۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین هدف استکبار جهانی کشیدن ترمز دستی انقلاب است/ عربستان با حمله به یمن قصد کاهش نفوذ ایران در منطقه را دارد
کد خبر: ۴۵۲۷۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۵/۸ ساعت: ۰:۰ ↗ لینک کوتاه

سید افقهی در قزوین:

هدف استکبار جهانی کشیدن ترمز دستی انقلاب است/ عربستان با حمله به یمن قصد کاهش نفوذ ایران در منطقه را دارد

سید افقهی در قزوین با بیان اینکه هدف استکبار جهانی کشیدن ترمز دستی انقلاب است گفت: عربستان با حمله به یمن قصد کاهش نفوذ ایران در منطقه را دارد.

هدف استکبار جهانی کشیدن ترمز دستی انقلاب است/ عربستان با حمله به یمن قصد کاهش نفوذ ایران در منطقه را دارد

به گزارش خبرنگار سیاسی صبح قزوین، سید هادی سید افقهی، کارشناس مسائل خاورمیانه شب گذشته(چهارشنبه) در همایش تحولات یمن، چالش‌ها و راه حل‌های پیش رو در مسجد جامع المهدی مینودر شهر قزوین با بیان اینکه باید به علت تهاجم نظامی عربستان به یمن توجه کافی داشت اظهار کرد: جایگاه و تشخیص ایران اسلامی در خصوص حمایت از مردم یمن چیست و چرا باید ما به مردم این کشور کمک کنیم؟

وی در ادامه افزود: چرا ما باید از مردم یمن حمایت کرده و هزینه این حمایت را نیز پرداخت کنیم؟ اگر رهبر معظم انقلاب علیه آمریکا، اسرائیل و سعودی‌ها فریاد می‌زنند و می‌دانند هزینه این موضع گیری بر ما وارد خواهد شد؛ به این دلیل است که رهبری اعتقاد دارند که برای صدور انقلاب از مرزها و ورود آن به دیگر کشورهای جهان نیازمند پرداخت این هزینه هستیم.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه هدف استکبار جهانی کشیدن ترمز دستی انقلاب است اذعان کرد: در همین راستا گروه‌های تکفیری را به خیال خام خودشان سد راه گسترش انقلاب کردند.

وی ادامه داد: 80 درصد کشور یمن روستانشین است مردم این کشور به واسطه فقر در امکانات بهداشتی سطح زندگی پایینی دارند و دین اکثر آنها زیدی بوده البته بقیه امامان را قبول دارند؛ در این کشور مذاهب دیگری چون شیعیان شش امامی و وهابی هم حضور دارند.

ترس عربستان از مخالفت شدید مردم یمن با وهابیت زمینه این جنگ را فراهم کرد

سید افقهی با بیان اینکه در کشور یمن تحت تهاجم فرهنگی قرار گرفته و در آن 1500 مدرسه وهابی به وسیله عربستان ساخته شده است ابراز کرد: ظرفیت‌های این کشور از جمله آثار باستانی، کتب خطی بی نظیر است، در بحث استعداد طبیعی بیش از 3 هزار کیلومتر مرز آبی دارد.

وی جنگ نفت را یکی از اسرار و علل شروع جنگ در این کشور برشمرد و بیان کرد: یک و نیم برابر نفت و گاز خلیج فارس در کشور یمن وجود دارد؛ اما به واسطه فقر مردم این کشور نمی‌توانند از نفت خود برای رفع احتیاجاتشان استفاده کنند؛ معادن طلا و سنگ‌های قیمتی در یمن فراوان است و نیروهای بااستعدادی در آن وجود دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: در کشور یمن سعودی‌ها تا به امروز شش مرتبه به کمک حکومت مرکزی یمن به منطقه شمال آن و سعده علایه حوثی‌ها و انصارالله جنگیده اند؛ اما در همه این موارد با شکست روبرو شده اند.

وی با بیان اینکه چه کسی حوثی‌ها را به سلاح مجهز کرده است گفت: امروز عربستان به دورغ می‌گوید ایران انصارالله را به سلاح مجهز کرده و ما هم به همین دلیل به یمن حمله کردیم که این دورغی بزرگ است؛ علت حمله عربستان به یمن این بود که دانشمندان و عالمان یمنی بیش از 300کتاب علیه وهابیت نوشته اند که این شرایط گسترش افکار وهابیت در این کشور را خنثی کرده است.

 این کارشناس سیاسی با بیان اینکه امروز مردم یمن تحت فشارند اما این جنگ برای آنها نعمت است عنوان کرد: نعمت جنگ امروز مردم یمن متحد شدن آنها با یکدیگر و جمع شدن اطراف انصارالله است و این موضوع برای عربستان قابل تحمل نبود؛ بنابراین با زیر پاگذاشتن حق مردم این کشور به آنها حمله کرد.

وی گفت: پیوندهای مردم یمن با ایران از دوره ساسانیان می‌باشد طبق روایت‌ها پیامبر(ص) یمنی است و مردم این کشور پیشینه قوی از گذشتگان خود دارند؛ آل سعود مردم این کشور را نجیب و قرآنی و شیعه می‌داند و از سوی دیگر ترس عربستان از مخالفت شدید مردم یمن با وهابیت زمینه این جنگ را فراهم کرد.

سید افقهی با بیان اینکه سعودی‌ها از گذشته چشم طمع به کشور یمن داشتند تاکید کرد: بین جنگهای سال 1924 تا 1934 عربستان شهرهای نجران، چیزان و اثیر را از این کشور جدا کرد و امروز در حال صدور نفت این مناطق به اروپا هستند.

عربستان از شکل گیری یک توافق خوب برای ایران در این مذاکرات نگران است

وی در ادامه اضافه کرد: با شروع جنگ یمن و پیدایش تکفیری‌ها در کشورهای اسلامی عربستان قصد دارد حاشیه امنی برای اسرائیل ایجاد کرده و افکار عمومی را از فلسطین دور کند؛ هر جنبش و انقلابی که برای اسرائیلی‌ها تهدید باشد عربستان به صورت آن چنگ می‌اندازد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه بیان کرد: امروز شعار مردم یمن الله اکبر، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل و لعنت بر آل یهود است که به واسطه همین شعار در حال تکه تکه شدن هستند.

وی با اشاره به مذاکرات هسته ای ایران با غربی‌ها یادآور شد: عربستان از شکل گیری یک توافق خوب برای ایران در این مذاکرات نگران است؛ زیرا در این صورت با پیشرفت بیشتر ایران و قدرتمند شدنش در منطقه نفوذ ما در کشورهای مختلف افزایش می‌یابد، بنابراین به هم پیمانان خود برای کاهش اقتدار ایران کمک می‌کند.

این کارشناس سیاسی با بیان اینکه عربستان با حمله به یمن قصد کاهش نفوذ ایران در منطقه را دارد تصریح کرد: قطر، اردن، سوریه، سودان، افغانستان، بحرین، کویت و ترکیه، سنگال و متاسفانه حماس در فلسطین جنگ عربستان را تائید کرده اند و کشورها ایران، عمان، سوره، عراق، الجزایر، لبنان، روسیه، چین و بلژیک و پاکستان مخالف این جنگ هستند.

وی افزود: عربستان سعودی حماس را فریب داده است که اگر موافق جنگ یمن باشد به آنها در بازسازی غزه کمک خواهد کرد؛ از سوی دیگر علت تاخیز در پاسخگویی انصارالله به حملات عربستان به این دلیل بود که بهانه را از دست عربستان و متحدانش بگیرند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه عنوان کرد: ایران اسلامی طرحی را برای حل بحران یمن به سازمان ملل داده است اگر آنها تایید می‌کردند؛ آتش بس حاصل می‌شد و این طرح این بود که یک انتخابات همگانی برگزار شود تا مردم خودشان مشکل کشورشان را حل کنند، اما استکبار جهانی اجازه اجرایی شده این طرح را نداد.

وی در پایان گفت: طرح عربستان با حمله به یمن تجزیه این کشور و درست کردن عدن جنوبی و شمالی است تا نفت این کشور را به یغما ببرد، اگر آمریکا و اسرائیل دست از شرارت بردارند مردم یمن کشور خود را می‌سازند.

انتهای پیام/2002

منبع: پوششی

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان