۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین چه کسی پیام‌رسان ایرانی را می‌کُشد؟
کد خبر: ۳۳۱۱۸۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۲۴ ساعت: ۱۰:۴۵ ↗ لینک کوتاه

یادداشت؛

چه کسی پیام‌رسان ایرانی را می‌کُشد؟

پیام‌رسان‌های ایرانی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و تنها تقاضایشان این است که یا تلگرام را کاملا رفع فیلتر کنند تا شرایط مانند قبل شود و آنها خود به عضوگیری و افزایش تعداد کاربران‌شان همت داشته باشند یا اینکه فیلتر تلگرام را بر گردن حمایت از پیام‌رسان‌های ایرانی نیندازند.

چه کسی پیام‌رسان ایرانی را می‌کُشد؟
به گزارش سرویس اجتماعی  صبح قزوین ،چرا نگوییم؟ بله فیلترینگ تلگرام در ایران شکست‌خورده است ولی آیا این شکست به معنی شکست پیام‌رسان‌های ایرانی هم هست؟! نمی‌خواهم در این یادداشت از پیام‌رسان‌های ایرانی دفاع کنم فقط قصد دارم با استناد به آمار مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) بررسی کنم که آیا پروژه پیام‌رسان‌های ایرانی هم مانند پروژه فیلتر تلگرام در ایران شکست‌خورده یا عضوگیری آنها با مشکل مواجه شده است یا دلایل دیگری که در ادامه آنها را بررسی می‌کنیم.

بررسی‌های صورت‌گرفته در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گویای آن است که با وجود فیلترینگ، همچنان بیش از ۴۷ درصد کاربران از تلگرام استفاده می‌کنند و در ماه‌های گذشته میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی کاهش چشمگیری داشته است.

1 طبق نتایج بررسی‌های صورت‌گرفته در مهر سال جاری، 62.5 درصد پاسخگویان اعلام کردند قبل از فیلتر تلگرام هم از این پیام‌رسان استفاده می‌کردند؛ این یعنی همان سخن مدیران پیام‌رسان‌های ایرانی که می‌گفتند: تا قبل از اینکه اسم ما (بحث استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی) کنار فیلترشدن تلگرام قرار نگرفته بود کاربران خود را داشتیم و درحال فعالیت بودیم ولی از زمانی که اعلام کردند تلگرام برای حمایت از پیام‌رسان‌های ایرانی فیلتر شده، خیلی از کاربران به دلیل یک لج‌بازی درونی نخواستند از این پیام‌رسان‌های داخلی حتی یک‌بار استفاده کنند و این سخن دولت بیشتر به ضرر ما بود تا  نفع‌مان.

2 براساس نتایج این نظرسنجی درحال حاضر و با گذشت پنج ماه از فیلتر تلگرام 47.3 درصد کل پاسخگویان اعلام کرده‌اند همچنان از تلگرام استفاده می‌کنند که این عدد نسبت به خردادماه تقریبا ثابت مانده است؛ درست از زمانی‌که تلگرام‌طلایی و هاتگرام به میدان آمدند و خیلی از کاربرانی که حتی از پیام‌رسان‌های ایرانی استفاده می‌کردند، تصمیم گرفتند به تلگرام برگردند؛ چراکه آرشیو مطالب‌شان در تلگرام بود و برای ارتباط‌ با یکدیگر راحت‌ترند که از تلگرام استفاده کنند، هرچند که پیام‌رسان‌های ایرانی بتوانند پاسخگوی نیازهای کاربران در فضای مجازی باشند.

3 میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی داخلی از خرداد تا مهرماه کاهش یافته است؛ پیام‌رسان «سروش» که در فروردین‌ماه قبل از فیلتر تلگرام، حدود دو درصد عضو داشته است، در خردادماه و براساس نتایج نظرسنجی ملی ایسپا به 13.5درصد رسیده بود اما در مهر سال جاری این مقدار به 4.3 درصد رسیده است، «ایتا» از 2.9 به 0.9 درصد، «آی‌گپ» و «بله» هرکدام از 2.5 و 1.8به 0.4 درصد، «گپ» از 1.4 به0.2 درصد، «بیسفون» و «ساینا» از 0.6 هرکدام به 0.1 درصد رسیده‌اند؛ افت استفاده کاربران از پیام‌رسان‌های ایرانی را می‌توان از سه منظر بررسی کرد که مهم‌ترین آنها  ناکارآمدی پیام‌رسان ایرانی است، کاربری که در ابتدا از یک پیام‌رسان ایرانی استفاده کرده و آن پیام‌رسان نتوانسته نظر کاربر را جلب کند، ترجیح می‌دهد حتی با استفاده از فیلترشکن و هزینه اضافی اینترنت باز هم از تلگرام استفاده کند. مورد بعدی به میدان آمدن نسخه‌های غیررسمی تلگرام است که در همین یادداشت (مورد شماره 2) به آن پرداخته‌ایم و نکته آخر هم همان حرف تکراری همیشگی است؛ بحث عدم اجرای ناقص فیلتر تلگرام، چراکه اگر فیلتر تلگرام به درستی در ایران اجرا می‌شد، پیام‌رسان‌های ایرانی برای اولین‌بار در شرایط استفاده حقیقی کاربران قرار می‌گرفتند و می‌توانستند مشکلات خود را در شرایط حقیقی و نه آزمایشگاهی برطرف کنند.

4 درنهایت باید بگویم پیام‌رسان‌های ایرانی همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و تنها تقاضایشان این است که یا تلگرام را کاملا رفع فیلتر کنند تا شرایط مانند قبل شود و آنها خود به عضوگیری و افزایش تعداد کاربران‌شان همت داشته باشند یا اینکه فیلتر تلگرام را بر گردن حمایت از پیام‌رسان‌های ایرانی نیندازند؛ به زبان ساده می‌گویند دولت دست از سر کچل ما بردارد؛ چراکه نه تجهیزات می‌دهد تا به یک پروژه ملی تبدیل شویم و نه حمایت می‌کند که فضای انحصاری داشته باشیم.



انتهای پیام/1404

منبع: فرهیختگان

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان