفت: برای هرچه باشکوهتر برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم و صفر، سازمان تبلیغات با دیگر نهادها و تشکلهای فرهنگی و مذهبی هماهنگی های لازم را در چهار بخش تنظیم کرده است.
اولین بخش بحث اعزام مبلغ هست.
اعزام مبلغ و روحانی در ایام محرم برای آگاهی بخشی درباره اسلام اصیل در همه مجالس، محافل، مساجد، هیئات، حسینیه ها و تکایا از سنتهای دیرینه ای است که به تقویت دین باوری مردم می پردازد.
در آستانه محرم، شبکه مبلغ سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور به اطلاع رسانی مردم پرداخته است تا هر نقطه از شهر و روستای کشورمان نیاز به مبلغ دارند، به دفاتر ما در سراسر کشور اعلام کنند.
روحانی نژاد با اشاره به هماهنگی های انجام شده با حوزه علمیه قم، دفتر تبلیغات حوزه، سازمان اوقاف امور خیریه  و نیز تشکلهای تبلیغی- مذهبی در رابطه با اعزام مبلغ، افزود: پیش بینی ما این است که در ایام محرم حدود 50 هزار نفر مبلغ به امر تبلیغ بپردازند که از این تعداد 5 هزار نفر را خواهران مبلغ تشکیل می دهند که بخشی از ایمن مبلغین از حوزه علمیه قم و بخش عمده آن از مراکز استانها و شهرستانها به صورت جابجایی و یا اعزامی سازماندهی شده اند.
وی اعلام کرد: جهت بررسی مباحث و موضوعات مهمی که مبلغان بر آن تأکید داشتند 400 نشست هم اندیشی یک روزه برگزار شد که مبلغان در این نشستها با هدف بررسی موضوعات مهم در رابطه با بحث عزاداری و محرم به تبادل نظر با یکدیگر پرداختند.
با توجه به نیازسنجی های صورت گرفته در حوزه فرهنگی- تبلیغی، نیاز مردم به موضوعات تبلیغی- دینی مشخص است که این نیازها به مبلغان اعلام شده است و از آنجا که ممکن است در برخی شهرستانها دسترسی به منابع دینی سخت باشد، تغدیه فکری- فرهنگی مبلغان طراحی شده است که طی دو کتاب« ره توشه» و « پیام محراب» در اختیار آنها قرار داده شده است.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه بر حضور مردم در مساجد در ایام عزاداری تأکید کرد و یادآور شد: همانطور که امام راحل فرمود که مسجد سنگر است و سنگرها را خالی نکنید امیدواریم مردم عزیزمان با حضور پرشور خود در مساجد، به مجالس وعظ و خطابه رونق ببخشند و مبلغان محترم نیز با آمادگی در این مجالس به ارائه محتوای دینی بپردازند.
وی افزود: بخش دوم فعالیت سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه ویژه برنامه های محرم، هماهنگی با شبکه های مردمی است تا بتوانند مراسم عزاداری محرم و صفر را با شکوه هرچه بیشتر به پیش ببرند.
دو شبکه بزرگ به نام « کانون مداحان کشور» و «شورای هیئات مذهبی کشور» در این زمینه با ما همکار دارند که اعضای این دو تشکل به طور مستقیم از سوی خود مداحان و هیئات مذهبی انتخاب می شوند و در همه شهرستانها و مراکز استان دارای دفتر هستند و در آستانه محرم دو نشست ویژه برای انتقال پیام عاشورا و مباحثی درباره امنیت و سلامت و بهداشت و خدمات فرهنگی تشکیل شد.
حجت الاسلام روحانی نژاد با اعلام اینکه امروز 80 هزار هیئت مذهبی با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی در کشور در حال فعالیت هستند، به حمایتهای فکری- فرهنگی سازمان از ااین هیئات اشاره کرد و گفت: علاوه بر نشریه بیرق و خیمه که در اختیار هیئات مذهبی و تشکلهای مردمی قرار می گیرد، کتابهای نوحه متناسب با هر استان حاصل کنگره های شعر عاشورایی نیز در سطح ملی به سه زبان فارسی، عربی و آذری منتشر می شود و در اختیار مداحان قرار می گیرد و خدا را شاکریم مداحان عزیز ما که نقش بسیار مهمی در گسترش معارف اهل بیت(ع) دارند، کاملا به محتوای مناسب و توصیه های مقام معظم رهبری توجه دارند.
وی افزود: بخش سوم فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی، تولید لوح های فشرده و فعالیت در فضای مجازی است و صفخاتی ویژه ای در وب سایت سازمان تبلغات اسلامی گشوده می شود که به صورت تخصصی مطالبی را برای بهره برداری علاقمندان در فضای مجازی فراهم می کند و به صورت آنلاین عزاداری ها پخش می شود و در سایت خبری سازمان تبلیغات اسلامی اسامی سایتهای عزاداری وجود دارد و مؤسسه تبیان و نیز هنر و ادبیات هلال به گسترش این مباحث کمک می کنند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اعلام کرد: بخش چهارم فعالیتهای سازمان در «ستاد سازماندهی شئون فرهنگی در مناسبتهای مذهبی» است.
این ستاد که مصوبه شماره 603 شورای عالی انقلاب فرهنگی است، دستگاه های فرهنگی را موظف کرده است که به امر سیاستگذاری، ارائه راهکارهای اجرایی و بیان راهبردهای لازم در حوزه مناسبتهای مذهبی به ویژه ایام عاشورا و محرم و صفر بپردازند و این شورا در 31 استان فعال است و بیش از 270 ستاد در سراسر کشور فعال هستند و از بخشهای مردمی و غیرمردمی دعوت شده است که به تناسب شرایط منطقه هر دو هفته یکبار و یا هر ماه یکبار جلسات مشورتی برگزار می کنند.
وی افزود: نگاه حاکم بر ستاد سازماندهی شئون فرهنگی در مناسبات مذهبی، ایجابی است و تلاش دارد که فرهنگ مذهبی را توسعه دهد و مراقبتهای لازم را برای جلوگیری از لطمه وارد شدن به مراسم عزاداری و این ظرفیت بزرگ را انجام می دهد که از جمله این تهدیدات بحث ایجاد اختلافات مذهبی و قومی است که فعالان این ستاد هوشمندانه این تهدیدات را رصد می کنند.
نکته دیگر این است که در این ستاد اگر خرافات و موهوماتی در عزاداری ها دیده شود را با رهنمودهای لازم از بین می برند و این خرافات را از ساحت عزاداری ها دور می کنند و شاهدیم که مردم ما چقدر عقلانی و منطقی با حفظ شو و شعور و ابراز احساسات و ارادت به ساحت مقدس اهل بیت(ع) و اباعبدالله الحسین(ع) به عزاداری می پردازند.
روحانی نژاد با اشاره به اینکه تورم و گرانی در دو سه سال اخیر خدشه ای بر رونق بخشی عزاداری های حسینی وارد نکرده است، تأکید کرد: بررسی های میدانی ما نشان داده است که گرانی و تورم نه تنها بحث عزاداری ایام محرم و صفر را تضعیف نکرده است بلکه پررونق هم شده است و پیش بینی ما این است که محرم امسال با شکوهتر از گذشته برگزار شود.
وی در مورد حمایتهای مالی سازمان تبلیغات اسلامی به هیئات مذهبی گفت: حمایتهای سازمان از هیئات مذهبی، فکری- فرهنگی است اما خوشبختانه سازمانهای مدنی و شهری نظیر شهرداری ها با هماهنگی های صورت گرفته در این مسیر گام برداشته اند از جمله برگزاری نمایشگاه «عطر سیب» بود که از سوی شهرداری برگزار شد و هیئات مذهبی اقلام مذهبی خود را از این مراکز تهیه می کنند و هم از حمایتهای جزئی برخوردار می شوند.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی یادآور شد: امسال یک توقعی که داشتیم این بود که این عزاداری با هفته کتاب و کتابخوانی مصادف شده است و طرح سراسری « نذر کتاب» را پیشنهاد کردیم.
همانطور که در دهه محرم نذورات مردم اوج می گیرد این نذر کتاب می تواند کتابخانه های مساجد و حسینیه ها و هیئات را تقویت کند و هرکس که کتابی را هدیه می دهد می تواند مشخصات خود را به عنوان اهداء کننده کتاب در این مراکز ثبت کند.
وی با اشاره به تقارن آغاز محرم با روز ملی مبارزه با استکبار جهانی(13 آبان) اعلام کرد: آغاز محرم امسال با روز ملی مبارزه با استکبار جهانی و روزی که لانه جاسوسی به تسخیر دانشجویان پیرو خط امام در آمد، متقارن شده است، این واقعه را امام انقلاب دوم و بزرگتر از انقلاب اسلامی خواندند و سی و چند سال پیش که ملت ایران سفارت آمریکا را به خاطر جاسوسی علیه ملت و کشورمان تسخیر کرد امروز می بینیم که طی هفته گذشته جاسوسی آمریکا از کشورهای اروپایی و از سران این کشورها بر ملا شده است و آنها را وادار به اقرار به این مطلب کرد که ملت ایران راست می گفتند که سفارت آمریکا لانه جاسوسی است و قطعا در چنین روزی دانش آموزان و دانشجویان همراه با مردم در مراسم 13 آبان محکم تر از گذشته با شعار «مرگ بر آمریکا» حضور پیدا می کنند.
حجت الاسلام روحانی نژاد در پایان افزود: شعار« مرگ بر آمریکا» یک شعار استراتژیک است و تا مادامی که ظلم و ستم و خیانت از طرف کاخ سفید در دنیا مدیریت می شود این شعار به قوت خود باقی است و مردم ما پیشگام اولیای امور در این عرصه ها هستند و این بار نیز عظمت حضورشان را اعلام خواهند کرد.
منبع: مهر

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان