۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین رمزگشایی از دلایل بازداشت مهره جاسوسی انگلیس و محبوب سلبریتی‌ها / «ارس امیری» که بود؟
کد خبر: ۳۳۵۳۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۸/۲/۲۴ ساعت: ۱۰:۵۶ ↗ لینک کوتاه

رمزگشایی از دلایل بازداشت مهره جاسوسی انگلیس و محبوب سلبریتی‌ها / «ارس امیری» که بود؟

روز گذشته خبر محکومیت یک جاسوس دیگر انگلیس در ایران اعلام شد؛ موضوعی که نشان‌دهنده تلاش فزاینده انگلیس برای نفوذ در حوزه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی کشورمان است.

رمزگشایی از دلایل بازداشت مهره جاسوسی انگلیس و محبوب سلبریتی‌ها / «ارس امیری» که بود؟

 

به گزارش سرویس سیاسی صبح قزوین ،در چند سال اخیر تلاش کشورهای غربی برای نفوذ در ساختارهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورمان روندی رو به رشد و فزاینده داشته است به طوری که در یک دهه اخیر کمتر سالی را شاهد بوده‌ایم که در آن خبری مبنی بر دستگیری یا محاکمه جاسوس‌های غربی نبوده باشد. در این میان بریتانیا رکورددار است. در شرایطی که در یکی دو سال اخیر پرونده نازنین زاغری و یکی دو جاسوس دیگر این کشور در ایران مطرح بود، روز گذشته سخنگوی قوه‌قضائیه از محاکمه یکی دیگر از عوامل انگلیس در ایران خبر داد.

موضوعی که نشان‌دهنده تلاش فزاینده و روزافزون انگلیس برای نفوذ در سطوح و حوزه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی کشورمان بوده و ضرورت واکنش جدی و غیرمنفعلانه دستگاه دیپلماسی بویژه در برابر تلاش‌ها برای آزادی این جاسوسان را دوچندان می‌کند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضائیه در حاشیه جلسه مسؤولان عالی قضایی اظهار کرد: اخیراً محاکمه‌ای در ارتباط با یکی از عناصر مهم نفوذ فرهنگی کشور انگلیس در ایران اسلامی داشتیم. وی ادامه داد: از سالیان دور، شورای فرهنگی انگلیس معروف به «بریتیش کانسل» با نام اختصاری «BC» در ایران و تهران دفاتری داشت که این دفاتر در پوشش اقدامات فرهنگی تحرکاتی را انجام می‌دادند و سعی در استحاله و نفوذ فرهنگی در بخش‌های مختلف ایران اسلامی داشتند.

سخنگوی قوه‌قضائیه بیان داشت: مستندات مربوط به فعالیت‌های غیرقانونی این دفتر جمع‌آوری شد و با تصمیم مراجع ذی‌صلاح، دفاتر مربوط به شورای فرهنگی انگلیس در تهران سال ۱۳۸۷ تعطیل شد.

وی گفت: در مرحله دوم سعی کردند با احیای مجدد فعالیت‌های خود تحت پوشش‌های دیگر در کشور حضور یابند و فعالیت‌های به اصطلاح خودشان فرهنگی و به تعبیر ما ضدفرهنگی را انجام دهند که با هوشیاری دستگاه اطلاعاتی کشور این توطئه آنها هم عقیم ماند و نتوانستند در پوشش‌های دیگر در کشور ما فعالیت داشته باشند. در مرحله سوم تصمیم گرفتند با بهره‌گیری از دانشجویان و ایرانیان مقیم انگلیس و جذب آنها با حمایت سرویس اطلاعاتی انگلیس، به انجام برنامه‌های فرهنگی خود و در ظاهر به گفت‌وگوهای ایرانی- ایرانی مبادرت کنند؛ به این معنا که از ایرانیان مقیم انگلیس و شهروندان داخل کشور برای این منظور استفاده کنند.

سخنگوی قوه‌قضائیه ادامه داد: در این راستا موفق شدند عده‌ای را جذب کنند و برای آنها آموزش‌های مختلفی را با حمایت سرویس امنیتی انگلیس تدارک دیدند. با گستردگی این فعالیت‌ها ۴ میز در شورای فرهنگی انگلیس تحت عناوین مختلف به عنوان میزهای ایران تاسیس شد.

وی گفت: یکی از کسانی که جذب این میزها شد، یک دانشجوی دختر ایرانی بود که دنبال اقامت و اشتغال در انگلیس بود که با فراخوان شورای فرهنگی انگلیس مواجه شد و به سمت آنها رفت و بعد از یک فرآیند طولانی به استخدام این شورا درآمد.

«ارس امیری» عامل نفوذی حوزه فرهنگ را بشناسید + عکس

اسماعیلی بیان داشت: در ادامه با اشراف سرویس امنیتی انگلیس، آموزش‌های لازم به او داده شد و بعد از اعتمادی که به او شد، توانست در انگلیس به‌عنوان مسؤول میز ایران در شورای فرهنگی انگلیس موسوم به بریتیش‌کانسل به استخدام دربیاید و فعالیت‌های مختلفی را ساماندهی کند.

سخنگوی قوه‌قضائیه اظهار کرد: مشارالیها مکرراً با نام مستعار به کشور رفت‌وآمد و پروژه‌های مختلف فرهنگی را در کشور طراحی، برنامه‌ریزی، مدیریت و هدایت کرد و این پروژه‌ها در راستای اهداف فرهنگی استعمار پیر در ایران اسلامی اجرا شد. وی افزود: این فرد با گروه‌های مختلف بویژه در زمینه هنر و تئاتر ارتباط‌گیری کرد تا در این راستا بتواند پروژه‌های نفوذ و شبیخون فرهنگی را عملیاتی کند.

اسماعیلی اظهار داشت: این فرد تحت رصد دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ایران قرار گرفت و دستگیر شد و فرآیند رسیدگی به پرونده او در دادسرا و دادگاه انجام شد.

سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: در فرآیند رسیدگی به پرونده قضایی، این فرد اعترافات صریحی در زمینه موضوعاتی از قبیل نحوه جذب، همکاری با این شورای به اصطلاح فرهنگی، تعالیم داده شده توسط سرویس امنیتی انگلیس به وی و همچنین ماموریت‌های ویژه فرهنگی‌اش کرد و اطلاعات خوبی را در زمینه سایر افراد جذب شده به این مجموعه در فرآیند دادرسی و تحقیقات ارائه و اقرار کرد که درنهایت به موجب حکم دادگاه، به تحمل ۱۰ سال حبس محکوم شد.

وی افزود: این فرد بیش از یک سال است در بازداشت است و تاکنون به دلیل اینکه پرونده در مرحله تحقیقات و صدور حکم بود، آن را اعلام نکرده بودیم.

اسماعیلی با بیان اینکه اتهام این فرد اقدام علیه امنیت داخلی کشور است، اظهار کرد: استعمار پیر انگلیس جنایتکار، مجدانه به دنبال نفوذ فرهنگی در کشور ما است و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی ما اشراف خوبی به موضوعات دارند و تمام فعالیت‌های آنها را رصد می‌کنند. همچنین دستگاه قضایی با صلابت و اقتدار با این قبیل اقدامات که درصدد تحت‌الشعاع قرار دادن فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی ما است، برخورد کرده و در آینده نیز برخورد خواهد کرد.

سخنگوی قوه‌قضائیه گفت: در این پرونده همین یک فرد را داریم اما کیس‌های مختلف دیگری هم در حوزه‌های نفوذ و در بخش‌های مختلف تحت رصد و اشراف اطلاعاتی هستند که هر کدام آنها در زمان خود اطلاع‌رسانی می‌شود.

واکنش لندن به حکم صادره برای امیری

وزارت خارجه انگلیس به حکم صادره برای جاسوس این کشور در ایران واکنش نشان داد. به گزارش مهر به نقل از رویترز، وزارت خارجه انگلیس دیروز دوشنبه ساعاتی پس از اظهارات سخنگوی قوه‌قضائیه، در واکنش به حکم صادره برای جاسوس این کشور در ایران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: گزارشات منتشره مبنی بر حکم زندان برای یک کارمند ایرانی شورای بریتانیا به اتهام جاسوسی، لندن را نگران کرده است. وزارت خارجه انگلیس در این بیانیه آورده است: البته در این مرحله نمی‌توانیم جزئیات بیشتری را در این‌باره مورد تایید قرار دهیم و به صورت فوری به دنبال اطلاعات بیشتری در این‌باره هستیم.

ارس امیری کیست؟

سخنگوی دستگاه قضایی درباره محکومیت یک جاسوس انگلیس به ۱۰ سال زندان هرچند نام او را اعلام نکرد اما پیگیری‌ها حاکی از آن است که این محکوم امنیتی «ارس امیری» دانشجوی ۳۲ ساله ایرانی دانشگاه کینگستون بریتانیا بوده که اواخر سال ۹۶ بازداشت شده است.

«ارس امیری» عامل نفوذی حوزه فرهنگ را بشناسید + عکس

این محکوم امنیتی یک بار خرداد سال گذشته با وثیقه ۵۰۰ میلیونی آزاد شده بود اما شهریورماه ۹۷ مجدداً بازداشت و روند محاکمه او از آن پس با سرعت بیشتری پیگیری شد. این عنصر وابسته، ارتباطات بسیار نزدیکی با برخی سلبریتی‌های تئاتر و سینما داشته و به‌عنوان عضوی از شبکه فرهنگی وابسته به انگلیس، برای جریان‌سازی ضدفرهنگی در کشور به کمک سلبریتی‌ها تلاش می‌کرد.

نخستین بار آبان‌ماه سال گذشته در گزارشی درباره اهداف پشت‌پرده سفر وزیر خارجه بریتانیا به تهران، به فعالیت‌های مشکوک ارس امیری و همچنین اهمیت او برای دولت انگلیس پرداخته شد. در بخشی از آن گزارش که به محتوای منتشرنشده مذاکرات «جرمی هانت» در ایران پرداخته بود، تصریح شد «محور اصلی سفر جرمی هانت، پیگیری وضعیت و آزادی ۴ مجرم ایرانی- انگلیسی بوده است. نکته جالب توجه در این میان نوع جرائم و محکومیت‌های سنگین دوتابعیتی‌های مورد حمایت دولت انگلیس چون نازنین زاغری، عباس عدالت، کمال فروغی و ارس امیری است.

در ادامه این گزارش که با عنوان «عملیات نجات جاسوس» منتشر شد، ضمن اشاره به برخی اقدامات افرادی چون نازنین زاغری، کمال فروغی‌ابری و عباس عدالت، درباره ارس امیری آمده بود: «ارس امیری، دیگر دوتابعیتی بازداشتی است که از ۱۰ سال پیش در لندن زندگی می‌کند و دانشجوی رشته فلسفه هنر در مقطع کارشناسی ارشد است. امیری که خردادماه امسال (۹۷) بازداشت شده، از جمله عوامل پروژه نفوذ بود که تاثیرگذاری و خط‌دهی به هنرمندان و سلبریتی‌ها را دنبال می‌کرد».

هرچند پیگیری مستقیم وزیر خارجه بریتانیا برای آزادی محکومانی چون امیری، اهمیت و جایگاه ویژه این افراد برای انگلیسی‌ها را روشن می‌کند، با این حال نکته قابل تامل تلاش برخی مقامات ایرانی برای آزادی جاسوس‌هایی چون امیری بود!

آنگونه که در این گزارش نوشته شده است، سال گذشته و همزمان با سفر جرمی هانت به تهران، تلاش‌هایی بویژه در مجموعه وزارت خارجه برای آزادی ارس امیری انجام‌شده بود که البته به دلیل تاکید دستگاه‌های امنیتی بر اهمیت این مهره، امیری آزاد نشد و روند محاکمه او ادامه پیدا کرد.

منبع: روزنامه وطن امروز

انتهای پیام/1404

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان