۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین نارضایتی دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین نسبت به کلاس‌های مجازی/ هزینه‌های کلان و کلاس‌های بی‌کیفیت!
کد خبر: ۳۴۱۷۰۱ تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۳۱ ساعت: ۱۳:۱۴ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

نارضایتی دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین نسبت به کلاس‌های مجازی/ هزینه‌های کلان و کلاس‌های بی‌کیفیت!

آموزش مجازی در دانشگاه آزاد قزوین با ضعف‌هایی مواجه است که باعث نارضایتی دانشجویان این دانشگاه شده است.

نارضایتی دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین نسبت به کلاس‌های مجازی/ هزینه‌های کلان و کلاس‌های بی‌کیفیت!

به گزارش خبرنگار دانشگاه صبح قزوین؛ از ابتدای اسفند ماه با شیوع ویروس کرونا در کشور، برای در امان ماندن از این ویروس منحوس، توصیه شد تا مردم تا حد امکان در خانه بمانند.

با توجه به تهدید سلامت مردم بر اثر ابتلا به بیماری کرونا، بسیاری از مراکز عمومی و پرتردد مانند اداره‌ها، دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل شدند تا از شیوع بیشتر این ویروس پیشگیری شود و سپس برای جلوگیری از بازماندن از تحصیل دانش‌آموزان و دانشجویان نیز آموزش مجازی اتخاذ شد.

دو ماه است که تمامی دانشگاه‌ها و مدارس کشور تعطیل و آموزش مجازی شروع شده اما اکنون که پای صحبت دانشجویان دانشگاه آزاد می‌نشینیم، نیز پی می‌بریم که این قشر نسبت به روند و کیفیت آموزش مجازی معترض هستند و معتقدند که ضعف‌هایی در اجرای این شیوه آموزش وجود دارد.

حال با توجه به این مشکلات، تصمیم گرفتیم که برای شنیدن مطالبات دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین، پای صحبت چند نفر از آن‌ها بنشینیم.

پسر جوانی که دانشجوی ورودی جدید این دانشگاه است، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: با وجود اینکه بسیاری از دانشگاه‌ها، کلاس‌ها را لغو کرده‌اند اما دانشگاه آزاد حتی کلاس‌هایی را که حتما باید به صورت حضوری تشکیل شود و نیاز به تعامل حضوری بین دانشجو و استاد وجود دارد را به اجبار به صورت آنلاین و مجازی برگزار می‌کند.

وی افزود: این کلاس‌ها کاملا بی‌کیفیت است و فقط به صورت صوت زنده و بدون تصویر برگزار می‌شود و استاد با قرار دادن یک فایل “پی دی اف” از مطالب، بر روی صفحه آموزش مجازی نیز شروع به تدریس می‌کند.

این دانشجوی جوان ادامه داد: بسیاری از استادان بدون توجه به اینکه آیا کسی درس را متوجه شده یا خیر، دروس را تدریس می‌کنند و ما نسبت به این وضعیت معترض هستیم.

دانشجوی دانشگاه آزاد قزوین گفت: متاسفانه در آموزش‌های مجازی اصلا چیزی به عنوان کیفیت تعریف نشده و فقط کمیت مطرح است و به ما گفته‌اند که حق اعتراض ندارید؛ چراکه در سراسر کشور به همین صورت کلاس برگزار می‌شود! اما سوال این است که چرا باید مبلغی بالغ بر چهار میلیون تومان برای یک ترم هزینه کنم و هیچ بازخوردی برایم نداشته باشد؟ از مسئولین می‌خواهیم برای ما چاره اندیشی کنند.

دانشجوی دیگری از همین دانشگاه افزود: همه دانشجویان نسبت به پرداخت شهریه‌های بالا علی رغم اینکه از کلاسی استفاده کرده باشند، گله‌مند هستند. اما زمانی که اعتراض می‌کنیم، مسئولین دانشگاه می‌گویند که دانشگاه هم برای تامین هزینه‌های خود نمی‌تواند حذف ترم داشته باشد. پس یعنی علنا پول را به دانشجو ترجیح می‌دهند!

این دانشجو تاکید کرد: سوال ما این است که چرا باید بسیاری از دانشگاه‌های دولتی در این شرایط حذف ترم کنند؛ اما ما دانشجویانی که با هزار زحمت هزینه دانشگاه خود را تامین می‌کنیم تا تحصیل کنیم، باید در این شرایط سخت قرار گیریم؟

در ادامه یکی از دانشجویان دختر که در دانشگاه آزاد قزوین مشغول به تحصیل است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما درباره مشکلاتش اظهار کرد: ما برای کلاس‌های حضوری هزینه‌های هنگفتی پرداخت کرده‌ایم اما اکنون آموزش مجازی در اختیارمان گذاشته‌اند؛ مطالبه ما این است که مسئولین دانشگاه باید مبلغی از هزینه شهریه را کم کنند چراکه اکنون ما هزینه‌ای هم بابت اینترنت متحمل هستیم.

این دانشجوی قزوینی ادامه داد: برخی کلاس‌ها که نیاز به حضور الزامی دارد را باید تا بهبود شرایط لغو کنند تا بتوانیم از آموزش باکیفیت برخوردار شویم چراکه ارائه این دروس در فضای مجازی هیچ کیفیت و بازخورد مطلوبی برای ما ندارد و فقط هزینه را روی دستمان می‌گذارد.

وی افزود: دانشگاه به هیچ عنوان حاضر نیست که حذف ترم کند، اما ما قشر دانشجو هم برای تامین هزینه‌ها کار می‌کنیم و شاغل هستیم، حدود دو ماه است هیچ درآمدی نداشته‌ایم و باید چک‌های دانشگاه را سر تاریخ موعد نیز پاس کنیم؛ چرا کسی صدای ما قشر جوان را به گوش مسئولین نمی‌رساند؟ ما خواستار این هستیم که چاره اندیشی شود.

در ادامه به مصاحبه با دانشجوی دیگری پرداختیم که در این شرایط، حتی برای تامین هزینه‌های زندگی هم دچار مشکل شده و قادر به فراهم کردن شرایط استفاده از آموزش مجازی را ندارد.

این دانشجو در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: پدرم کارگر است و اکنون دوماه است که هیچ درآمدی ندارد؛ برای استفاده از کلاس‌های مجازی هم به گوشی اندروید یا لپ تاپ نیاز داریم که خانواده‌ام توان مهیا کردن چنین شرایطی را برایم ندارند؛ تکلیف ما در این شرایط چیست؟ در گذشته پدرم شرایط کار کردن را داشت و به هرحال هزینه‌ها تامین می‌شد اما اکنون او هم از کار بازمانده است.

وی افزود: به سختی هزینه دانشگاه را تامین می‌کنیم اما کلاس‌های مجازی بی‌کیفیت است و در این شرایط نمی‌توان واحدهای درسی را پاس کرد؛ ما شرایط کشور را درک می‌کنیم اما انتظار داریم نظارت جدی هم بر نحوه برگزاری و اجرای آموزش مجازی وجود داشته باشد تا دانشجویان هم از لحاظ آموزش و هم پرداخت هزینه، متضرر نشوند.

این دانشجو ادامه داد: از مسئولین می‌خواهیم که برای ما راه حلی تدبیر کنند؛ خانواده‌هایمان در این وضع اقتصادی دشوار، با هزار امید و آرزو هزینه دانشگاه ما را تامین می‌کنند اما این شرایط واقعا همه ما را در سختی قرار داده و خواستار این هستیم که چاره‌ای بیندیشند تا قشر دانشجو ضربه نخورد.

به گزاش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ بیشتر دانشجویان دانشگاه آزاد قزوین نسبت به کلاس‌های مجازی و کیفیت آن معترض هستند و از مسئولین درخواست دارند که برای این قشر جوان چاره‌ای اندیشیده شود چراکه بسیاری از دانشجویان به سختی هزینه دانشگاه را تامین می‌کنند و اکنون این وضعیت باعث نگرانی و اضطراب آن‌ها شده است.

آموزش مجازی روش خوبی برای جبران عقب ماندگی تحصیلی در این روزهای کرونایی است اما این طرح هم مانند هر طرح دیگری نیازمند برنامه ریزی درست و دقیق و همچنین در کنار آن، نظارت جدی است؛ تا هم دانشجویان و هم اساتید در فضای مطلوبی به تبادل و تعامل اطلاعات بپردازند و صرفا یک روش وقت‌گیر بدون فایده و پرهزینه نباشد.

همچنین مطلع شدیم که دانشگاه آزاد اسلامی با پیشنهاد بسیج دانشجویی برای جبران عقب ماندن دانشجویان در دوران آموزش مجازی موافقت کرده است.

بنابراین گزارش اخیرا وحید شورابی مسئول مرکز هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در توئیتی به مسئولان دانشگاه پیشنهاد کرده بود که در دوران آموزش مجازی اگر دانشجویی نمره زیر ۱۴ گرفت، فرصت داشته باشد در ترم‌های آینده دوبار امتحان بدهد و بالاترین نمره برایش ثبت شود زیرا اینگونه می‌توانند در کلاس‌های ترم آینده بصورت رایگان شرکت کند و عقب ماندگی آموزشی و نمره خود را جبران کنند.

گفتنی است؛ بعد از این پیشنهاد، شورابی روز گذشته اعلام کرد؛ هیئت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با پیشنهاد بسیج دانشجویی موافقت کرده است و دانشجویانی که در کلاس‌های مجازی شرکت کرده‌اند نیز در صورت عدم قبولی می‌توانند تا یکسال، مازاد بر واحدهای انتخابی تا سقف سه درس را مجدد بدون پرداخت شهریه اخذ کنند و در کلاس‌ها شرکت نمایند و نمره خود را جبران کنند.

انتهای پیام/ 2002

 
 
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان