۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین هنر تئاتر به سختی نفس می‌کشد/ رفع مشکلات اهالی تئاتر نیازمند همکاری مسئولین است
کد خبر: ۳۵۱۳۳۳ تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۴/۱۹ ساعت: ۷:۳۰ ↗ لینک کوتاه

رئیس انجمن هنرهای نمایشی قزوین:

تنها اتفاق خوب این روزها برای تئاتری‌ها ساخت خانه تئاتر قزوین است

کیوان حبیبی گفت: تئاتر استان هیچ بودجه‌ای ندارد و فقط از طرف اداره‌کل فرهنگ و ارشاداسلامی حمایت می‌شود؛ سازمانی مانند سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری با بودجه میلیاردی هیچ حمایتی از تولیدات هنری نمی‌کند.

هنر تئاتر به سختی نفس می‌کشد/  رفع مشکلات اهالی تئاتر نیازمند همکاری مسئولین است

کیوان حبیبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین درباره وضعیت تئاتر استان در دوران کرونا اظهار کرد: تئاتر جز آن دسته از مشاغلی است که کرونا آنرا نابود کرد؛ زیرا این ویروس اجرا کنندگان و بینندگان را در معرض بیماری قرار می‌دهد؛ بنابراین بدیهی است که با هرموج جدید، تئاتر به تعطیلی کشانده شود؛ بااین اوصاف بچه‌های تئاتر استان در جشنواره‌های مجازی خوش درخشیدند.

آموزش در دوران کرونا

وی افزود: در این دوران سعی کردیم آموزش را سرلوحه خود قرار دهیم؛ به این صورت که یک استاد در سالن صد نفره به تعداد ده نفر از هنرجویان آموزش می‌داد؛ همچنین در این شرایط سعی کردیم زیرساخت‌ها را تقویت کنیم؛ درهمین راستا نیز توانستیم یک تماشاخانه ۵۰ نفری در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد  تدارک ببینیم که هفته آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان درخصوص برگزاری جشنواره‌ها گفت: امسال سه جشنواره مهم آئین سنتی، تئاتر خیابانی مریوان و جشنواره بزرگ فجر را در پیش‌رو داریم؛ هنرمندان تئاتر استان برای شرکت در این جشنواره‌ها درحال تمرین هستند؛ هرزمان نیز که دستور تعطیلی(به دلیل کرونا) بدهند؛ تمرینات متوقف می‌شود.

این مسئول ادامه داد: در این مدت یک جشنواره دیگر با همکاری آموزشگاه سینمایی سی‌و پنج انجام گرفت که از تاریخ ۱۶ تیر تا ۱۹ تیر اختتامیه آن خواهد بود؛ آیین اختتامیه نیز درصورتی برگزار خواهد شد که بتوانیم مجوز آنرا از ستاد کرونا بگیریم.


نفس کم جان تئاتر

وی تصریح کرد: همین جشنواره‌ها باعث شده است که تئاتر هنوز نفس بکشد؛ اما نمی‌توان کتمان کرد که به لحاظ مالی به شدت تحت فشار هستیم و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان تنها ارگانی که به تئاتر کمک می‌کند باید از انجمن‌های هنری دیگر نیز حمایت کند؛ بنابراین انجمن‌هنرهای نمایشی از ارگان‌های دیگر مانند سازمان فرهنگی_ورزشی شهرداری انتظار حمایت دارد.

حبیبی تاکید کرد: با همه اتفاقات نامیمونی که در جهان و ایران به واسطه ویروس کرونا رخ داده‌ است؛ سعی کردیم چراغ تئاتر را روشن نگه‌داریم؛ در همین راستا سال گذشته یک تئاتر از قزوین در جشنواره فجر شرکت داشت و به عنوان منتخب هیئت داوران معرفی شد.

وی ابراز کرد: تعداد فارغ‌اتحصیلان رشته‌های تئاتر و وابسته آن در کارشناسی و کارشناسی ارشد در قزوین روز به روز بیشتر می‌شود؛ در قزوین چیزی حدود ۴۰ فارغ‌اتحصیل کارشناسی ارشد تئاتر در زمینه بازیگری، ادبیات نمایشی و کارگردانی وجود دارد؛ در مقطع کارشناسی نیز بالای ۱۰۰ نفر درحال تحصیل هستند؛ امیدوارم اگر روزی این دانشجویان از قزوین رفتند، دوباره بازگردند و در شهر خودشان فعالیت کنند.

این مسئول درخصوص مشکلات تئاتر بیان کرد: تئاتر زمانی نفس می‌کشد که بتواند به عنوان یک هنر مستقل دارای ساز‌وکار مشخص؛ سالن‌های تئاتر و بودجه مستقل باشد؛ درحقیقت وجود بودجه مستقل می‌تواند هنرمندان را جذب و فضا را برای علاقه‌مندان محیا کند.

حبیبی افزود: متاسفانه برخلاف خبرهایی که در خبرگزاری‌های صدا‌و‌سیما می‌شنویم؛ تهران هیچ کمکی به تئاتر استان نکرده است؛ در تمام مدت کرونا فقط سه میلیون تومان به تئاتری‌ها داده شده است که ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده‌ایم؛ از طرف دیگر صندوق هنرمندان نیز هیچ کمکی به هنرمندان تئاتر نکرده است؛ تاکید می‌کنم کسانی که رزق و روزی خود را از تئاتر کسب می‌کنند به شدت در مضیقه هستند.


کم لطفی مسئولین به تئاتر استان

این هنرمند ادامه داد: تئاتر استان هیچ بودجه‌ای ندارد و فقط از طرف اداره‌کل فرهنگ و ارشاداسلامی حمایت می‌شود؛ سازمانی مانند سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری با بودجه میلیاردی هیچ حمایتی از تولیدات هنری نمی‌کند.

وی تصریح کرد: در حوزه هنر و بخصوص تئاتر، مدعیان داشتن تخصص بسیار زیاد هستند؛ اما متاسفانه به کسانی که واقعا تحصیلات، سابقه و تخصص دارند کمتر اهمیتی داده نمی‌شود؛ درحقیقت تنها اتفاق خوب این روزها برای تئاتری‌ها ساخت خانه تئاترقزوین می‌باشد.

حبیبی تاکید کرد: سینما با صنعت آمیخته است؛ اما تئاتر مخاطب خاص دارد و برای پابرجا ماندن باید از طرف ارگان‌های دولتی به آن یارانه تعلق بگیرد و حمایت شود‌؛ با همه اینها می‌شود برای تئاتر کاری کرد و از نظرات جدید برای بهبود این وضعیت استفاده کرد.

ساخت فرهنگ با کار ریشه‌ای

رئیس‌انجمن‌هنرهای‌نمایشی قزوین گفت: ویکتور هوگو می‌گوید: هر مکان فرهنگی که می‌سازیم در یک زندان بسته می‌شود؛ از آنجایی که ۱۰ سال در زندان به عنوان کارشناس تئاتر فعالیت داشتم اعتقاد دارم این جمله کاملا درست است؛ تئاتر می‌تواند خیلی از فشارهای روانی جامعه را پالایش کند.

وی درخصوص فعالین عرصه تئاتر استان بیان کرد: هرکاری که مربوط به عرصه نمایش باشد درهنرهای نمایشی می‌گنجد؛ با وجود این می‌توان گفت در استان قزوین بالای ۲۰۰۰نفر درگیر مسائل تئاتر هستند؛ خیلی‌ از تئاتری‌ها نیز چون نمی‌توانند از این عرصه درآمد کسب کنند شغل دیگری را انتخاب می‌کنند.

حبیبی ابراز کرد: دولت باید سخت‌افزار و نرم‌افزار را با بودجه مناسب در اختیار تئاتری‌ها بگذارد؛ شعارهایی مانند اجرای هزار نمایش(جُنگ) برای مناطق محروم کمکی به  فرهنگ نمی‌کند؛ برای ساخت فرهنگ و هنر باید کار ریشه‌ای کرد.

این مسئول در پایان‌گفت: چون همه ابزار مملکت دولتی است و بخش خصوصی به دلیل ضعف مالی نمی‌تواند فعالیت زیادی داشته باشد؛ باید کسانی که در مسند تصمیم‌گیری فرهنگی‌ می‌نشینند با فرهنگ آشنا باشند؛ تصمیم‌گیری اشتباه نمونه بارز از بین بردن حق‌الناس است.

انتهای پیام/3003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان