۱۰/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۹ شنبه

صبح قزوین دستگيري حفاران غير مجاز در روستاي ككجين دره
کد خبر: ۱۳۹۱۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

فرماندهي يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان قزوين خبر داد:

دستگيري حفاران غير مجاز در روستاي ككجين دره

طبق گزارشات مردمي، متعرضين ميراث فرهنگي در روستاي ككجين دره از توابع بخش كوهين دستگير شدند.

دستگيري حفاران غير مجاز در روستاي ككجين دره

به گزارش صبح قزوین، سرهنگ ملكي فرماندهي يگان حفاظت ميراث فرهنگي استان قزوين با اعلام  خبر دستگيري حفاران غير مجاز در روستاي ككجين دره گفت: با توجه به همراهي خوب مردم روستاي ككجين دره در حفاظت از ميراث فرهنگي اين منطقه توانستيم متعرضين ميراث فرهنگي را شناسايي و دستگير نماييم.

ملكي با اشاره به حفاري‌هاي غير مجاز در استان افزود: محوطه‌هاي باستاني از جمله مواريث ارزشمندي هستند كه بايد با كمك مردم حفظ ونگهداري شوند زيرا تاريخ كشور پهناور ايران در گرو بررسي ‌اين محوطه‌هاي تاريخي و باستاني مي‌باشد و همه افراد بايد وظيفه پاسداري و حفاظت از آن را بر عهده داشته باشند.

وي به برخورد قاطع و بدون اغماض در مواجهه با تعارض به ميراث فرهنگي تاكيد نمود واظهار داشت: آسيب هايي كه اين متعرضين طي حفاري‌ و با توهم برداشت اشيا از محل به لايه‌هاي باستاني محوطه و تپه‌هاي تاريخي وارد مي‌آورند غير قابل برگشت بوده و موجب مغشوش شدن اطلاعات تاريخي در اين مكان‌ها مي‌گردد.

اين مقام مسئول آموزش، ترويج و معرفي حوزه هاي مختلف تاريخي را مهم خواند و تصريح كرد: يكي از راه‌هاي موثر جهت پيشگيري از اين آسيب‌ها، آشنايي و آموزش مردم براي حفاظت از اين مواريث كهن است كه مي‌تواند از توهم عده‌اي افراد سودجو و بي‌اطلاع كه با تجاوز به حريم و عرصه‌هاي داراي مستندات تاريخي و شواهد باستان‌شناسي ونيز حفاريهاي مخرب در صدد وارد آوردن  صدمه‌اي جبران ناپذير به پيشينه تاريخي مي‌باشند جلوگيري نمايد.

سرهنگ ملكي راهكارهاي قانوني با مجازات‌هاي سخت را از ديگر روش‌هاي مبارزه با اين تعرضات دانست و يادآور شد: خوشبختانه با پيگيري‌هاي به عمل آمده و همراهي ضابطين قوه قضائيه، نيروي انتظامي توانستيم براي افراد متجاوز به حريم ميراث فرهنگي مجازات‌هاي سخت تعيين نموده و آنها را به سزاي عمل خود برسانيم.

وي همچنين اظهار داشت: در روستاي ككجين دره دو نفر از متعرضين ميراث  فرهنگي اقدام به حفاري غير مجاز به قصد استحصال آثار تاريخي كرده كه با گزارش به موقع مردم و انجمن دوستداران ميراث فرهنگي و دلسوزان و حافظين مواريث فرهنگي كه در تمامي نقاط استان به صورت نامحسوس حضور دارند توانستيم افراد خاطي را با تجهيزات مختص حفاري در محوطه تاريخي اين روستا دستگير نموده و به مراجع قانوني تحويل دهيم.

فرمانده يگان حفاظت استان قزوين يادآور شد: حضور مردم در صحنه اطلاع رساني يكي از بهترين روش‌هاي حفاظت از ميراث فرهنگي،‌تاريخي، طبيعي است كه مي‌تواند در كنار دستگاه‌هاي دولتي مسئول فعاليت داشته باشد و اميدواريم با همراهي و همكاري مردم بتوانيم در حفظ و نگهداري از اين ميراث كهن گام موثري برداريم.

شايان ذكر است: هم‌استاني‌هاي عزيز مي‌توانند با شماره‌هاي 3344100-3367121-33688555 جهت اعلام گزارش تخريب، حفاري با مركز يگان حفاظت استان تماس حاصل فرمايند.

منبع: روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان قزوين

انتهای پیام/2004

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان