۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین دور سوم طرح غربالگری و بيمار يابی ديابت و فشار خون آغاز شد
کد خبر: ۱۴۶۴۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس مرکز بهداشت قزوین:

دور سوم طرح غربالگری و بيمار يابی ديابت و فشار خون آغاز شد

از آنجا که ديابت، بيماري غير واگيری است كه تعداد زيادي از افراد جامعه به آن مبتلا هستند، ولي نيمي از مبتلایان از این موضوع آگـاه نمی باشند، به همين منظور مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، دور سوم طرح غربالگري و بيمار يابي دیابت و بیماری فشار خون را در مراكز بهداشتی ـ درمانی روستايي آغاز کرد.

دور سوم طرح غربالگری و بيمار يابی ديابت و فشار خون آغاز شد
به گزارش صبح قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین،پريوش خنساريان كارشناس ديابت واحد بيماري هاي مركز بهداشت قزوین گفت: مرحله اول این طرح سال 1383 برای افراد 30 ساله و بالاتر انجام شده است.
ایشان با اشاره به اینکه این طرح به منظور شناسايي بيماران مبتلا به ديابت و فشار خون و ارائه مراقبت های لازم به آنان اجرا می شود، اظهار داشت: پس از اجرای دور دوم طرح در سال 1386 اینک دور سوم(با همان گروه هدف) از روز پنجم آبان 1392 آغاز شده و به مدت شش ماه اجرا خواهد شد.
این کارشناس با بیان اینکه در بیماری دیابت، چون قند خـون بیمار به ‌طور طبيعي براي تـوليد انرژي (سوخت‌ و ساز) توسط سلول‌ها جذب ‌نمي‌شود، بنابر اين ميزان آن در خون افزايش‌ مي‌يابد، تصریح کرد: احساس ضعف يـا گـرسنگي، رنگ‌پريدگي، عـرق سـرد، طپش قلب، سـرگيجه، گيجي، خواب‌آلودگي و در نهايت بيهوشي، عـلائم بيماري ديابت مي باشند.
طبق گفته خنساريان، مشكلات چشمي، ناراحتي‌هاي كلیوی و قلبي، بي‌حسي و گزگز كردن دست‌ها و پاها و نيز دير بهبود يافتن زخم‌ها(به ویژه در پاها كه در صورت عدم مراقبت، ممكن ‌است به قطع عضو منجر شود) از عـوارض بيماري ديابت است.
یاد آور می شود، مطالب فوق در جمع كارشناسان و كاردان ها مراكز بهداشتی ـ درمانی روستايي بیان شد.
در این برنامه که روز چهارم آبان 1392 در سالن اجتماعات مركز بهداشت شهيد بلنديان قزوین برگزار شد، خنساريان آموزش هاي لازم را درباره تكميل فرم غربالگري و بيماريابي ديابت و فشارخون ارائه داد.
انتهای پیام/

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان