۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین کاهش عمدی ارزش یوان و نگرانی از ورود بیشتر کالاهای چینی به ایران
کد خبر: ۵۲۹۵۶ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۲۲ ساعت: ۲۱:۴۵ ↗ لینک کوتاه

گزارش

کاهش عمدی ارزش یوان و نگرانی از ورود بیشتر کالاهای چینی به ایران

با کاهش صادرات چین این کشور ارزش پول خود در برابر دلار را عمدا به ۴ درصد کاهش داد و احتمال دارد این کاهش به ۱۰ درصد هم برسد چین این کار را برای تقویت صادرات انجام می‌دهد. در این میان کارشناسان درباره سیل گسترده ورود کالاهای چینی به ایران هشدار می‌دهند.

کاهش عمدی ارزش یوان و نگرانی از ورود بیشتر کالاهای چینی به ایران
به گزارش سرویس اقتصادی صبح قزوین ، در هفته‌های گذشته وضعیت اقتصادی چین به شدت کاهش یافته و آمارها حاکی از افت میزان صادرات این کشور است، دولت چین برای تحریک صادر کننده‌ها برای صادرات اقدام به کاهش عمدی ارزش یوان کرده است.

سیاست کاهش ارزش یوان چین نگرانی‌هایی برای کشور ما دارد که شریک تجاری کهن و بسیار خوبی هستند، برخی کارشناسان نگران سرازیر شدن بیش از پیش کالاهای چینی به کشور هستند، ایران از کشورهایی است که مبادلات وسیع تجاری با چین دارد و کاهش ارزش پول این کشور این نگرانی را به وجود آورده است که چین را به صادراتی که فعلا سهل‌الوصول‌ترینش ایران است ترغیب خواهد کرد.

اگرچه برخی کارشناسان معتقدند که کاهش حدود 4 درصدی رقمی نیست که بتواند عامل تحریک کننده‌ای برای صادرات باشد اما دولت چین به قول خودش به درستی این سیاست تاکید دارد. مخالفان می‌گویند که کاهش ارزش پول این کشور به ضرر تولید است و قیمت تمام شده را افزایش خواهد داد و باعث گرانی در کشور خواهد شد.

برخی این فرضیه را مطرح می‌کنند که با کاهش ارزش یوان، صادرات ایران به چین هم ارزش بیشتری پیدا کند اما کارشناسان معتقدند از آنجایی که کالای صادراتی ما تنها نفت است و مبادلات پول آن هم با دلار انجام می‌شود تاثیری نخواهد داشت.

میزان مبادلات ایران و چین سالانه بیش از 45 هزار میلیارد دلار است و چین در صدد است که میزان افت ارزش پول خود در برابر دلار را به 10 درصد برساند، ارزش پول یوان را در چین دولت تعیین می‌کند.

یورونیوز اعلام کرده است که اقدام عمدی بانک مرکزی چین در کاهش ارزش یوان نشانگر ضعیف شدن بنیه اقتصادی چین، دومین قدرت بزرگ اقتصادی دنیاست. این اقدام طی دو روز گذشته بیش از 4 درصد از ارزش یوان در بازارهای مبادلات ارزی کاسته است.

این تحولات بر روی ارزش سهام در بازارهای بورس اروپایی در روز چهارشنبه تاثیر منفی داشته و این بازارها را آشفته کرده است.

در این بین شاخص سهام در بازار بورس لندن دچار افت 1.4 درصدی شده این افت در بازار بورس فرانکفورت 3.27 درصد گزارش شده است.

آرتور برونر، کارشناس «آی سی اف بانک» گفت: «سرمایه گذاران بدنبال حاشیه امنیت هستند و تحولات در آسیا را زیر نظر دارند. آنها از احتمال سرایت رویدادها در چین کمی بیم دارند. فشار بر روی قیمت مواد اولیه نیز احساس می شود. بنابراین سرمایه گذاران امروز در بازارهای بورس محتاط هستند.»

هدف اصلی سیاستگذاران بانک مرکزی چین از پایین آوردن ارزش یوان تقویت بخش صادرات و تقاضا است. در این راستا یک منبع نزدیک به دولت از هدف این سیاستگذاران برای رسیدن به افت 10 درصدی ارزش یوان خبر داده است.


انتهای پیام/7008

منبع: فارس

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان