۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین لزوم توجه بیشتر به بیمه تکمیلی زنان سرپرست خانوار
کد خبر: ۹۱۹۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مسئول دفتر توانمند سازی خانواده استان تاکید کرد:

لزوم توجه بیشتر به بیمه تکمیلی زنان سرپرست خانوار

ارگان های ذیر بط باید توجه خاصی به بیمه های تکمیلی زنان سرپرست خانوار داشته باشند.

لزوم توجه بیشتر به بیمه تکمیلی زنان سرپرست خانوار

صبح قزوین، زنان سرپرست خانوار به زنانی اطلاق می شود می شود که مسئولیت تامین معاش زندگی یا اداره امور خود و یا خانواده خود را بطور دائم یا موقت عهده دار هستند، زنان سرپرست خانوار از جمله گروه های آسیب پذیر اجتماعی هستند.

در جامعه ما کم نیستند زنان بی سرپرستی که به علت طلاق یا فوت همسر، از داشتن شوهر محرومند در این میان بسیار اندک هستند زنانی که به هر دلیل دغدغه معیشت ندارند ولی قریب به اتفاق این زنان از محرومیتی مضاف رنج می برند یعنی هم از جهات عاطفی و تامین غرایز جنسی محرومند و هم بعضا به دلیل شرایط سخت اقتصادی از تامین ضرورت های اولیه زندگی نظیر خوراک، پوشاک و مسکن عاجزند.

بر اساس آمارهای رسمی کشور، اکنون وجود 9/4 درصد زنان سرپرست خانوار موجب فقر نسبی آنان نسبت به مردان سرپرست خانوار می شود؛ متاسفانه در جامعه کنونی، زندگی زنان پس از ترک شوهر غالبا با ابهامات و مخاطراتی روبرو است از جمله سرپرستی فرزندان به تنهایی و همراه با افسردگی و نا امیدی و همچنین نگرش غلط جامعه نسبت به زنان مطلقه و بیوه در فقدان همسرشان آنان را در روابط و حضور در اجتماع با مشکلات عدیده ای روبرو می کند.

index

نگاه های معنا دار، سخنان تلخ و گزنده اطرافیان، از دست دادن حمایت های عاطفی و تمایل به تنها ماندن، حفظ حیثیت و شخصیت خود، پاره ای از مشکلات تمام نا شدنی این قشر زحمت کش است؛ باری با تمام این مشکلات نیاز به توجه  جدی در این باره احساس می شود، مشکلاتی که در زمینه روحی و روانی، اقصادی و اجتماعی است.

به گزارش صبح قزوین، با توجه  به اینکه یکی از فعالیت های سازمان بهزیستی، ارائه خدمات حمایتی، آموزشی، روانشناختی و فنی و حرفه ای  است به  زنان و دخترانی که سرپرست خودشان می باشند درهمین راستا با یک مدد جو به گفتگو نشستیم.

 او زنی حدود پنجاه ساله بود که در سن پانزده سالگی به اصرار خانواده اش با پسری ازدواج کرد که علاقه ای به او نداشت و به علت سن کم، آگاهی از زندگی مشترک نداشته و درسن هفده سالگی با وجود دو کودک از همسرش جدا شده است.

 براساس این گزارش، به دلیل اینکه خانواده اش او را از لحاظ عاطفی و مالی تامین نکردند، مجبور شد دور از خانواده و یک عمر تنها زندگی کند و تمام دلخوشی اش بزرگ کردن کودکانش با همه سختی ها و مشکلات می باشد.

او می گوید: سخت است زنی تنها باشی و نگاه های ناپاک مردان را هم به دنبال داشته باشی؛ من در ماه 33هزار تومان از سازمان بهزیستی دریافت می کنم ولی از لحاظ  خوراک و پوشاک تامین نمی شوم.

در خصوص مسکن از او سوال کردم و بیان کرد: بهزیستی مبلغی را جهت مسکن متقبل شده که مربوط به مسکن مهر است ولی بقیه پول را باید خودمان پرداخت کنیم.

 این گزارش می افزاید؛ با توجه به این مشکلات  مطرح شده، با نسرین حبیبی کارشناس و مسئول دفتر توانمند سازی خانواده و زنان بهزیستی استان گفت وگویی انجام دادیم که در ذیل می آید.

حبیبی اظهار داشت: زن سرپرست خانوار به علت عدم حضور همسر در خانواده، مسئولیت تامین هزینه های زندگی، تربیت فرزندان و سایر امور خانواده را به عهده می گیرد که شامل فوت همسر، طلاق و مرد از کار افتاده می شود.

عدم تامین معیشت واشتغال مهمترین مشکل زنان سرپرست خانوار است

وی خاطرنشان کرد: مهمترین مشکلات زنان سرپرست خانوار، موضوع معیشت و اشتغال آنان است که مجبور هستند به تنهایی بار زندگی  خود و فرزندان را به دوش کشند و در این راستا، این افراد با چالش های بزرگی روبرو می شوند که مهمترین آن نگرش و پذیرش اجتماع نسبت به این زنان است.

این کارشناس و مسئول دفتر توانمند سازی خانواده و زنان بهزیستی استان افزود: از جمله مشکلات دیگر پایین بودن سطح سواد، عدم اعتماد به نفس و خود باوری زنان سرپرست خانوار، عدم آگاهی نسبت به توانمندی خود و نداشتن مهارتهای تخصصی جهت اشتغال و سطح پایین انگیزه و مسائل روحی و روانی است.

images

 این مسئول در خصوص هزینه های تحصیلی فرزندان این زنان ابراز کرد: با توجه به دستورالعمل های سازمان، مراکز آموزشی بخشی از هزینه شهریه تحصیلی را متقبل می شوند ولی مابقی توسط خود خانواده است و لازم است مراکز آموزشی توجه خاصی داشته باشند، البته دانشگاه پیام نور قزوین با سازمان بهزیستی همکاری می کند و تمامی شهریه دانشجویان این زنان را پرداخت می کند.

بسیاری از زنان سرپرست خانوار، فاقد مسکن هستند

حبیبی با اشاره به اینکه مشکل مسکن، مهمترین دغدغه  زنان سرپرست خانوار است اضافه کرد:  بسیاری از این زنان، فاقد مسکن هستند و در مواقعی  که جهت  تهیه مسکن مراجعه می کنند ضروری  است آژانس های املاک توجیه شوند همچنین تمهیدات ویژه ای از سوی سازمان مسکن اتخاذ شود؛ چرا که  مسکن مهربا همکاری  سازمان بهزیستی، مبلغی را پرداخت می کند ولی بقیه هزینه به عهده خود شخص می باشد.

در ادامه این گزارش، مسئول دفتر توانمند سازی خانواده و زنان بهزیستی استان در خصوص پرداخت مستمری ماهیانه زن سرپرست خانوار به صبح قزوین گفت: پرداخت مستمری هر سرپرست خانوار برای یک نفر، چهل و هشت هزار، 2 نفر، پنجاه و پنج هزار، 3 نفر( شصت و پنج هزار)، چهار نفر (هفتاد و پنج هزار) و پنج نفر و بالاتر (نود هزار) تومان است.

حبیبی یادآور شد: از نظر روحی و روانی با هر سطحی که هستند به آنان آموزشهای مهارت زندگی می دهیم و جلسات آموزشی بهداشت خانواده، کمک های اولیه و کمک به بهبود تحصیلی دانش آموزان و آموزش رایگان فنی و حرفه ای تشکیل می شود.

در کل استان، دوهزار و51 نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی می باشند

وی در خصوص اینکه  بیمه به چه افرادی تعلق می گیرد اذعان داشت: بیمه زنان سرپرست خانوار شهری، در شرایط حاضر شامل هزار و 34 نفر می باشد و سیصد هزار و87 نفر  نیزدر سطح روستاها می باشند که مشمول بیمه اجتماعی هستند و  به طور کلی در کل استان، دوهزار و51 نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی می باشند.

این مسئول با بیان اینکه گروه های همیار جهت اشتغال و توانمندسازی تشکیل شده است افزود: در این گروه بنا به نوع تخصص و در واقع سنخیتی که دارند 4 گروه همیار زن سرپرست خانوار با تخصص در رشته های (آرایشگری، خیاطی، گلیم بافی، تابلوفرش، قالیبافی، پخت نان سنتی و رشته بری و پرورش قارچ)، (تایپ و تکثیر) و یا به عنوان کارگر در شرکت خدماتی، و یا جهت نگهداری از کودکان و سالمندان،به منازل فرستاده می شوند.

حبیبی خاطر نشان کرد: یکی از راه های توسعه و تجهیز به عهده بهزیستی است و زنان سرپرست خانوار، ابتدا مدتی را آموزش دیده و بعد وارد کار می شوند.

وی تصریح کرد: خانوارهایی که دارای فرزند چند قلو هستند نیز حمایت می شوند و طبق دستورالعمل سازمان بهزیستی کشور، و در صورت وجود اعتبارلازم، خدماتی به این زنان ارائه می شود.

بر اساس این گزارش می توان راهکارها و پیشنهاداتی از جمله فرهنگ سازی و آموزش خانواده ها جهت حمایت از زنان سرپرست خانوار و دادن مسئولیت به زنان در کنار حمایت های پدر شوهر که قیم قانونی است، ایجاد امکانات شغلی و مشاغلی متناسب با سنین مختلف زنان ارائه نمود.

همچنین آموزشهای لازم در زمینه مهارت های خود اشتغالی، قرار دادن یک روز خاص در سال به نام روز زنان سرپرست خانوار، مبارزه با تفکر ابزاری شدن زن مطلقه و بیوه در جامعه با تکیه بر غنی سازی فرهنگ سازی و تعالی بخشیدن مادران و زنان سرپرست خانوار بسیار ضروری می باشد و لزوم همکاری و توجه بیشتر مسئولین را می طلبد.

انتهای پیام/3007/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان