۱۱/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۳۰ یکشنبه

صبح قزوین انحصار به سخنرانی و موضوعات کلیشه ای در تحقق معماری اسلامی راهگشا نیست
کد خبر: ۱۰۶۶۵ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

منتخب مردم قزوین در شورای اسلامی شهر:

انحصار به سخنرانی و موضوعات کلیشه ای در تحقق معماری اسلامی راهگشا نیست

علی فرخ زاد رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین و منتخب مردم در شورای شهر، به فرهنگ سازی، سیاست گذاری و نظارت بر اجرا به عنوان سه ضلع مثلث تحقق معماری اسلامی اشاره نمود و اکتفا به سخنرانی را بی اثر دانست.

انحصار به سخنرانی و موضوعات کلیشه ای در تحقق معماری اسلامی راهگشا نیست

به گزارش صبح قزوین، علی فرخ زاد منتخب مردم قزوین در شورای شهر و رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین بی شک گزینه ی مناسبی در تبیین نقش اجلاس بر معماری شهری است.
بر همین اساس صبح قزوین در حاشیه نخستین اجلاس شهر اسلامی، به گفتگو با وی پرداخت.

فرخ زاد در این مصاحبه نخست به بیان وضعیت موجود در معماری پرداخت و سپس عوامل تاثیر گذار در بهبود وضعیت موجود را بررسی کرد و در پایان به نقش اجلاس در تحقق معماری اسلامی اشاره نمود.

8

معماری نامناسب شهر عامل افسردگی و کاهش سلامت روانی

مردم ما نسبت به گذشته ی نه چندان دور، از نظر امنیت و سلامت روانی یک عقب گرد داشته اند که افزایش افسردگی و کاهش سلامت روانی شاهدی بر این مدعاست.

سکونت گاه مورد استفاده ی شهروندان در گذشته با وجود حیاط و فضای باز و سرسبز توام بوده است، که این امر موجب دریافت انرژی مثبت بوده است.

این در حالیست که اکنون در آپارتمان هایی حتی با تعداد واحد های بالا، به جهت وجود پارکینک نمی توانند فضای سبز عمومی را تامین کنند.
اکنون معماری اسلامی و سنتی در سکونت گاه ها رعایت نمی شود.

مرحوم کازرونی تنها وزیری که عملا به معماری اسلامی بها داد

سیما و مناظر شهری و نمای ساختمان ها مشاع و عمومی محسوب می شوند و متعلق به شخص سازننده نیستند.

مرحوم کازرونی  نخستین وزیر مسکن و شهر سازی پس از انقلاب بود که رعایت معماری سنتی و اسلامی را به صورت عملی پیگیری کرد.

پس از ایشان هیچ کدام یک از وزرا تا کنون به وعده های خود مبنی بر رعایت معماری اسلامی عمل نکردند و تنها به طرح این مسئله در لایحه دفاعی خود اکتفا نمودند.

7

در راستای تحقق معماری اسلامی لازم است، فرهنگ سازی، سیاست گزاری و نظارت بر مجریان به عنوان سه ضلع یک مثلث در کنار یکدیگر قرار گیرند تا این مطلوب تحقق یابد.

کارفرمایان به عنوان سرمایه گذار در معماری داخلی و چه در نمای ساختمان ها اعتقادی به معماری اسلامی ندارند و این موضوع نیازمند فرهنگ سازی است.

شهرداری و سازمان زیباسازی به عنوان سیاست گزاران می بایست در تدوین ضوابط و معیارها متناسب با در نظر گرفتن معماری اسلامی بخشنامه مصوب نمایند.

مجریان و ناظرین و طراحان نیز باید به این مسئله اعتقاد داشته باشند.

انحصار به سخنرانی راهگشای تحقق شهر اسلامی نیست

6

اگر اجلاس منحصر به سخنرانی و بیان موضوعات کلیشه ای شود اثر بخش نخواهد بود و باید کارشناسی و اجرایی باشد که در مراسم افتتاحیه این مطلوب محقق نشد و امید به نشست های تخصصی می باشد.

بهره گیری از تجربیات استان های دیگر و نیز سایر کشورها بسیار راهگشا می تواند باشد و تنها اکتفا به دانسته های خود، کافی نیست.

انتهای پیام/3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان