۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین وقتی تولیدکننده قاچاقچی می‌شود/ محصولاتی که با عشق رشد می‌کنند و با سرما نابود می‌شوند/ چتر حمایتی جهادکشاورزی کجاست؟!
کد خبر: ۳۴۷۲۵۷ نویسنده: محسن رحیمی تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱۰/۱۷ ساعت: ۸:۲۰ ↗ لینک کوتاه

درد و دل‌های کارآفرین قزوینی که باید شنیده شود؛

وقتی تولیدکننده قاچاقچی می‌شود/ محصولاتی که با عشق رشد می‌کنند و با سرما نابود می‌شوند/ چتر حمایتی جهادکشاورزی کجاست؟!

کارآفرین قزوینی گفت: تحقق شعار جهش تولید نیازمند حمایت‌های بیشتر مسئولان و متولیان امر جهت گره‌گشایی در مسیر تولید و کارآفرینی است، همچنان که مقام معظم رهبری نیز بارها بر آن تاکید داشتند.

وقتی تولیدکننده قاچاقچی می‌شود/ محصولاتی که با عشق رشد می‌کنند و با سرما نابود می‌شوند/ چتر حمایتی جهادکشاورزی کجاست؟!
به گزارش خبرنگار اقتصادی صبح قزوین؛ کارآفرینی و ورود به عرصه تولید امر مهمی است که مسئولان همواره در کلام بدان تاکید دارند؛ اما در شرایط کنونی با وجود مشکلات عدیده، ورود به این حوزه نیاز به عزمی راسخ، روحیه‌ای قوی و شکست‌ناپذیر و کفشی فولادین جهت گذر از سدهایی است که در اشکال مختلف رخ نشان می‌دهد.
 
محسن رحیمی از جوانان مستعد و فعال قزوینی است که با وجود اشراف نسبت به مشکلات کار تولیدی، اما بنا بر فرمایش مقام معظم رهبری وارد عرصه تولید شده و به موفقیت‌های خوبی نیز در این مسیر دست یافته است.
 
این کارآفرین قزوینی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی صبح قزوین با اشاره به انگیزه‌اش از ورود به حوزه تولید و ایجاد اشتغال اظهار کرد: علاقه به انجام کار تولیدی، من و دوستانم را به راه‌اندازی یک گلخانه ترغیب کرد؛ البته در همان ابتدای راه برخی دوستان توصیه می‌کردند که وارد کار تولیدی نشویم و مانند خیلی از افراد به دلالی روی بیاوریم؛ چرا که تولید با مشکلات فراوانی مواجه است.
 
وی افزود: حدود ۱۷ماه پیش با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره اهمیت ورود به عرصه کار تولیدی؛ به همراه دو نفر دیگر بر آن شدیم تا با عزمی جدی به کار خود ادامه دهیم.
 
رحیمی عنوان کرد: پس از جستجو برای انتخاب جایی مناسب برای افتتاح کار، در نهایت مکانی در منطقه باراجین قزوین اجاره کردیم و با سرمایه ابتدایی ۶۰میلیون تومان کار خود را اغاز کرده و به مرور با توسعه کار این مبلغ به حدود ۱۵۰میلیون تومان افزایش یافت.
 
وی تصریح کرد: اکنون در دو حوزه پرورش گل‌های زینتی و همچنین تولید آلوئه‌ورا در گلخانه‌ای به متراژ ۱۵۰۰مترمربع مشغول فعالیت هستیم و با توجه به استقبال مردم نسبت به خرید گل‌های زینتی بیشتر روی این کار تمرکز کرده و خوشبختانه فروش خوبی هم داریم.
 
این تولیدکننده جوان درباره موانع پیش روی عرصه تولید بیان کرد: یکی از مشکلات اساسی ما مربوط به تهیه سوخت جهت تامین سیستم گرمایشی گلخانه در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان است.
 
وی ادامه داد: سال گذشته برای تهیه سوخت و جلوگیری از یخ زدن محصولات حتی گاهی با گالن ۲۰لیتری به روستاهای مختلف سرزدیم تا در نهایت توانستیم مقداری گازوئیل تهیه کنیم و این مسئله اکنون به یک دغدغه جدی برای ما تبدیل شده زیرا علی‌رغم پیگیری‌های فراوان هنوز نتوانسته‌ایم مجوز گلخانه و سهمیه سوخت را اخذ کنیم.
 
رحیمی تصریح کرد: مسئولان باید با تلطیف کردن فضای قانونی و سهل‌گرفتن برخی مسائلی که در بخشنامه‌ها ذکر شده از تولید‌کنندگان حمایت کنند فارغ از این که قانون چقدر سخت‌‌گیری دارد، اینکه قرارداد اجاره گلخانه چند ساله است، آب مورد نیاز برای آبیاری از طریق آب شرب تامین می‌شود یا آب باران اگرچه به لحاظ قانونی برای دریافت مجوز لازم است؛ اما موضوع مهم‌تر این است که ما با همه این تفاسیر در حال تولید هستیم چه با رعایت ملاحظاتی که در بخشنامه‌ها وجود دارد و چه بدون آن‌ ملاحظات تولید کننده محسوب می‌شویم.
 
وی اضافه کرد: برای گرفتن مجوز بارها به جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی مراجعه کرده حتی نقشه‌برداری از گلخانه انجام شد و کارشناس نظام مهندسی نیز بازدیدی از گلخانه داشته است؛ اما همچنان نتوانسته‌ایم مجوزی دریافت کنیم؛ چرا که برخی نواقص در پرونده وجود دارد که به ما به عنوان مستاجر ارتباط ندارد و به صاحب ملک و صاحب گلخانه بر می‌گردد که البته جهاد کشاورزی هم درست می‌گوید.
 
جهاد کشاورزی از گلخانه‌داران حمایت کند 
 
این کارآفرین بیان کرد: سال گذشته مجبور شدیم گازوئیل خارج از شبکه عرضه دولتی تهیه کنیم به عبارتی گازوئیل با لیتری ۳۰۰تومان نرخ مصوب دولتی را بعضا تا لیتری ۱۲۰۰تومان خریداری کردیم که اگر در مسیر توسط نیروی انتظامی خودروی دوستان ما متوقف شده و گازوئیل کشف می‌شد به عنوان قاچاق ضبط و صورتجلسه می‌شد و ما نیز تحت عنوان قاچاقچی معرفی می‌شدیم و نه تولید کننده.
 
وی ابراز کرد: این نوع بروکراسی اداری و فرآیند کاری و قوانین دست و پاگیر، تولیدکننده را به سمت رانت خواری، ویژه‌خواری و خرید کالا یا سوخت قاچاق هدایت می‌کند؛ لذا خواسته ما گلخانه دارانی که نمی‌توانیم مجوز دریافت کنیم از جهاد کشاورزی و شرکت پخش فرآورده‌های نفتی تامین گازوئیل حتی دو برابر قیمت دولتی آن است تا نگرانی از تامین گازوئیل مورد نیاز برای گرمایش گلخانه نداشته باشیم.
 
رحیمی عنوان کرد: چند ماه قبل مدیرکل جهاد کشاورزی استان قزوین در جلسه‌ای اظهار کرد ما از سرمایه گذاران واقعی در بخش گلخانه حمایت می‌کنیم؛ حال سوال این است که ما با این که تولید کننده هستیم و سرمایه‌گذاری اندکی هم انجام داده‌ایم و اکنون بعد از مدت‌ها به مرحله‌ای رسیده‌ایم که سفارشات خوبی حتی از استان‌های دیگر برای برگ آلوئه‌ورا داریم، سرمایه‌گذار واقعی محسوب می‌شویم یا سرمایه‌گذار غیر واقعی؟!
 
وی اضافه کرد: اگر منظور از سرمایه‌گذار واقعی کسی است که می‌خواهد چندین میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کند باید پرسید که آیا اساسا چنین کسی نیاز به حمایت دارد. به نظر ما جهاد کشاورزی باید در جلسات و کارگروه‌های استانی از باغ‌داران و گلخانه‌داران حمایت کند، طبیعتا شرکت نفت متولی اصلی نیست ولی از جهاد کشاورزی انتظار دلسوزی و حمایت بیشتر است.
 
ترویج قاچاق و لزوم ورود مدعی‌العموم
 
رحیمی گفت: اگرچه جهاد کشاورزی تایید می‌کند که گلخانه ما فعال است و تولید دارد و در این خصوص مکاتبه کرد؛ اما رئیس شرکت نفت ناحیه قزوین می‌گوید ما نمی‌توانیم سوخت بدهیم مگر اینکه مجوز داشته باشید. این حرف یعنی باید سوخت قاچاق خریداری کرد، یعنی ترویج قاچاق.
 
کارآفرین قزوینی تصریح کرد: به نظرم باید دستگاه‌های نظارتی و مدعی‌العموم به چنین مباحثی ورود کرده و از رواج قاچاق جلوگیری کنند؛ طبیعتا اگر سوخت در اختیار گلخانه‌داران و باغ‌داران قرار گیرد دیگر بازار سیاه وجود نخواهد داشت.
 
وی ابراز کرد: ما فروش نسبتا خوبی داریم و گاهی ارسال بار به استان‌های دیگر هم داشته‌ایم. در طول هفته برگ آلوئه‌ورای نزدیک به ۴۰عطاری‌ در استان قزوین از جمله شهرهای قزوین، البرز، محمدیه، محمودآباد و اقبالیه را تامین می‌کنیم و در حوزه گل‌های زینتی هم علاوه بر تبلیغ در فضای مجازی و ارسال محصول برای مشتریان، نمایشگاهی هم در محوطه گلخانه احداث کردیم که بسیاری از مشتریان به صورت مستقیم با مراجعه به گلخانه خرید می‌کنند.
 
از بین رفتن محصولات بر اثر سرما
 
رحیمی بیان کرد: خوشبختانه تولید ما رونق گرفته است هرچند تا به امروز با سختی بسیار پیش رفتیم و همچنان با سختی ادامه می‌دهیم و در ایام اخیر چند میلیون ضرر کردیم و گل‌های زیادی بر اثر سرما از بین رفت، اما همچنان تامین گازوئیل یک دغدغه مهم برای ما محسوب می‌شود تا سرپا بمانیم.
 
این تولیدکننده جوان تصریح کرد: این مشکل فقط مربوط به ما نیست و می‌دانیم چندین نفر از تولیدکنندگان محصولات گلخانه‌ای در استان با شرایطی مشابه، به دلیل وجود برخی قوانین دست و پاگیر با مشکل مواجه هستند.
 
وی با اشاره به درخواست خود از مسئولان بیان کرد: مسئولان از تولیدکنندگان و علاقمندان به کار تولیدی حمایت کرده و تسهیلات ارزان قیمت برای خرید و تهیه تجهیزات و امکانات مورد نیاز جهت توسعه فعالیت در اختیار این افراد قرار دهند تا هزینه تولید کاهش پیدا کند؛ همچنین در اعطای مجوز و به رسمیت شناختن گلخانه‌داران و تولیدکنندگان سخت‌گیری نکنند.
 
این کارآفرین قزوینی با بیان اینکه سخت‌گیری‌های زیاد موجب شده تا تولیدکنندگان احساس کنند سیستم اداری در مقابل آنها قرار گرفته نه در کنارشان؛ افزود: اکنون تقاضای اصلی ما فقط تامین گازوئیل حتی به دو برابر قیمت مصوب و قانونی آن است تا بتوانیم با خیالی آسوده به فعالیت خود ادامه دهیم و هیچ درخواست دیگری واقعا نداریم و حتی برای شروع یا ادامه کار یک ریال هم تسهیلات دریافت نکرده‌ایم و مطالبه‌ای هم بعد از این نداریم.
 
رحیمی عنوان کرد: تحقق شعار جهش تولید نیازمند حمایت‌های بیشتر مسئولان و متولیان امر جهت گره‌گشایی در مسیر تولید و کارآفرینی است، همچنان که مقام معظم رهبری نیز بارها بر آن تاکید داشتند.
 
وی در پایان تاکید کرد: مسئولین استانی باید از افرادی که وارد عرصه تولید می‌شوند، حمایت کنند و دست تولیدکنندگان را بگیرند نه اینکه بگویند سامانه اجازه نمی‌دهد کمک کنیم یا وزارتخانه ممنوع کرده است یا اینکه قانون اجازه نمی‌دهد؛ طبیعتا اگر مدیران و مسئولین بخواهند می‌توانند به هر طریق کمک کنند و اگر نمی‌توانند و همه چیز کشوری و سامانه‌ای است؛ پس حضورشان در آن مسئولیت چه ضرورت و اثری دارد.
 
انتهای پیام/ ۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان