۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین نظارت‌ها بر عرضه محصولات بهداشتی افزایش یابد/ در دوره پیک بیماری قرار داریم، مردم در خانه بمانند
کد خبر: ۳۴۰۹۷۳ نویسنده: دکتر پیمان نامدار تاریخ انتشار: ۱۳۹۹/۱/۴ ساعت: ۱۱:۴ ↗ لینک کوتاه

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین:

نظارت‌ها بر عرضه محصولات بهداشتی افزایش یابد/ در دوره پیک بیماری قرار داریم، مردم در خانه بمانند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: مردم باید در خانه مانده و در زمان پیک برای خرید حضور پیدا نکنند، به میزانی که ریسک انتقال و ارتباط اجتماعی مردم باهم کاهش پیدا کند، تعداد بیماران نیز در استان کمتر می‌شود.

نظارت‌ها بر عرضه محصولات بهداشتی افزایش یابد/ در دوره پیک بیماری قرار داریم، مردم در خانه بمانند

دکتر پیمان نامدار در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت صبح قزوین درباره نقاهتگاه درنظر گرفته شده برای بیماران کرونایی اظهار کرد: در نقاهتگاهی که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی درنظر گرفته شده، به افراد خدمات دارویی و پزشکی توسط نیروهای داوطلب ارائه می‌شود تا بیماران دوره نقاهت خود را طی کنند.

وی ادامه داد: بیمارستان سیار نیز به‌عنوان پتانسیلی استفاده شده تا درصورت بروز علایم حاد در افراد بستری، امکان رسیدگی وجود داشته باشد، در این بخش نیز 40 تخت بیمارستانی با امکانات کامل، اتاق عمل، آزمایشگاه، ماشین‌های بیهوشی و دستگاه‌های تنفسی وجود دارد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین ابراز کرد: بیمارستان سیار قزوین جزو بیمارستان‌های چابک در کشور است و طی سال‌های گذشته تاکنون در ماموریت‌ها و مانورهای مختلف از جمله اربعین، زلزله کرمانشاه و کهک به‌خوبی عمل کرده است.

وی درباره آخرین وضعیت کرونا در استان گفت: ما هنوز در دوره پیک بیماری هستیم و روزانه بین 80 تا 120 نفر با علایم تنفسی را پذیرش می‌کنیم که باتوجه به سیاست وزارتخانه اکنون هدف اصلی بهبود و درمان بیماران بوده و تست آزمایشگاهی در اولویت قرار ندارد، چراکه درمان با داشتن علائم این بیماری و منطبق با یافته‌های پاراکلینیکی و رادیولوژی آغاز می‌شود.

استفاده از پتانسیل خیرین برای تامین تجهیرات

این مقام مسئول عنوان کرد: آموزش و قرنطینه بیماران و همچنین قرنطینه خانگی افراد سالم دارای اهمیت است و با موفقیت در این بعد می‌توان نسبت به کاهش پیک بیماری و مرگ و میر که بویژه افراد سالمند اتفاق می‌افتد، در طی دو هفته آینده امیدوار بود.

وی افزود: این بیماری تا امروز در استان به جوانان آسیب زیادی وارد نکرده است، اما حضور در کوی و برزن و بازار و خرید احتمال انتقال بیماری به خانواده را افزایش داده و آسیب‌هایی را برای سالمندان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی فراهم می‌کند از این رو توصیه می‌شود افراد و اصناف به پویش درخانه بمانیم بپیوندند.

نامدار بیان کرد: طی یک هفته جاری برخی اصناف علی رغم قرار داشتن در تنگناهای مالی فعالیت خود را تعطیل کرده‌اند، مردم نیز باید در خانه مانده و در زمان پیک برای خرید حضور پیدا نکنند، به میزانی که ریسک انتقال و ارتباط اجتماعی مردم باهم کاهش پیدا کند، تعداد بیماران نیز در استان کمتر می‌شود.

وی با تاکید بر عدم دید و بازدیدهای نوروزی اظهار کرد: از مردم درخواست داریم به هیچ عنوان برای تعطیلات نوروزی که هم اکنون در آن قرار داریم برنامه ریزی نکرده و ضمن اینکه مسافرت نمی‌کنند از سایر استان‌ها مهمان نپذیرند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی افزود: امروز آلودگی در تمام کشور پخش شده و این سفرها از بدترین راه‌های انتقال بیماری بویژه در افرادی است که در دوره 14 روزی که بیماران بدون علایم هستند از امکان انتقال کامل به افراد برخوردارند.

وی ادامه داد: کمک و پتانسیل خیرین در تامین تجهیزات مصرفی، مواد شوینده و ضدعفونی کننده، برای افراد حاضر در نقاهتگاه‌ها و خانواده‌های دارای بیمار ضرورت دارد، چرا که، دانشگاه به تنهایی قادر به برآورده کردن این نیاز نیست.

این مقام مسئول با اشاره به وضعیت بیمارستان‌ها در پذیرش بیماران مبتلا به کووید 19 گفت: اکنون بیشتر بیمارستان‌های جنرال استان بیمار کرونایی پذیرش کرده و خدمات رسانی می‌کنند، البته بیمارستان‌های تک تخصصی مانند قدس، کوثر، 22 بهمن و شهید رجایی به فعالیت تخصصی خود می‌پردازند.

آمادگی پذیرش بیماران در بخش خصوصی با تعرفه دولتی

وی اذعان کرد: بیمارستان‌های خصوصی نیز همکاری خوبی با ما داشته و اکنون این آمادگی را دارند تا درصورتی که تعداد بیماران در فضای بیمارستان‌های دولتی افزوده شد، بتوانند خدمات را با تعرفه دولتی به بیماران غیرکرونایی ارائه دهند.

نامدار ابراز کرد: با تمهیدات ارائه شده از طرف سازمان صمت، استانداری و پیگیری‌های معاونت غذا و دارو، اکنون مواد ضدعفونی و ژل به مقدار زیاد در استان توزیع شده اما در بحث ماسک هنوز تنگناهایی در کشور وجود دارد، با شرکت‌های داخل استان رایزنی‌های خوبی شده و با خوب پیش رفتن این روند می‌توان تجهیزات مصرفی پرسنل بهداشت و درمان در بخش دولتی، خصوصی و تامین اجتماعی را تامین کرد.

وی اعلام کرد: قشر بهداشت و درمان یکی از آسیب پذیرترین اقشار در مواجهه با کروناست و متاسفانه تعداد زیادی از این افراد در سطح کشور دچار آلودگی شده و در قرنطینه هستند و تعدادی نیز شهید راه خدمت شدند، اما خوشبختانه در استان علی رغم آلودگی تعداد زیادی از همکاران که در قرنطینه و تحت درمان هستند، تاکنون فوتی در این باره نداشتیم.

این مقام مسئول درباره تهیه ماسک عنوان کرد: تهیه ماسک برای مردم تا حدی انجام شده و این قول از طرف سازمان صمت داده شده که در روزهای آینده تولید بیشتری در استان صورت گیرد تا در اختیار تمام اقشار قرار بگیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: قشر بهداشت و درمان در جبهه اول خط مبارزه با کرونا قرار دارند که از آن‌ها تقدیر می‌کنیم و در تمام بیمارستان‌ها برنامه‌ای درنظر گرفته شده تا کادر درمان برای استراحت جابجا شوند و مشوق‌هایی نیز برایشان درنظر گرفته شده، اما اجر معنوی این کار نیز مطرح است، زیرا افراد داوطلبانه با تجهیزات کم نیز حاضر به خدمت رسانی هستند.

وی تاکید کرد: بهترین تشکر مردم از قشر درمان عمل به توصیه‌های بهداشتی و ماندن در خانه است.

توجه جدی به شناسایی محل‌های عرضه مواد ضدعفونی کننده غیراستاندارد

این مقام مسئول ابراز کرد: استفاده از ماسک‌های معمولی برای افراد و حتی کادر درمانی که تماس مستقیم با بیمار ندارند، کفایت می‌کند و صرفا افرادی که در معرض ترشحات بیمار قرار دارند باید از عینک و ماسک‌های تخصصی استفاده کنند، ضمن اینکه ما برای بانک‌ها و سایر موارد در زمینه تامین دستکش و ماسک ساده نیز دغدغه و نگرانی داریم.

وی افزود: شرکت راژیا قول داده با رفع مشکلات موجود در زمینه تامین مواد اولیه و دستگاه‌ها هشت تا 10 هزار تولید روزانه داشته و با نرخ مناسب عرضه کند، البته این میزان نیاز حداقلی مراکز بهداشتی و درمانی با سهمیه مشخص است و در استان به آن نیاز داریم.

نامدار اذعان کرد: دغدغه دوم ما سالم و بهداشتی بودن ماسک‌های عرضه شده در سطح بازار است و این امر به نظارت سازمان صمت، علوم پزشکی و بازرسی نیاز دارد تا کالاهای غیرمجازی که به اسم کالاهای مجوز دار وارد بازار می‌شود، شناسایی شوند.

وی ادامه داد: ملزومات بهداشتی، ژل و ماسک غیراستاندارد آسیب زاست و ما به خاطر در اولویت بودن سلامت مردم به تولید این محصولات تحت هر شرایطی مجوز ندادیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی قزوین با بیان ضرورت استانداردبودن محصولات ضدعفونی کننده گفت: الکل موجود در مواد ضدعفونی باید 70 درجه باشد و کاهش این میزان کارایی آن را از بین می‌برد، از این رو افزایش نظارت‌ها در راستای سلامت افراد ضرورت دارد.

وی در پایان عنوان کرد: تاکنون مجوزهای زیادی صادر شده و از اکنون سازمان غذا و دارو مجوزهای جدید را صادر می‌کند، زیرا شارژ و تهیه مواد اولیه و الکل مورد نیاز شرکت‌ها و کارگاه‌های دارای مجوز و تغییر کاربری داده یکی از مسائل مهم ماست.
انتهای پیام/۶۰۰۶

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان