حجت الاسلام علیرضا شجاعی، استاد حوزه علمیه قزوین در گفتگو با خبرنگار سیاسی
صبح قزوین با اشاره به شاخصههای حضرت امام(ره) اظهار کرد: احیاء فرهنگ اسلامی، عمدهترین شاخصه امام راحل بود همچنین دین اسلام هدف و رسالتی بود که حضرت امام (ره) همواره به دنبال تحقق آن بود.
این پژوهشگر دینی خاطر نشان کرد: برجستهترین اقدامی که حضرت امام(ره) انجام دادند تشکیل حکومت دینی با مولفههایی چون خدمترسانی به مردم در حوزههای مختلف معنوی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بود و به تعبیری تبلور بیرونی آن همان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.
شجاعی افزود: مهمترین شاخصه کاری امام(ره) استقلال از شرق و غرب و آزادی مردم از طاغوت زمان، فشار و تحمیلها در حوزههای مختلف بود و در یک کلمه اعتقاد به این امر بود که عموم مردم خود باید در مورد سرنوشت خویش تصمیم بگیرند.
این کارشناس دینی تصریح کرد: انتخابگری رکن اصلی نهضت امام راحل بود به همین دلیل در مقابل جریانات داخلی و یا بیرونی که درصدد ایجاد اختلال در مقابل حق انتخاب مردم بود؛ ایستادگی میکرد و در واقع، مبارزه با استکبار با همین مولفه قابل تدوین است.
استاد حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: امام راحل به مردم باور و اعتقاد داشت که باید خود آنان سرنوشت خودشان را رقم بزنند و در همان روزهای نخست شکل گیری انقلاب، اصرار داشتند که قانون اساس و نوع جمهوری به آراء مردم گذاشته شود.
وی در ادامه افزود: نقش مردم در نگاه حضرت امام(ره) یک نقش بی بدیل و بدون جایگزین بود و معتقد بودند که همه امورات مردم باید به دست خود آنان رقم بخورد و این تفکری بود که مردم نیز بدان پاسخ دادند به طوریکه در شرایطهای مختلف با گذشت از جان و مال خویش همواره در صحنه حضور داشتند.
این پژوهشگر دینی تاکید کرد: امام خمینی(ره) باور داشتند که مردم مسلمان جز خوبی و نیکی انتخاب نخواهند کرد و همواره پیرو اهل بیت(ع) هستند در واقع سابقه تاریخی ملت ایران نشان داده که هر جا پای فضایل و ارزشها به میان آمده مردم آن را الگوی زندگی خود قرار دادهاند.
شجاعی افزود: با این پیشینه امام(ره) اعتقاد داشتند مردم باید خودشان مدیریت جامعه را به عهده گیرند لذا در نگاه سیاسی و مدیریتی حضرت امام جایگزینی برای انتخاب مردم نبود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: برای شناسایی مدافعان واقعی و یا کسانی که نسبت به اندیشههای حضرت امام دچار انحراف شدهاند نیاز به واکاوی اندیشههای امام راحل است.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اندیشههای امام خمینی(ره) بدون تردید همانند همه اندیشههای دیگر در طول تاریخ، دارای محکمات و متشابهات است و ما نمیتوانیم در مورد همه آن به راحتی سخن گوییم زیرا ساختارهای زبان دارای محدودیت است.
این پژوهشگر دینی خاطر نشان کرد: این سخنان در شرایط و مناسبتهای مختلف و با توجه به حساسیتهایی که وجود داشته و متناسب با مقتضیات زمانی و مکانی بیان شده بنابراین جایی که محکمات است تکلیف روشن است و جایی که متشابهات است باید به محکمات ارجاع شود.
وی افزود: آنچه مسلم است در اندیشههای حضرت امام(ره) اصولی وجود دارد که هرکس از آن عدول کند کاملا شناخته میشود. آرمانها، اهداف و احکام اسلام یکی از مطالبات جدی ایشان بود که اسلام باید پیاده شود لذا اگر گروههایی پایبندی به اسلام ندارند در واقع از اصول امام عدول کردهاند.
شجاعی بیان کرد: یکی دیگر از مولفههای مهم حضرت امام(ره) وحدت، اخوت، همفکری و همدلی جریانات، گروهها و عموم مردم با یکدیگر است لذا در صورتی که مشاهده کردیم افرادی تفرقه اندازی کرده و در جامعه بدگمانی ایجاد میکنند در واقع از اهداف امام انحراف پیدا کردهاند.
وی افزود: دفاع از مردم مظلوم و ستمدیده هم چنین مبارزه با استکبار و ستیزه با جریاناتی که در مقابل خواست و اراده مردم میایستند از دیگر ویژگیهای مکتب امام راحل بود بنابراین اگر کسی بگوید که استکباری وجود ندارد و مبارزه با استکبار معنایی ندارد از اندیشههای امام انحراف پیدا کردهاند.
استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: در شرایط کنونی جامعه، تحقق اندیشههای امام(ره) نیاز به هم فکری، همدلی و همکاری همگان دارد و کسانی که مخالف اندیشههای امام(ره) هستند هویت آنان باید شناسایی شود.
وی در پایان گفت: از سویی دیگر نباید دشمن سازی کرد و باید نسبت به کسانی که رشادتهایی برای انقلاب داشته و آرمانهای انقلاب را پذیرفتهاند و از یاران انقلاب هستند و هنوز هم خود را در سنگر حفظ کردهاند، تجدید نظر کرد و این امر باید مورد توجه جناحها و گروهها قرار گیرد.
انتهای پیام/۷۰۰۳
دیدگاه ها