۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین به استادیوم نمی روم چون از باخت و تساوی پرسپولیس وحشت دارم / اشتباه کردم خودم به علی دایی زنگ نزدم
کد خبر: ۸۹۳۹۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۶/۱۶ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

پروین:

به استادیوم نمی روم چون از باخت و تساوی پرسپولیس وحشت دارم / اشتباه کردم خودم به علی دایی زنگ نزدم

اسطوره فراموش‌نشدنی پرسپولیس و فوتبال ایران گفت: «دایی و کریمی توی زمین فوتبال آشتی کنند، نه روی تخت بیمارستان!»

 به استادیوم نمی روم چون از باخت و تساوی پرسپولیس وحشت دارم / اشتباه کردم خودم به علی دایی زنگ نزدم
به گزارش سرویس ورزشی صبح قزوین ، علی پروین مدتی است سکوت کرده و کمتر تن به مصاحبه با خبرنگاران می‌دهد. خبرنگارانی که تا به حال از نزدیک با علی پروین ملاقات داشته‌اند تأیید می‌کنند برخورد و هم‌نشینی با این چهره سرشناس لذت خاصی دارد.

اظهارات پروین را در ادامه می خوانید:

* چرا یک مدت سکوت کردید و مصاحبه نمی‌کنید؟ از فوتبال خسته شدید یا حوصله مصاحبه ندارید؟
- راستش شرایطی بر باشگاه پرسپولیس حاکم بود که صلاح دیدم مدتی حرف نزنم. هر چی می‌گفتم بدتر می‌شد و به همین خاطر سکوت کردم.

* بی‌تعارف نظرتان درباره خبرنگاران چیست (به شوخی) ما را مزاحم می‌دانید یا مراحم؟!
- (با لبخند) من علی پروین خودم را مدیون روزنامه‌ها و خبرنگاران می‌دانم. نه تنها من بلکه همه ورزشکاران و فوتبالیست‌های ایران و دنیا مدیون مطبوعات و خبرنگاران هستند. اگر امثال شما عکس علی پروین و علی پروین‌ها را چاپ نکنید که ما معروف نمی‌شویم و به همین خاطر من یکی شما را مزاحم نمی‌دانم.

* اگر می‌خواهید یک خاطره جالب از برخورد خبرنگاران با خودتان را تعریف کنید.
- راستش را بخواهید از خبرنگاران بدی ندیدم. گاه گداری یک چیزهایی از قول من چاپ می‌کنند که صحت ندارد و این بعضی وقت‌ها اذیتم می‌کند ولی با اکثر شما خبرنگاران رفاقت دارم. باید بگویم که یک عذرخواهی به هنرمندان بدهکار هستم.

* چطور؟!
- ببینید من عاشق سریال‌های ایرانی هستم. باور کنید حالا که سریال "تنهایی لیلا" تمام شده غصه‌ام گرفته است. هر شب این هنرمندان را در تلویزیون می‌بینم و لذت می‌برم. امیدوارم اگر در دیدار ستارگان ایران و جهان به این هنرمندان بازی نرسید دلگیر نشوند و ما را ببخشند. این دوستان بدانند که علی پروین شب‌ها با سریال همین هنرمندان ایرانی عشق می‌کند. همین امین حیایی در لواسان همسایه ماست و هر وقت مرا می‌بیند کلی احترام می‌گذارد. من هم خیلی دوستش دارم.

* سریال تنهایی لیلا که از شبکه سوم سیما پخش می‌شد را هر شب دنبال می‌کردید؟
- باورتان نمی‌شود از قسمت اول تا آخر را با دقت تماشا کردم. سریال خیلی خوبی بود که همین نزدیکی ما توی لواسان فیلمبرداری می‌شد. من زن‌ذلیل نیستم ولی همیشه ساعت 7 یا 8 شب خانه هستم و به خاطر این سریال زودتر هم به منزل می‌رفتم!

* اگر علی پروین نمی‌شدید دوست داشتید جای کدام شخصیت معروف سیاسی، ورزشی، هنری و... باشید؟
- آرزویم این بود که یک آدم عادی باشم و بتوانم 10 قدم توی خیابان راه بروم!

* الان نمی‌توانید؟!
- لطف خدا و مردم شامل حالم شده است ولی به هر حال سخت است.

* ببخشید که سؤالات ما یک مقدار پراکنده است اما می‌خواستیم بپرسیم اولین بار چه شد که پیراهن شماره 7 را پوشیدید؟
- اگر اشتباه نکنم مرحوم حسین فکری مربی‌ام در سال 47 یا 48 این پیراهن را به من داد. قبل از آن در تیم ملی شماره‌های 6 و 8 را هم پوشیده بودم و 2 سال مانده به جام جهانی صاحب شماره 7 شدم.

* اگر به شما باشد، شماره 7 پرسپولیس را که امروز بایگانی شده است به چه کسی می‌دادید؟
- ماشاءا... به این پسر مهدی طارمی! خیلی خوب و تر و فرز است. اگر به من بود شماره 7 پرسپولیس را به مهدی طارمی می‌دادم البته الان باشگاه پرسپولیس است که باید در این مورد تصمیم بگیرد البته این را هم بنویسید که توی تیم ملی سوای مهدی طارمی این سردار آزمون هم خیلی خوب است و شما دیدید چه‌جوری سر زد؟ (با دقت خاصی ادامه می‌دهد) توپ را دید و ضربه زد و نشان داد در سرزنی تبحر خاصی دارد.

* بازی‌های این پرسپولیس را تعقیب می‌کنید؟ چرا پرسپولیس خوب بازی می‌کند ولی به همان خوبی نتیجه نمی‌گیرد؟
- پرسپولیس خوشگل و زیبا بازی می‌کند و من از دیدن این فوتبال لذت می‌برم. واقعاً تیم برانکو تماشاگرپسند است منتهای مراتب پرسپولیس باید هم خوب بازی کند و هم نتیجه بگیرد. توی فوتبال امروز نتیجه ملاک است و به بازی زیبا یک خروس قندی هم نمی‌دهند!

* پرسپولیس برانکو می‌تواند در لیگ پانزدهم مدعی باشد؟
- اگر پول برسد و از این پرسپولیس حمایت شود به نظرم می‌تواند مدعی باشد.

* پس ماجرای اعتصاب به گوش شما هم رسیده است؟
- بله، متأسفانه مشکلات مالی پرسپولیس زیاد شده و حالا که تیم روی غلتک افتاده این اتفاقات می‌تواند به ضرر این تیم باشد.

* حالا شما موافق این اعتصاب بازیکنان هستید یا نه؟
- من هرگز اعتصاب و این حرف‌ها را تأیید نمی‌کنم اما بازیکنان هم گناه دارند. وقتی می‌بینند همدوره‌های خودشان به تیم‌های دیگر می‌روند و خیلی راحت پول قراردادشان را می‌گیرند، به هر حال مقایسه می‌کنند. آنها هم زن و بچه دارند و می‌دانم بعضی‌ها خرج چند خانواده را می‌دهند؛ با این وجود راه رسیدن به پول قرارداد هم اعتصاب نیست. باشگاه هم از آن طرف باید به قراردادی که می‌بندد پایبند باشد.

* چرا برای دیدن بازی‌های پرسپولیس به استادیوم آزادی نمی‌روید؟
- از بس که وحشت دارم! می‌ترسم پرسپولیس مساوی کند یا ببازد و به همین خاطر به استادیوم نمی‌روم.

* کدام‌یک از بازیکنان پرسپولیس در فصل جاری را می‌پسندید؟ یا بهتر است بپرسیم اگر بتوانید چه بازیکنانی را با خود به پرسپولیس رؤیایی دهه 60 می‌برید؟
- همه بازیکنان امروز پرسپولیس خوب هستند اما در جواب سؤال شما باید بگویم محسن بنگر، امید عالیشاه، رامین رضاییان و مهدی طارمی می‌توانستند عضو پرسپولیس دهه 60 باشند!

* علی آقا، شما هم 5 هزار تومان، 5 هزار تومان از مردم برای پرسپولیس کمک می‌گرفتید؟
- (بلافاصله) نه بابا! هر چیزی اصولی دارد. عباس انصاری‌فرد و رویانیان هم می‌خواستند کمک‌های مردمی بگیرند ولی نشد. درخواست کمک 5 هزار تومانی از مردم برای پرسپولیس آبروریزی بود. شاید نیت آدم‌هایی که این کار را کردند بد نبوده باشد اما کار جالبی نبود.

* اتفاقاً اغلب بازیکنان پرسپولیس هم در اعتراض به این کار گفتند ما صدقه نمی‌خواهیم.
- حق با بازیکنان پرسپولیس است. این کارها درست نیست. یعنی چه که هر کس توانست 5 هزار تومان کمک کند و. .. حالا چقدر جمع شده؟!

* حدود 37 یا 38 میلیون تومان!
- (با خنده) زکی! این هم شد پول؟ تازه اگر یک میلیارد تومان هم جمع می‌شد باز کار یکی، دو بازیکن را راه می‌انداخت. دوستان اگر می‌خواهند از مردم کمک بگیرند حداقل باید خدماتی هم ارائه بدهند؛ کارت هواداری یا چیزی که به درد مردم بخورد نه اینکه فقط بخواهیم 5 هزار تومان از آنها بگیریم.

* البته اگر اشتباه نکنیم شما هم در دهه 60 از افراد متمول و تاجر علاقه‌مند به پرسپولیس کمک می‌گرفتید.
- من از 4، 5 هوادار پولدار پرسپولیس که به این تیم علاقه‌ داشتند کمک می‌گرفتم. کی آمدم شماره حساب بدهم و از هوادار بخواهم هزار تومان کمک کند؟ یک مرتبه هم این کار را نکردم. ضمناً آن موقع هزینه‌ها کم بود و با این پول سر و ته کار جمع می‌شد ولی حالا نه، تازه بودجه رسمی و دولتی هم نداشتیم.

* شما اولین کسی بودید که عنوان کردید هر بازیکنی می‌خواهد به پرسپولیس بیاید باید یک پولی هم از جیب بدهد. حالا این حرف‌ها خریدار دارد؟
- نه! این حرف‌ها توی این دوره و زمانه دیگر خریداری ندارد. آن زمان همه تیم‌ها در شرایط یکسانی بودند و این نبود که یک تیم پول داشته باشد و تیم دیگر نداشته باشد بنابراین فوتبالیست‌ها دوست داشتند برای معروف شدن به پرسپولیس یا استقلال بروند اما امروز بازیکنان طی فصل، یک میلیارد تومان یا بیشتر پول می‌گیرند و دیگر نمی‌شود توقع داشت با جیب خالی بازی کنند.

* این حرف علی پروین است که مجید نامجومطلق بااستعدادترین فوتبالیست زمان خود را به دلیل گرفتن موتورسیکلت از هوادار پرسپولیس از تیم خود اخراج می‌کند؟!
- اتفاقاً توی تمرین ستارگان، مجید نامجومطلق را دیدم، جواد زرینچه را هم همین‌طور. چقدر این دو تا خوب بودند اما در آن مقطع اگر آن تصمیم را نمی‌گرفتم پرسپولیس به هم می‌ریخت. گذشته‌ها گذشته است دیگر. امروز با دیروز فرق می‌کند پسر!

* شنیدید علی فاطمی بازیکن جوان پرسپولیس در درفشی‌فر و محل تمرین این تیم می‌خوابد؟
- نه، اینکه خیلی بد است. باشگاه باید به وضعیت او رسیدگی کند.

* باشگاه که کار خاصی نکرد و کریم باقری مجبور شد از جیب شخصی‌اش برای فاطمی و مادرش مسکن بگیرد.
- دم کریم باقری گرم! به نظرم این وظیفه باشگاه است که به مشکل بازیکن خود رسیدگی کند.

* کریم باقری خطاب به مدیران باشگاه پرسپولیس گفته است اگر نمی‌توانید باشگاه را اداره کنید بهتر است بروید تا کسان دیگری بیایند؛ نظر شما چیست؟
- حق با کریم است. بدون پول نمی‌توان پرسپولیس را اداره کرد. پول داشته باشی تازه 50 درصد کار حل است. اگر هم فوتبالی نباشی و پول هم در بساط نباشد که بد و بدتر می‌شود.

* ولی نصف هیأت مدیره کنونی پرسپولیس فوتبالی هستند.
- مدیریت و اداره کردن پرسپولیس شوخی نیست. دوستان باید اول فکرش را می‌کردند و بعد به این باشگاه می‌آمدند.

* این پرسپولیس چیزی می‌شود؟ بوی جام می‌دهد؟
- اگر دو تا بازی دیگر را ببرد می‌تواند مدعی جام باشد.

* پرسپولیس برانکو زیباتر بازی می‌کند یا پرسپولیس دنیزلی؟
- به نظر من پرسپولیس برانکو خوشگل‌تر از پرسپولیس دنیزلی بازی می‌کند. همین که برانکو جوانگرایی کرده خیلی خوب است و من یکی به این تیم امیدوارم. جلوی فولاد آن هم در گرمای وحشتناک اهواز واقعاً عالی بودند.

* جایگاه چهاردهم در جدول رده‌بندی لیگ پانزدهم در شأن پرسپولیس است؟
- نه، جالب نیست که پرسپولیس اینجای جدول بایستد. این تیم حداقل باید توی سه تیم اول باشد.

* ببخشید این سؤال را مطرح می‌کنیم ولی یکی، دو بازیکن قدیمی که به تیم ستارگان ایران دعوت نشدند پشت سر شما گفتند علی پروین کلی پول گرفته و از این حرف‌ها؟!
- حرف مفت که زیاد است! من نمی‌دانم چقدر پول جمع شده، چه شده و کجا رفته است. (با کمی دلخوری ادامه می‌دهد) حسین یاریار و مأنوسی‌فر که خیلی هم برای آوردن تیم ستارگان جهان به ایران زحمت کشیدند، آمدند دفترمان و به آنها گفتم هیچ دخالتی در مسائل مالی ندارم. می‌توانید از خودشان بپرسید. به این شرط موافقت کردم که سرمربی تیم ستارگان ایران باشم. (سکوت می‌کند)

* بعد چه شد؟
- هیچی! رفتم منزل و وقتی خوب فکر کردم به خاطر یکسری حرف و حدیث‌ها که بعد از بازی آث میلان پیش آمد پشیمان شدم. گفتم من 200 تا شاگرد دارم. حالا باید 8 تا پرسپولیسی انتخاب کنم و 8 تا استقلالی و تازه 4 تا هنرمند هم کنار آنها بگذارم. به همین ریاضتی گفتم که با یاریار تماس بگیرد و بگوید من یکی نیستم! اتفاقاً ساعت یک بعدازظهر با یاریار و مأنوسی‌فر قرار داشتم اما پیچاندم! (دوباره می‌خندد!)

* جداً؟!
- بله، سر قرار نرفتم ولی ساعت 11 شب بود که زنگ منزلمان را زدند. اتفاقاً مهمان هم داشتم و رفتم دیدم حسین یاریار زحمت کشیده و با محسن گلدهی بچه‌محل‌مان جلوی در خانه آمدند. گفتم هر کس را دعوت کنم حرف و حدیث می‌شود اما مرا قانع کردند. این وسط فقط یک اشتباه کردم (کمی حرفش را مزه‌مزه می‌کند)

* جالب شد، چه اشتباهی؟
- اشتباه کردم که خودم به علی دایی زنگ نزدم. حسین یاریار به من گفت که به دایی زنگ زده است اما باید من هم زنگ می‌زدم. جایش خیلی خالی بود. سیروس دین‌محمدی را هم گفته بودم بیاید که نیامد.

* اتفاقاً علی دایی هم در کنفرانس مطبوعاتی گلایه کرد که چرا مستقیم به خود من زنگ نزدند؟
- حق با علی دایی است. من باید به او زنگ می‌زدم. اتفاقاً خیلی خوب می‌شد که دایی و علی کریمی همدیگر را می‌دیدند و همه چیز تمام می‌شد و می‌رفت.

* فکر نمی‌کنید همین بحث آشتی‌کنان این دو را از هم دورتر می‌کند؟
- به هر حال دو، سه دفعه که توی این محافل همدیگر را ببینند همه چیز تمام می‌شود می‌رود. به نظر من علی دایی و علی کریمی بهتر است توی زمین فوتبال همدیگر را ببینند و آشتی کنند نه روی تخت بیمارستان. شما دیدید وقتی علی دایی به ملاقات محمد مایلی‌ رفت اشک توی چشمان هر دو جمع شد و چقدر لحظه خوبی بود. متأسفانه شما روزنامه‌ها دایی و کریمی را به جان هم می‌اندازید!

* به ما روزنامه‌ها چه ارتباطی دارد؟!
- شما می‌توانید حرف‌های این دو علیه هم را ننویسید اما می‌نویسید تا این دعوا بالا بگیرد و...

* علی‌آقا این نظر شماست. باور کنید ما دخالتی در اختلاف نظر این دو نداریم. راستی کدام‌یک از بچه‌های تیم ما در بازی با ستارگان جهان آماده‌تر بود؟
- ماشاءا... این مهدی‌ هاشمی‌نسب عالی بود. محمد نوازی و کریم باقری هم خیلی خوب بودند اما به نظر می‌رسید علی کریمی تمرین ندارد. به او گفتم چرا بدن خود را ول کردی؟ این هم از شانس من بود!

* از بین ستارگان جهان چطور؟
- این لوئیز فیگو خیلی خوب بود. خدا وکیلی با دیدن بازی‌اش عشق کردم.

* علی‌آقا، لیونل مسی یا کریستیانو رونالدو؟
- معلوم است مسی!

* لیونل مسی یا دیگو مارادونا!
- باز هم مسی! روی دست مسی مادر فوتبالیست نزاییده است. آقاجون مسی یک تنه بازی را درمی‌آورد و برای هر تیمی نعمت است. بعداً هم بازیکنی مثل مسی نخواهد آمد.

* لیونل مسی تیم‌های شما در دوران مربیگری چه کسی بوده است؟
- ناصر محمدخانی و علی کریمی، مسی‌های من توی پرسپولیس بودند. می‌دانستم بالاخره یک کاری می‌کنند و همیشه هم این طور بود.

* راستی این ماجرای درگیری خداداد عزیزی و فرهاد مجیدی بالاخره چه بود؟
- بین دو نیمه من داشتم صحبت می‌کردم که خداداد گفت می‌خواهم یک چیزی بگویم. حرفی نزدم و خداداد هم گفت که سه، چهار تا هستند که پاس نمی‌دهند؛ مثلاً همین مجیدی که پشتک زد ولی می‌توانست به من پاس بدهد و من هم به خاطر همین دیگر پاس نمی‌دهم!

* واکنش شما چی بود؟
- اتفاقاً محمد مایلی‌کهن حرف قشنگی زد و گفت آقای خداداد آیا این کار درست بود؟ خداداد هم گفت نه! محمد مایلی‌ هم گفت که پس شما این کار را نکن... چیز خاصی پیش نیامد. خیلی خوشم آمد که فرهاد یک کلام هم جواب خداداد را نداد و احترام بزرگ‌تر را حفظ کرد. او قبل از بازی به عباس رضوی گفته بود پایش درد می‌کند و یک ربع بیشتر نمی‌تواند بازی کند. از طرفی پرواز هم داشت و برای همین سریع رفت.

* اینکه فرهاد مجیدی شرط گذاشته است به شرطی می‌آید که فیکس باشد، درست است؟
- فرهاد به آقای یاریار گفته بود من 15 دقیقه بازی کنم و بروم چون پرواز دارم. شرطی در کار نبود.

* علی آقا نظرتان در مورد تیم ملی امید چیست؟
- با این زحماتی که حبیب کاشانی می‌کشد و با امکاناتی که او فراهم کرده، این تیم باید به المپیک صعود کند.

* به عنوان سؤال آخر نظرتان درباره بازی ایران و گوام چیست؟
- کارلوس کی روش کار خوبی کرده است. تیم ملی جوان و شاداب شده و این اتفاق خوشحال‌کننده‌ای است. امیدوارم با کمک و حمایت فدراسیون و سایر مسئولان تیم کشورمان بتواند بار دیگر به جام جهانی صعود کند و مردم شاد شوند.


انتهای پیام/7008

منبع: خبر ورزشی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان