۱۳/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۳/۰۱ سه شنبه

صبح قزوین ادعای هاآرتض درباره اطمینان آمریکا و انگلیس به تل آویو در مورد ایران
کد خبر: ۱۳۸۳۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

ادعای هاآرتض درباره اطمینان آمریکا و انگلیس به تل آویو در مورد ایران

یک روزنامه چاپ سرزمین های اشغالی مدعی اطمینان دادن آمریکا و انگلیس به رژیم صهیونیستی در مورد ایران و اینکه تهران وعده داده سطح غنی سازی خود را کاهش دهد، شد.

ادعای هاآرتض درباره اطمینان آمریکا و انگلیس به تل آویو در مورد ایران

به گزارش صبح قزوين، روزنامه هاآرتض، مدعی شده که ایران در مذاکرات ژنو وعده داده که سطح غنی سازی اورانیوم را کاهش خواهد داد.

هاآرتض در حالی این ادعا را مطرح کرده که طرف های حاضر در مذاکرات ژنو بر محرمانه بودن مذاکرات انجام شده در آن تاکید دارند.
این در حالی است که در روزهای گذشته نیز المانیتور به نقل از یک منبع آگاه از جرئیات پیشنهادهای جدید ایران به کشورهای 1+5 خبر داده بود.

المانیتور که توسط آمریکا اداره می شود در گزارشی که خود بر مشکوک بودن آن صحه گذاشته، در بیان جزئیات این پیشنهاد جدید به نقل از منابع آگاه ادعا کرده است : ایران در مذاکرات ژنو از تعلیق غنی سازی 20 درصدی اورانیوم، تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت و توافق در مورد راکتور آب سنگین اراک سخن گفته است.

به نوشته المانیتور، ایران همچنین از امکان پذیر بودن پذیرش نظارت بیشتر آژانس بر فعالیت هسته ای خود سخن گفته است.

روزنامه جروزالیم پست چاپ سرزمین های اشغالی نیز این مطلب المانیتور را در شماره دیروز خود منتشر کرده بود.

در مطالب منتشر شده از سوی المانیتور و جروزالیم پست ادعا شده که ایران عنوان داشته که این اقدامات را دو مرحله، که هر یک شش ماه طول خواهد کشید انجام می دهد.

بنا بر ادعای رسانه های غربی، مرحله اول اختصاص به توقف غنی سازی 20 درصدی و تبدیل اورانیوم غنی شده به سوخت برای استفاده در راکتور تحقیقاتی تهران دارد.

المانیتور در ادامه این گزارش عنوان داشته که مقامات ایرانی این گزارش را تکذیب کرده اند.
اما با این وجود این رسانه آمریکایی در ادامه مطلب خود می نویسد :

این رسانه به نقل از آنچه منابع آگاه خوانده، نوشته است که در این بسته پیشنهادی موارد دیگری نیز وجود دارد که عبارتند از :

-دادن اطلاعات بیشتر در مورد راکتور آب سنگین اراک و انجام بازرسی از این مکان توسط بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی

- نظارت کامل بر فوردو

- پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران

المانتیور در حالی این گزارش را منتشر کرده که خود بر عدم قابل اطمینان بودن آن صحه گذاشته و می نویسد : وزارت خارجه آمریکا و اتحادیه اروپا از هر گونه اظهار نظر در مورد این پیشنهادها خودداری کرده اند.

به گزارش مهر، در طی سالیان گذشته و در جریان مذاکرات چندمرحله ای ایران و کشورهای 1+5، همواره رژیم صهیونیستی با سنگ اندازی، اعمال فشار و ارائه گزارش های نادرست از به نتیجه رسیدن این مذاکرات جلوگیری کرده است.

آمریکا و انگلیس به خوبی از شیطنت های رژیم صهیونیستی در خصوص برنامه هسته ای صلح آمیز ایران و تلاش برای به شکست کشاندن هر نوع توافقی در این رابطه آگاهی دارند و به نظر می رسد که اطمنیان دادن به تل آویو از سوی واشنگتن و لندن در خصوص ایران عاملی بوده تا از طریق آن بتوانند فعالیت های رژیم صهیونیستی را کنترل کنند.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان