۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین یک میلیون نفر در کشور دچار کم بینایی و نابینایی هستند
کد خبر: ۲۱۶۲۴۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۸/۱ ساعت: ۱۲:۵۳ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل بهزیستی استان قزوین:

یک میلیون نفر در کشور دچار کم بینایی و نابینایی هستند

مدیرکل بهزیستی استان قزوین با تاکید بر اهمیت مشارکت خانواده‌های دارای کودکان ۳ تا ۶ سال در اجرای طرح غربالگری بینایی سنجی گفت: یک میلیون نفر در کشور از کم‌بینایی و نابینایی رنج می‌برند.

یک میلیون نفر در کشور دچار کم بینایی و نابینایی هستند
به گزارش خبرنگار اجتماعی  صبح قزوین ، علیرضا وارثی، مدیرکل بهزیستی استان قزوین صبح امروز(شنبه) در مراسم افتتاحیه طرح کشوری پیشگیری از تنبلی چشم که با حضور مسئولین استانی در پایگاه بینایی سنجی مهد کودک گل‌های زندگی برگزار شد، اظهار کرد: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که می‌تواند به دلیل عیوب انکساری یا ضایعات ارگانیگ حادث شود.
وی افزود: تنبلی چشم موجب کاهش دید کودکان شده و درصورت عدم پیگیری و درمان مناسب از سوی والدین در دوره پیش از شش سالگی، در دراز مدت فرد را دچار معلولیت کم بینایی و نابینایی می‌کند.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین با بیان اینکه در حدود 3.2 جمعیت دنیا از بیماری تنبلی چشم رنج می‌برند، خاطرنشان کرد: تنبلی چشم عارضه‌ای است که تقریبا یک سوم از دلایل مربوط به نابینایی و کم بینایی افراد را در کشور و دنیا، تنبلی چشم، آب سیاه و آب مروارید پیش‌بینی می‌کنند.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه رشد و تکامل مرکز بینایی انسان در دوران جنینی آغاز و تا 8 سالگی ادامه پیدا می‌کند لذا بهترین زمان برای درمان تنبلی چشم 3 تا 6 سالگی است ضمن اینکه در دو سال ابتدای زندگی پس از تولد، مرکز بینایی چشم بیشترین رشد را در مغز دارد بنابراین عدم توجه لازم از سوی والدین و اطرافیان می‌تواند آسیب‌های جدی برای فرد به دنبال داشته باشد.
وارثی عنوان کرد: در تنبلی چشم به دلیل ظاهر سالم چشم و اینکه کودکان قادر به بیان دقیق مشکل دید خود نیستند، معمولا خانواده‌ها از این عارضه مطلع نشده و در نتیجه مشکلات جدی برای فرد به وجود می‌آید.
وی خاطرنشان کرد: کشور ما در جهان به خصوص در مدیترانه شرقی جزء کشورهای برتر در زمینه پیشگیری از تنبلی چشم است و به نظر می‌رسد که هر 5 ثانیه یک نفر در جهان دچار کم‌بینایی و در هر دقیقه یک نفر دچار نابینایی می‌شود.
مدیرکل بهزیستی استان قزوین با اشاره به اینکه 120 میلیون نفر در دنیا از تنبلی چشم رنج می‌برند، گفت: در کشور ما نیز یک میلیون نفر دچار کم بینایی و نابینایی هستند که به دلیل عدم انجام یک معاینه ساده که هزینه سرانه آن برای خانواده حداکثر 2 هزار تومان می‌باشد، دچار چنین مشکلی شده‌اند.
وی ادامه داد: این طرح از سال 74 در کشور شروع شده و در استان قزوین نیز در سال 94 نزدیک به 71 درصد از جمعیت 61 هزار نفری کودکان بین 3 تا 6 سال تحت پوشش این طرح قرار گرفتند.
وارثی خاطرنشان کرد: امسال در نظر داریم با افزایش 10 درصدی نیروی انسانی و تعداد پایگاه‌ها که به 100 پایگاه در سال جاری رسیده تا 80 درصد جامعه هدف را تحت پوشش اجرای این طرح قرار دهیم.
وی در پایان اهداف اجرای این طرح را، غربالگری کودکان 3 تا 6 سال، پیشگیری از کم‌بینایی و نابینایی در استان، آگاه سازی خانواده‌ها و کاهش هزینه‌های دولت در حوزه سلامت و توانبخشی عنوان کرد.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان