۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین جزئیات برنامه تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها و تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی
کد خبر: ۱۱۵۱۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۸/۲۴ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد

جزئیات برنامه تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها و تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از برنامه چهار ساله این صندوق برای تجاری‌سازی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری معرفی شده از سوی دانشگاه‌ها خبر داد و گفت: با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی تاسیس می‌شوند.

جزئیات برنامه تجاری‌سازی پایان‌نامه‌ها و تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی
به گزارش سرویس دانشگاه  صبح قزوین ، بهزاد سلطانی در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ‌ها حضور یافته بود، با اشاره به جدیدترین آمار شرکت‌های دانش بنیان افزود: تاکنون هزار و 823 شرکت، دانش‌بنیان شده‌اند که از این تعداد هزار و 354 شرکت به صندوق نوآوری و شکوفایی طرح ارائه کرده‌اند.

وی با بیان 954 طرح ارائه شده به صندوق نوآوری و شکوفایی تعیین تکلیف شده‌اند، اظهار داشت: از تعداد 954 طرح تعیین تکلیف شده ، تعداد 585 طرح، مصوب و 369 طرح یا رد شدند، یا شرکت از ارائه آن انصراف داده و یا برای اصلاح و ارائه مجدد آن به صندوق، به صاحبان طرح ارجاع داده شده‌اند.

سلطانی با تاکید بر این که تاکنون برای 585 طرح مصوب 245 میلیارد و 680 میلیون تومان اعتبار تخصیص داده شده است، خاطرنشان کرد: تاکنون 60 طرح در صندوق نوآوری و شکوفایی خاتمه فنی یافته که با پایان یافتن دوره تنفس مالی، بازپرداخت مالی وام آنها آغاز شده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از رونمایی طرح‌های خاتمه یافته در این صندوق در آینده خبر داد و گفت: بنا داریم از طرح‌هایی که خاتمه فنی می‌یابند طی مراسمی رونمایی کنیم که تاکنون از سه طرح رونمایی شده است.

سلطانی با اشاره به گرایش‌های فناورانه طرح‌های مصوب، گفت: از تعداد طرح‌های مصوب، 94 طرح در حوزه تجهیزات پیشرفته ساخت و تولید داخل، 82 طرح در زمینه فناوری‌های زیستی، 108 طرح در زمینه الکترونیک و کنترل و 57 طرح در زمینه داروهای پیشرفته و مهندسی پزشکی بوده است.

به گفته وی، 70 طرح در حوزه ICT، چهل طرح در زمینه موادپیشرفته، 15 طرح در حوزه هوافضا، 16 طرح در زمینه نانو فناوری، 8 طرح در حوزه اپتیک و فتونیک، ‌15 طرح در زمینه خدمات تجاری‌سازی و 6 طرح در حوزه انرژی‌های نو بوده است.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی به اعتبارات صرف شده برای طرح‌های مصوب اشاره کرد و یادآور شد: بیشترین اعتبارات تخصیص یافته این صندوق مربوط به طرح‌های حوزه تجهیزات پیشرفته ساخت داخل بوده که 17 درصد اعتبارات ریالی صندوق را شامل می‌شود.

سلطانی اضافه کرد: 16 درصد اعتبارات ریالی صندوق صرف فناوری زیستی، 16 درصد صرف طرح‌های الکترونیک و کنترل، 14 درصد صرف طرح‌های داروهای پیشرفته، 11 درصد صرف طرح‌های ICT، سه درصد صرف طرح‌های هوافضا، 6 درصد صرف طرح‌های مواد پیشرفته، 2 درصد صرف طرح‌های نانو و یک درصد صرف طرح‌های الکترونیک و فتونیک شده است.

تعداد شرکت‌های خارج شده از شرایط دانش‌بنیانی طی سال گذشته

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این که آماری در زمینه تعداد شرکت‌های خارج شده از دانش بنیانی در اختیار نداریم، گفت: طی یک سال گذشته حدود 200 تا 300 شرکت از شرایط دانش بنیانی خارج شدند.

وی با تاکید بر این که دانش بنیان شدن زمان‌دار است، افزود: زمان دانش‌بنیان بودن برای شرکت‌های نوپا یک سال و برای شرکت‌های تولیدی دو سال است و اگر در پایان زمان مقرر شرکت‌ها درخواست مجدد خود را برای دانش بنیانی ارسال نکنند از دانش بنیان شدن خارج خواهند شد.

سلطانی از دست دادن ظرفیت دانش بنیانی را از دیگر علل خارج شدن شرکت‌ها از حیطه دانش بنیانی ذکر کرد و یادآور شد: در بررسی‌ها بعضا مشاهده می‌شود که از میزان اختصاص اعتبارات بخش تحقیق و توسعه و تعداد نیروهای تحصیلکرده برخی شرکت‌ها کاسته شده؛ ضمن آن که شرکت‌ها خروجی جدیدی ارائه نداده‌اند.

اختصاص یک چهارم اعتبار وعده داده شده به صندوق نوآوری و شکوفایی

وی به بیان میزان اعتبارات تخصیص یافته به صندوق نوآوری و شکوفایی پرداخت و خاطرنشان کرد: کل اعتبارات تخصیص یافته به این صندوق تاکنون بالغ بر 750 میلیارد تومان است که این میزان یک چهارم 3 هزار میلیارد تومانی بوده است که باید به این صندوق اختصاص می‌یافت.

سلطانی با تأکید بر این که برای اختصاص این اعتبارات به شرکت‌های دانش بنیان اولویت‌بندی خاصی در نظر گرفته نشده است، گفت: در حال حاضر با کمبود طرح‌های دانش‌بنیان مناسب مواجه هستیم؛ از این رو اولویتی برای اختصاص طرح‌ها در نظر گرفته نشده است و ما به دنبال طرح‌های مناسب دانش بنیان از سوی شرکت‌های کوچک و متوسط هستیم.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان این که شرکت‌های بزرگ کمتر تمایل به دانش بنیان شدن دارند، افزود: شرکت‌های بزرگ تصور می‌کنند که برای دانش بنیان شدن باید اساتید دانشگاه حضور داشته باشند در صورتی که این طور نیست و ما باید با فرهنگ سازی زمینه را برای دانش بنیان شدن شرکت‌های بزرگ فراهم کنیم.

برنامه صندوق نوآوری برای تجاری‌سازی پایان نامه‌ها

سلطانی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در زمینه تجاری‌سازی پایان‌نامه‌های دکتری و کارشناسی ارشد، اظهار داشت: تا زمانی که خروجی پایان‌نامه‌ها محصول قابل عرضه به بازار و سودآور نباشد زمینه لازم برای تجاری‌سازی پایان نامه‌ها ایجاد نخواهد شد؛ از این رو در صندوق یک برنامه 4 ساله را در دستور کار قرار داده است.

وی به جزئیات این برنامه اشاره کرد و توضیح داد: با همکاری دانشگاه‌ها بسته‌ای را تعریف کردیم و بر اساس این بسته، دانشگاه‌ها 10 درصد از پایان‌نامه‌هایی که قابلیت تبدیل شدن به محصول و تجاری‌سازی را داشته باشند، انتخاب و با همکاری صندوق اقدام به تاسیس شرکت دانش بنیان خصوصی با سهامداری اساتید و دانشجویان خواهند کرد.

سلطانی با بیان این که این شرکت‌ها با عنوان شرکت‌های دانش‌بنیان «دانشگاهی» نامگذاری خواهند شد، به ایسنا گفت: صندوق نیز پس از بررسی و تایید طرح‌های ارائه شده از سوی این شرکت‌ها، در کنار اساتید و دانشجویان اقدام به خرید سهام شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد کرد و به این ترتیب اعتبارات لازم برای تولید محصول نهایی تامین خواهد شد.

وی با بیان این که صندوق نوآوری و شکوفایی اصرار به باقی ماندن در این شرکت‌ها ندارد، خاطرنشان کرد: صندوق تا زمانی که سرمایه اولیه و سود مناسب را کسب کند در شرکت حضور دارد و پس از آن با واگذاری سهام به متقاضیان همان دانشگاه، از شرکت خارج می‌شود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی خاطر نشان کرد: از آنجایی که اعتبارات صندوق برای همه شرکت‌های دانش بنیان است باید اقتصادی تصمیم و عمل کند.

انتهای پیام/7008

منبع: ایسنا

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان