۲۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۸ سه شنبه

صبح قزوین خمس اموالی که تحت استفاده شخصی نیست
کد خبر: ۱۱۲۵۴ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

احکام؛

خمس اموالی که تحت استفاده شخصی نیست

آیت الله بهجت(ره): خمس ندارد اگر مورد نیاز در طول سال است ولو اجاره آن و این در صورتی است که قبلاً متعلق خمس نشده باشد.

خمس اموالی که تحت استفاده شخصی نیست

به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام ناصرخانلو کارشناس احکام دفتر پاسخگویی حوزه علمیه قزوین در پاسخ به حکم خمس اموال و دارایی ها در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین، حکم زیر را با استفتاء از دفتر مراجع به شرح ذیل پاسخ داد:

طبقه دوم یا سوم منزل مسکونی انسان که فعلاً مورد نیاز خود فرد نیست ولی فرزندانش از آن استفاده کرده یا به پول آن نیازمند می باشد خمس دارد یا نه؟

آیت الله خامنه ای(دام ظله): اگر در حال حاضر مورد استفاده فرزندانتان قرار می گیرد و جزء مؤنۀ مناسب با شأن عرفی شما محسوب شود، خمس به آن تعلق نمی گیرد و همچنین در صورتی که برای سکونت مورد نیاز است لکن بطور موقت اجاره داده شود خمس ندارد ولی پولی که بابت اجاره دریافت می شود اگر تا سر سال خمسی صرف مؤنه نشود، خمس دارد.

آیت الله بهجت(ره): خمس ندارد اگر مورد نیاز در طول سال است ولو اجاره آن و این در صورتی است که قبلاً متعلق خمس نشده باشد.

آیت الله فاضل لنکرانی(ره): در فرضی که فرزندان به آن نیاز دارند خمس ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی(دام ظله): در صورتی که فعلاً مورد احتیاج او و فرزندانش نیست ،خمس دارد.

آیت الله صافی گلپایگانی(دام ظله): اگر طبقه دوم جهت سکنای شما و فرزندانتان که جزء عائله اند باشد، خمس ندارد والاّ خمس دارد.

آیت الله تبریزی(ره): چنانچه تهیه مورد نیاز خود و یا نیاز خود و فرزندانش که تهیه منزل برای آنان از مخارج متعارف او محسوب شود، بدون آن طبقات فراهم نمی شود خمس ندارد و اگر اجاره داد منافع بدست آمده از اجاره خمس دارد و اگر در هر حال زائد است، مقدار زاید باید تخمیس شود.

آیت الله سیستانی(دام ظله): اگر به پول اجاره آن نیازمند است خمس دارد و اگر برای فرزندان هم اکنون لازم است یا در آینده لازم است ولی در عرف محل تهیه منزل آیندۀ فرزندان جزءمونه است،خمس ندارد.

" دفتر پاسخگویی حوزه علمیه قزوین"

انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان