۱۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ یکشنبه

صبح قزوین مذاکرات فشرده لاوروف و کری در ژنو/ ادعای آمریکا : اسد فقط ۳۰ روز وقت دارد
کد خبر: ۱۱۴۸۸ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مذاکرات فشرده لاوروف و کری در ژنو/ ادعای آمریکا : اسد فقط ۳۰ روز وقت دارد

مذاکرات فشرده و طاقت فرسای لاوروف و کری در ژنو درحالی ادامه دارد که وزیر خارجه آمریکا از فرصت ۳۰ روزه واشنگتن به دولت اسد برای حل مسئله تسلیحات شیمیایی خود و ارائه مدارک لازم در زمینه آن به سازمان ملل خبر داده است.

مذاکرات فشرده لاوروف و کری در ژنو/ ادعای آمریکا : اسد فقط ۳۰ روز وقت دارد
به گزارش صبح قزوين، شبکه خبری بی بی سی در گزارشی نوشت: مذاکرات وزرای خارجه آمریکا و روسیبه در ژنو درباره سوریه و انهدام کامل تسلیحات شیمیایی این کشور همچنان ادامه دارد و امروز جمعه وارد دومین روز خود شد.

مقامات آمریکایی اعلام کردند که مذاکرات روز پنجشنبه جامع بوده و به مدت یک ساعت به طول انجامید اما همچنان اختلافات گسترده ای میان واشنگتن و مسکو درباره سوریه وجود دارد.

در نشست روز گذشته لاوروف و جان کری ابراز امیدواری کردند که طرح مسکو برای قرار دادن تسلیحات شیمیایی سوریه تحت نظارت جامعه بین المللی باعث جلوگیری از اقدام نظامی علیه این کشور خواهد شد.

بشار اسد فقط 30 روز وقت دارد!

کری با اشاره به اختلافات بسیار واشنگتن و مسکو در قبال حمله شیمیایی ماه گذشته در نزدیکی دمشق از فرصت 30 روزه به دولت اسد برای حل مسئله تسلیحات شیمیایی خود و ارائه مدارک لازم در زمینه آن به سازمان ملل خبر داد.

وزیر خارجه آمریکا همچنین خواستار پایبندی نظام سوریه به تعهدات خود شد و به زعم خود گفت در غیر این صورت عواقب بسیار شدیدتری متوجه سوریه خواهد بود.

در این مذاکرات روسیه طرح چهار مرحله ای خود را اعم از پیوستن دمشق به کنوانسیون منع استفاده از تسلیحات شیمیایی، بازرسی از انبارها و کارخانه‌ های تولید سلاح‌ های شیمیایی، دادن اجازه به بازرسان سازمان منع گسترش سلاح‌ های شیمیایی برای تحقیق در مورد زرادخانه‌ های موجود در سوریه و چگونگی نابودی سلاح‌ های شیمیایی را در اختیار واشنگتن قرار داد.

شرکت ابراهیمی در مذاکرات ژنو

قرار است که اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه در نشست امروز جمعه در ژنو شرکت کند.

از سوی دیگر در حالیکه بان کی مون دبیر کل سازمان ملل از طرح مسکو در قبال سوریه حمایت کرده است اما به نظر نمی رسد که این نهاد بین المللی فورا پیشنهاد روسیه را بپذیرد.

ادامه تهدیدهای آمریکا

پایگاه اینترنتی الجزیره نیز در گزارشی به اظهارات جرج لیتل سخنگوی پنتاگون پرداخت و نوشت: وزارت دفاع آمریکا بدون در نظر گرفتن استفاده مخالفین از سلاح های شیمیایی در روز 21 آگوست همچنان مدعی استفاده دولت بشار اسد از تسلیحات شیمیایی در سوریه است.

وزارت دفاع آمریکا ضمن رد احتمال استفاده مخالفین سوری از تسلیحات شیمیایی در سوریه بر این باور است که بیش از 30 کشور جهان نظام بشار اسد را مقصر استفاده از این تسلیحات معرفی کرده و در حال حاضر روسیه تنها کشور اروپایی است که مخالفین سوری را در این زمینه مسئول می داند.

از سوی دیگر با وجود استقبال سوریه از طرح مسکو و پیوستن به کنوانسیون منع سلاح های شیمیایی، واشنگتن همچنان هشدار داده است که از تصمیم خود منصرف نشده، گزینه دخالت نظامی در سوریه همچنان روی میز است و بشار اسد جایگاهی را در آینده سیاسی این کشور ندارد.

چرخش 180 درجه اوباما از مواضع قبلی خود در قبال سوریه

با وجود این نشریه پولیتیکو در گزارشی به اظهارات اوباما پرداخت و نوشت: رئیس جمهوری آمریکا امیدوار است که نشست لاوروف و کری به نتایج مثمر ثمری برسد و روسیه و آمریکا بتوانند به توافقی دست یابند که مانع حمله نظامی به سوریه می شود.

چین هم از حامیان طرح مسکو است

رسانه های چینی نیز اظهارات رئیس جمهوری چین را درباره سوریه و حمایت پکن از طرح مسکو تیتر کرده و نوشتند: چین در قبال سوریه نظری همچون ولادیمیر پوتین داشته و مخالف اقدام نظامی یکجانبه علیه این کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرده است: چین مخالف استفاده از تسلیحات شیمیایی برای هر کشوری در سراسر جهان است، اما معتقد است که حمله نظامی یکجانبه به سوریه باعث افزایش ناآرامی ها نه تنها در این کشور بلکه در تمام منطقه خاورمیانه می شود.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان