۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین محیط زیست از منظر کاندیداهای ریاست جمهوری
کد خبر: ۵۷۲۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

کاندیداها چه می گویند:

محیط زیست از منظر کاندیداهای ریاست جمهوری

پرداختن به مشکلات محیط زیست ، رفع آلودگی هوا و حفظ جنگلها و بیابانها از مسائلی است که دوست داران محیط زیست از کاندیداهای ریاست جمهوری انتظار دارند.

محیط زیست از منظر کاندیداهای ریاست جمهوری
صبح قزوین: پرداختن به مشکلات محیط زیست ، رفع آلودگی هوا و حفظ جنگلها و بیابانها از مسائلی است که دوست داران محیط زیست از کاندیداهای ریاست جمهوری انتظار دارند.
آنها هم این روزها در سخنرانیهای خود به این مسائل پرداخته اند و دیدگاهها و برنامه های خود را مطرح کرده اند.
در ذیل برنامه برخی کاندیداها درباره محیط زیست آورده شده است: محسن رضایی: یکی از مهم‌ترین برنامه‌های من مساله حفظ محیط زیست ایران است که علاوه بر جازموریان برای دریاچه ارومیه و زاینده‌رود نیز برنامه مشابهی دارم تا بتوانم گام مؤثری در این زمینه بردارم.
محمد باقر قالیباف: -موضوع آلودگی هوا فرابخشی است و باید تمام قوا و مردم برای حل این موضوع اقدام کنند.
موضوع آلودگی هوا بی‌صاحب است.
قوانین و مقررات به شکلی است که یک اجماع برای حل مشکل آلودگی هوا ندارد.
-باید اتفاقات مهمی در صنعت حمل و نقل عمومی برداریم و فرهنگ استفاده و مواد سوختی صورت بگیرد تا شاهد کاهش آلودگی هوا باشیم و این موارد آن قدر پخش است که نتیجه آن نبود هوای سالم در شهر تهران است.
منوچهر متکی: برای نجات دریاچه ارومیه، تا کنون طرح ها و مصوبات خوبی وجود داشته اما عمدتاً راکد مانده اند و طبیعتاً دریاچه نیز با مصوبه، احیا نمی شود بلکه باید بدان عمل شود.
در این زمینه تعدادی از دانشمندان داخلی و خارجی به ایران آمدند و راهکارهای پیشنهادی خود برای نجات دریاچه را مطرح کردند.
اکنون وقت عمل کردن به آن راهکارهای علمی و اجرای مصوبات بر زمین مانده است.
یکی از این راهکارها را انتقال آب بین حوزه ای است که انتقال آب از رودخانه زاب و نیز ارس با لحاظ مسائل داخلی و بین المللی ، راهکار مهمی در این باره است که باید با تخصیص بودجه و قبل از این که دیر شود ، تحقق یابد تا نگین فیروزه ای ایران ، از خطری که آن را تهدید می کند، نجات یابد.
علی اکبر ولایتی: برای حل مشکل ریزگردها در هواز با توسعه فضای سبز و درخت کاری تلاش هایی برای مهار این مشکل انجام شد که البته کافی نبود.
اکبر هاشمی رفسنجانی: -کشاورزی طبیعی‌ترین میدان فعالیت تولید در زندگی انسان است که با منابع خدادادی سر و کار دارد و نیازهای واقعی انسان را تامین می‌کند.
-موثرترین بخش کارهای توسعه انسانی در تامین نیازهای زندگی کشاورزی است و کشاورزان سالم‌ترین، موثرترین مفید‌ترین و قانع‌ترین مردم هستند.
-اگر محیط زیست را خراب کنیم خانه خود را خراب کرده‌ و زیستگاهمان را به نابودی کشانده‌ایم.
توجه به نسل‌های آینده نیز در توسعه‌ پایدار یک رکن محسوب می‌شود.
اگر بنا باشد توسعه را به گونه‌ای انجام دهیم که نسل‌های آینده را خاکسترنشین کنیم، توسعه‌، ‌توسعه پایدار نیست؛ چرا که مهم‌ترین پایه تامین حیات خوب نسل‌های آینده هستند که باید به این مساله توجه کرد.
اسفندیار رحیم مشایی: -توجه به محیط زیست اگر چه امری بدیهی است و روشن و بی‌نیاز از تدبر و تفکر است اما می‌دانیم که این توجه مرهون روند زندگی بشر است.
-اگر محیط زیست امری بدیهی است باید همیشه در دستور کار مدیریت کلان قرار می‌گرفته ولیکن این‌گونه نیست.
علت آن این است که امری که در بستر اصلی معمولاً بیشتر از همه مفعول است و ضرورت‌های بنیادین و کلان که بوده و هستند کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
مسعود پزشکیان: -سند ملی محیط‌زیست هم‌اکنون در دبیرخانه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی است و روی آن کار می‌شود اما این سند جامع و کامل نیست.
سازمان حفاظت از محیط‌زیست و مسئولان دولتی تبلیغات بسیاری روی این سند انجام داده‌اند اما این نشانه خوب‌بودن سند نیست.
-تا زمانی که برنامه ریزی های لازم برای رفع مشکلات و موانع پیش روی نجات دریاچه ارومیه روی کاغذ بررسی شود و عملی نمی شود با برپایی 1000 همایش هم نمی توانیم این دریاچه را از خشکسالی نجات دهم.
-در برنامه چهارم توسعه به واقع راه حل های پیشنهادی در رابطه با نجات دریاچه ارومیه وجود دارد که دولت تا به حال از اجرای این قوانین نوشته شده سرباز می زند و نمی خواهد تن به نجات دریاچه ارومیه دهد.
منبع: خبر آنلاین انتهای خبر/2004/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان