۲۵/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۵ شنبه

صبح قزوین نقش آل سعود در بحران مصر/ دلایل ترس عربستان از اخوان المسلمین
کد خبر: ۱۰۳۰۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

نقش آل سعود در بحران مصر/ دلایل ترس عربستان از اخوان المسلمین

یک روزنامه غربی در گزارشی با اشاره به دخالتهای خاندان آل سعود در بحران مصر و نقش آن در کشتار گسترده معترضان، به تشریح دلایل این دخالتها و همچنین ترس ریاض از اخوان المسلمین پرداخت.

نقش آل سعود در بحران مصر/ دلایل ترس عربستان از اخوان المسلمین
به گزارش صبح قزوين، رویترز در گزارشی با اشاره به مشکلات به وجود آمده در خاورمیانه به دلیل حمایت عربستان از ارتش مصر نوشت: پس از آنکه امام جماعت مسجدی در ریاض، اقدامات خشونت آمیز اخیر ارتش مصر علیه هواداران مرسی و جنبش اخوان المسلمین را محکوم کرد، جمعیت نمازگزار در این باره به بحث و گفتگو پرداختند و حتی بحث و گفتگو میان آنها به کشمکش و درگیری کشیده شد.

این رسانه غربی درادامه می نویسد: درگیری میان جمعیت نمازگزار، قرار دادن فیلم درگیری در یوتیوب و بازتاب این رویداد در روزنامه الحیات نشان دهنده اهمیت رویدادهای مصر برای مردم عربستان است.

در حالی که اسلام گرایان و شماری از مسلمانان محافظه کار نارضایتی خود را تنها به صورت آرام و در خفا ابراز می کنند، شماری از این افراد آشکارا از حمایت عربستان سعودی از ژنرال عبدالفتاح السیسی انتقاد می کنند.

به نوشته رویترز، پس از آنکه السیسی(وزیر دفاع و فرمانده نیروهای مسلح مصر) قدرت را در ماه گذشته در دست گرفت، گروهی از روحانیون در عربستان سعودی با نوشتن نامه ای از پادشاه این کشور خواستند تا موضع خود را در قبال حوادث مصر تغییر دهد و در همین راستا از زمان آغاز خشونت ها از دو هفته گذشته تاکنون، بسیاری از عربستانی ها انتقاد خود را از موضع کشورشان در قبال تحولات مصر در رسانه های اجتماعی مطرح می کنند.

در همین حال یک روزنامه عربستانی می گوید : برای ریاض قرار گرفتن در خط مقدم رویارویی مانند آنچه که در مصر روی می دهد، بی سابقه بوده و همین مسئله باعث شده تا موجی از نارضایتی ها شکل بگیرد.

ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی و حاکمان امارات متحده عربی و تا حدی کویت، مدت طولانی است که نسبت به اخوان المسلمین بدبین شده و اعتماد خود را از دست دادند زیرا نگرانند که اعضای این جنبش از قدرت خود در مصر برای تغییرات سیاسی در سراسر خاورمیانه استفاده کنند.

همچنین هنگام برکناری محمد مرسی از سوی السیسی، سه پادشاه در حوزه خلیج فارس مبلغی معادل 12 میلیارد دلار را به دولت جدید سکولار اعطا کرده و از کمکهای خود به این کشور خبر دادند.
خاندان آل سعود همواره از گروههای اسلام گرا به عنون بزرگترین تهدید برای حکومت خود بیش از کشوری که در آن احساسات مذهبی موج می زند، یاد کرده اند.

در گزارش رویترز آمده است در دهه 1990 جنبشی موسوم به جبش "بیداری" با الهام گرفتن از اخوان المسلمین خواستار اصلاحات سیاسی شدند که تا حد زیادی باعث تضعیف خاندان آل سعود شد.
 از نمونه های مخالفت اسلامگرایان با مقامات عربستان سعودی را می توان در نامه یکشنبه گذشته شیخ ابراهیم الربیش یکی از اعضای اصلی القاعده در شبه جزیره عرب و تلاش وی برای توجه اقشار جامعه به موضع عربستان در قبل مصر مثال زد.

در این گزارش آمده است البته اگرچه این جنبش در نهایت با سیاست های سختگیرانه خاندال آل سعود از هم فروپاشید، اما شماری از اعضای برجسته آن از جمله شیخ سلمان العوده همچنان سرشناس بوده و نفوذ قابل توجهی را دارند.

همچنین بی اعتمادی عربستان سعودی به جنبش اخوان المسلمین به امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است، زیرا این کشور در سال جاری 30 مظنون را به اتهام توطئه برای کودتا محاکمه کرد اما این قضیه در کویت فرق می کند، چراکه اعضای اخوان المسلمین در این کشور نه تنها می توانند در سطح جامعه به صورت صریح صحبت کنند، بلکه از اعضای محترم جامعه بوده و با وجود سوء ظن شخصی خانواده حاکم الصباح به مخالفین پارلمانی پیوسته اند.

"اسامه الشهین" یکی از اعضای سابق پارلمان در جبهه اخوان المسلمین کویت در گفتگو با رویترز با اشتباه خواندن موضع کویت تاکید کرد: اخوان المسلین تنها گروهی نبودند که مخالف قدرت ارتش در مصر بودند، زیرا بسیاری از حقوقدانان و سیاستمداران این جنبش را تنها نگذاشته و حتی کودتای ارتش را محکوم کردند.

اخراج یک روحانی کویتی از یکی از شبکه های مذهبی به دلیل ارتباط با اخوان المسلمین از سوی "الولید بن طلال" ثروتمندترین مرد جهان عرب نمونه دیگری از مخالفت عربستان با جنبش های اسلام گرا است.

رویترز در ادامه گزارش خود آورده است روزنامه القبس نیز در گزارشی با اشاره به اخراج 9 مصری در اعتراض به حمایت از السیسی در هفته گذشته می نویسد: دولت کویت در پی آن است تا با تدوین قانونی اجازه سخنرانی درباره سیاست پادشاهان در دیگر کشورهای عربی را به امام جمعه های این کشور ندهد.

به گزارش مهر، با وجود آنکه محمد مرسی در اولین سفر عربی خود هنگام تصدی پست ریاست جمهوری به عربستان سعودی سفر کرد، پادشاه این کشور نه تنها از سرنگونی وی در کودتای ارتش استقبال کرد بلکه همواره در امور این کشور دخالت کرده است.

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان