۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین برخی مسئولین بهایی به فعالیت‌های هنری نمی‌دهند/ طی ۲۵ سال سابقه کاری‌ام حتی ۵ اثر هم نفروختم
کد خبر: ۱۸۹۲۶۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۳/۵ ساعت: ۹:۴۰ ↗ لینک کوتاه

سنگ‌تراش قزوینی در مصاحبه با صبح قزوین:

برخی مسئولین بهایی به فعالیت‌های هنری نمی‌دهند/ طی ۲۵ سال سابقه کاری‌ام حتی ۵ اثر هم نفروختم

سنگ‌تراش قزوینی بیان کرد: در کشور ما هنر پول چندانی ندارد و اگر مسئولین امر دستی در فعالیت‌های هنری داشته باشند بهتر می‌توانند زحمتی که برای تهیه یک اثر هنری کشیده می‌شود را درک کنند.

برخی مسئولین بهایی به فعالیت‌های هنری نمی‌دهند/ طی ۲۵ سال سابقه کاری‌ام حتی ۵ اثر هم نفروختم
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ مجید اوتارخانی یکی از هنرمندان پرتلاش قزوینی است که مدت 25 سال است به حرفه قلم‌زنی بر روی چوث و حجاری بر روی سنگ و استخوان مشغول است، ولی متولد سال 48 است و هم‌اکنون در یکی از حجره‌های سرای سعدالسلطنه مشغول فعالیت است.

این هنرمند قزوینی در خصوص نحوه کارش می‌گوید: ابتدا مواد اولیه کار مانند سنگ، چوب و یا استخوان را انتخاب می‌کنیم و طرح را بر روی آن منتقل می‌کنیم، برخی کارها به صورت چند بعدی است که مرحله به مرحله و پرده به پرده طرح بر روی پایه کار پیاده می‌شود.

هنر پول ندارد
اوتارخانی به سختی این کار اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: متاسفانه در کشور ما از هنر پول چندانی به دست نمی‌آید و سختی و زمانبر بودن این کار باعث شده تا علاقمندان چندانی برای یادگیری این هنر پیش‌قدم نشوند و تنها چند نفر از دوستان و آشنایان ما قلم‌زنی بر روی چوب را آموزش دیده‌اند.

وی اضافه می‌کند: در این 25 سالی که مشغول این حرفه هستم حتی 5 عدد کار نفروخته‌ام؛ سختی کار و زمانی که برای ساخت یک اثر گذاشته می‌شود باعث شده تا قیمت کارها نیز به همان تناسب بیشتر شود که متاسفانه معمولا مردم قدرت خرید چنین کارهایی را ندارند.

برخی مسئولین بهایی به هنر نمی‌دهند
این قلم‌زن می‌گوید: در ایام عید حتی یک کار هم نفروختیم، گردشگران داخلی و خارجی بیشتر برای تماشا می‌آمدند، اگر مسئولین امر دستی در فعالیت‌های هنری داشته باشند بهتر می‌توانند زحمتی که برای تهیه یک اثر هنری کشیده می‌شود را درک کنند و هنرمند را مورد حمایت‌های مادی و معنوی خود قرار دهند؛ برخی مسئولین فقط به شکل زبانی هنرمندان را تشویق می‌کنند و در واقع هیچ بهایی به کارهای هنری نمی‌دهند.

اوتارخانی ادامه می‌دهد: با دادن وام مشکلات به صورت مقطعی حل می‌شود، اگر مسئولین بتوانند تمام هنرمندان را در مجموعه‌ای مانند سعدالسلطنه جمع کنند و حجره‌ها را به صورت رایگان در اختیار آنان قرار دهند، حداقل دغدغه فضا کاری برای هنرمندانی که درآمد چندانی هم ندارند حل خواهد شد.

وی می‌گوید: به عنوان مثال هنرمندی چندین ماه برای تهیه یک اثر هنری زحمت می‌کشد بدون اینکه درآمدی داشته باشد و پس از اتمام کار نیز اصلا تضمینی وجود ندارد که اثرش به فروش برسد؛ اگر مسئولین بتوانند به شکلی برنامه‌ریزی کنند که این هنرمندان را به استخدام خود دربیاروند و حقوقی برای آنان در نظر بگیرند یقین دارم سالانه کارهای موزه‌ای و ارزشمندی توسط هنرمندان قزوینی انجام می‌شود.

هنری که خاک می‌خورد
این هنرمند اضافه می‌کند: حجره‌ای که هم‌اکنون در آن مشغول کار هستم در واقع متعلق به آقای عبدالحسینی یکی از قلم‌زنان استان است که لطف کردند و قسمتی از آن را در اختیار بنده قرار دادند تا کار کنم.

اوتارخانی ادامه می‌دهد: آقای عبدالحسینی 10 سال از عمر خود صرف ساخت تابلوی زیبایی کرده‌اند که قیمتی برای آن نمی‌توان گذاشت و هم‌اکنون در گوشه منزل این استاد خاک می‌خورد؛ هنر ما درآمدی ندارد و فقط برای اینکه بگوییم ما هم در عرصه هنر هستیم تا الان در این کار مانده‌ایم.

عکس‌العمل گردشگران خارجی
این هنرمند قزوینی با اشاره به اینکه توریست‌ها استقبال بیشتری نسبت به کار ما دارند، بیان می‌کند: حجاری بر روی یک سنگ کوچک در حدود 40 روز زمان می‌برد اما وقتی به گردشگران داخلی یا همشهریان قیمت آثار را می‌گویم تعجب می‌کنند و زحمت و زمانی که برای اتمام این کار کشیده شده را به درستی درک نمی‌کنند اما یکی از توریست‌ها یکی از آثارم را که یک سنگ حجاری شده بود بوسید و بر روی چشمهایش گذاشت و گفت این هنر زیبا حاصل چشم شماست، شاید این گردشگر خارجی خریدی هم از ما نداشته باشد اما همین رفتار باعث دلگرمی ما است.

مسئولین متولی باشند
اوتارخانی می‌گوید: اگر مسئولین متولی خرید چنین آثاری از هنرمندان باشند و نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار کنند، قطعا بسیاری از دغدغه‌های هنرمندان حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه این هنر را در کشور تعداد انگشت شماری انجام می‌دهند، ادامه می‌دهد: با رئیس سازمان میراث فرهنگی استان صحبت کرده‌ایم که قرار است یک فضای رایگان در اختیار ما قرار بدهد تا لااقل از این بابت نگرانی نداشته باشیم.


انتهای پیام/9003
 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان