۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین آرمان شهر مهدوی در گرو سلامت دو بال تقوا و علم است
کد خبر: ۷۰۷۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسائل مهدویت:

آرمان شهر مهدوی در گرو سلامت دو بال تقوا و علم است

حجت الاسلام محمد صالحی گفت: بالا بردن آگاهی و اطلاعات خود نسبت به جایگاه والای حضرت با مطالعه و تحقیق و در محضر استاد بودن، انسان را به معرفت امام می رساند؛ شهر مهدویت دو بال تقوا و علم دارد.

آرمان شهر مهدوی در گرو سلامت دو بال تقوا و علم است
به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام محمد صالحی کارشناس مسائل مهدویت در گفت و گو با خبرنگار صبح قزوین، در پاسخ به معنای معرفت به امام زمان به چه معنا است، اظهار داشت: معرفت یعنی این که به این نقطه برسیم که امام واسطه فیض الهی هم در مادیات و هم درمعنویات است،  رسول(صلی الله علیه و آله) می فرمایند: "معرفه آل محمد برائت من النار، وحب آل محمد جواز علی الصراط و الولایه آل محمد امان من العذاب.
" یعنی معرفت ائمه اطهار(علیه السلام) دوری از آتش جهنم است و دوستی آل محمد جواز عبور از پل صراط،و ولایت آل محمد امانی برای نجات از عذاب جهنم است.
مراد از معرفت شناخت اهل هر زمانی نسبت به امام خویشتن است این کارشناس مسائل مهدویت  در ادامه اذعان داشت: معرفت به فیض الهی بودن امام، شناخت امام، راه معرفت به خدا را فراهم می کند.
 امام حسین(علیه السلام)، مراد از معرفت را، شناخت اهل هر زمانی نسبت به امام خویشتن می داند.
در این بین راه های تحصیل معرفت نسبت به موعود جهانی، معتقد بودن به تداوم امامت ائمه (علیه السلام) و واسطه فیض الهی و خاتم الاوصیاء است.
وی ادامه داد: بالا بردن آگاهی و اطلاعات خود نسبت به جایگاه والای حضرت با مطالعه و تحقیق و در محضر استاد بودن، عمل به دستورات و کسب رضایت مولی حاصل می شود؛ البته قطعا و یقینا کسب رضایت و خوشنودی امام نیاز می باشد و اصلی ترین وسیله معرفت، تقرب است که به فرموده آن بزرگواران تقوا و علم، دوبال شهر کمال است.
حجت الاسلام صالحی تصریح کرد: لازم است به سخن حکیم فرزانه آیت الله جوادی(حفظ الله) در بحث معرفت امام اشاره کنیم، که فرمود: "مرگ محصول زندگی است و اگر مرگ، مرگ جاهلی است برای این است که زندگی، زندگی جاهلی است و کسی که با امام زمان رابطه ندارد و او را نمی شناسد مرده و کسی که او را می شناسد، زنده است.
" معرفت امام یعنی معرفت به این که امام و حجت واسطه اخذ و ایصال و برکاتی است وی تاکید کرد: امام صادق(علیه السلام) در جواب شاگردش که پرسید برای امان از فتنه های آخر الزمان چکار باید بکنیم، فرمود: این دعا را بخوانید: "اللّهُمَّ عَرِّفنی نَفسَکَ فَاِنَّکَ اِن لَم تُعَرِّفنی نَفسَکَ لَم اَعرِف نَبِیَّکَ اللّهُمَّ عَرِّفنی رَسُولَکَ لَم اَعرِف حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِن لَم تِعَرِّفنی حُجَّتَکَ ضَلَلتُ عَن دینی.
" در روایت مذکور وظایف شیعیان بیان شده، 1-معرفت الله: معرفت الله، به معرفت نفس حاصل می شود.
2-معرفت رسول: معرفت رسول به این است که بدانیم حضرت اشرف مخلوقات بودن و هم رسول هم نبی و هم امام است واطاعت محض بر همه لازم است.
3-معرفت امام یعنی معرفت به این که امام و حجت، واسطه اخذ و ایصال و برکاتی است.
این کارشناس مهدویت در توضیح معنای انتظار، بیان داشت: انتظار سازنده داشتن یعنی حرکت به سمت حکومت مهدوی و نقش انتظار سازنده در تربیت فرد و جامعه تاثیر گذار می باشد.
 قابل توجه است تقویت ایمان (ایمان به غیب) یکی از عوامل منتظر بودن است، پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمایند:" بهترین مردمان از امت ما معتقدان بر امام هستند".
خودسازی فردی مرحله ی دیگری از منتظر بودن است، امام صادق(علیه السلام) می فرماید:"هرکسی دوست دارد از یاران قائم باشد، ورع و محاسن اخلاقی را سرلوحه خویش قرار دهد".
مرحله آخر منتظر بودن، تقویت خودسازی اجتماعی است.
 امام زمان(عج) در توقیعش به عثمان بن سعید، شیعیان ما باید پیروی ازهوا و هوس را ترک کنند و بر اصول اعتقادی خویش استوار باشند.
یکی از راه های دیدار با حضرت تلاش درزنده نگداشتن امرامامت است حجت الاسلام صالحی علل وعوامل زمینه ساز دیدارامام زمان(عج) را موارد زیر دانست: الف)راه یابی به قلمرو ایمان و تقوا    ب)عواملی که در مورد خدا باید مراعات کرد                 ی) ورع محاسن اخلاق ورضایت الهی
ج)تحصیل رضایت اهل بیت                    د)اتصال به قرآن
وی عواملی که در ارتباط با امام زمان(عج) باید مراعات کرد، این گونه تشریح کرد:
1)ذکر ویاد مداوم حضرت          2)اهدای صلوات به ساحت مقدسش                      3)پرداخت صدقه برای سلامتی حضرت
4)حضور در اماکن مقدس                 5)دعا به ساحت قدس امام                          6)توسل
7)عریضه نویسی                              8) تقدیم هدیه                                       9)مهر ومحبت به امام
10)تلاش درزنده نگداشتن امرامامت                            11)نرنجاندن خاطر امام
جهالت، افراط وبی ثباطی در دین یکی از موانع دیدار حضرت حجت(عج) است
این کارشناس مهدویت موانع دیدار حجت حق را این موارد دانست:
موانع شناختی عبارتند از: الف)عدم فهم دقیق از دین        ب)جهالت، افراط وبی ثباطی در دین
موانع اخلاقی ورفتاری:  الف)هواپرستی                     ب)دنیازدگی               ج)پایبند نبودن به عهد وایمان
د) گناه وخطا          ه) انحراف درجمع  مال                     و) قطع رحم                  م) کوتاهی در پرداخت سهم امام

حجت الاسلام صالحی در پایان در پاسخ به این که راه های ایجاد انس و دوستی کودکان با امام زمان(عج) چیست، تاکید کرد:

فضا سازی: ما در تربیت نمی توانیم آدم ها را تک به تک تربیت کنیم، بلکه باید فضائی را ایجاد کنیم تا افراد وقتی در فضای خاصی قرار بگیرند مطابق آن فضا حرکت خواهند کرد.

انتقال و معرف مهدوی: انتقال مهدوی به کودکان سیار کارساز و لازم است، پس باید آن معارف را برای بچه ها توضیح دهیم و آنها را به صورت گزیده انتخاب کنیم تا بچه ها آن را تکرار و حفظ نمایند.

بسیار یاد کردن امام زمان(عج): ذکر امام و نام ایشان باید در زندگی فراوان باشد، تا بین ایشان و افراد منزل انس و الفت برقرار شود.

 ایجاد شرایط خاص: این چراغانی ها روی کودکان تاثیر بسیار زنده ای دارد.
شیرینی دادن عیدی دادن و.
.
.
که متاسفانه کم می بینیم که روز تولد حضرت به بچه ها عیدی بدهند این کارها در ذهن بچه های کوچک تاثیر می گذارد.

انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان