۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین همدلی و هم‌فکری آحاد جامعه با مسئولان، لازمه تحقق اندیشه‌های امام(ره) است
کد خبر: ۴۳۷۳۰ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

استاد حوزه علمیه قزوین:

همدلی و هم‌فکری آحاد جامعه با مسئولان، لازمه تحقق اندیشه‌های امام(ره) است

استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: در شرایط کنونی جامعه، تحقق اندیشه‌ و آرمان‌های امام(ره) نیاز به هم فکری، همدلی و همکاری همگان دارد.

همدلی و هم‌فکری آحاد جامعه با مسئولان، لازمه تحقق اندیشه‌های امام(ره) است
حجت الاسلام علیرضا شجاعی، استاد حوزه علمیه قزوین در گفتگو با خبرنگار سیاسی صبح قزوین با اشاره به شاخصه‌های حضرت امام(ره) اظهار کرد: احیاء فرهنگ اسلامی، عمده‌ترین شاخصه امام راحل بود هم‌چنین دین اسلام هدف و رسالتی بود که حضرت امام (ره) همواره به دنبال تحقق آن بود.
این پژوهشگر دینی خاطر نشان کرد: برجسته‌ترین اقدامی که حضرت امام(ره) انجام دادند تشکیل حکومت دینی با مولفه‌هایی چون خدمت‌رسانی به مردم در حوزه‌های مختلف معنوی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی بود و به تعبیری تبلور بیرونی آن همان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی بود.
شجاعی افزود: مهم‌ترین شاخصه کاری امام(ره) استقلال از شرق و غرب و آزادی مردم از طاغوت زمان، فشار و تحمیل‌ها در حوزه‌های مختلف بود و در یک کلمه اعتقاد به این امر بود که عموم مردم خود باید در مورد سرنوشت خویش تصمیم بگیرند.
این کارشناس دینی تصریح کرد: انتخاب‌گری رکن اصلی نهضت امام راحل بود به همین دلیل در مقابل جریانات داخلی و یا بیرونی که درصدد ایجاد اختلال در مقابل حق انتخاب مردم بود؛ ایستادگی می‌کرد و در واقع، مبارزه با استکبار با همین مولفه قابل تدوین است.
استاد حوزه علمیه قزوین عنوان کرد: امام راحل به مردم باور و اعتقاد داشت که باید خود آنان سرنوشت خودشان را رقم بزنند و در همان روزهای نخست شکل گیری انقلاب، اصرار داشتند که قانون اساس و نوع جمهوری به آراء مردم گذاشته شود.
وی در ادامه افزود: نقش مردم در نگاه حضرت امام(ره) یک نقش بی بدیل و بدون جایگزین بود و معتقد بودند که همه امورات مردم باید به دست خود آنان رقم بخورد و این تفکری بود که مردم نیز بدان پاسخ دادند به طوری‌که در شرایط‌های مختلف با گذشت از جان و مال خویش همواره در صحنه حضور داشتند.
این پژوهشگر دینی تاکید کرد: امام خمینی(ره) باور داشتند که مردم مسلمان جز خوبی و نیکی انتخاب نخواهند کرد و همواره پیرو اهل بیت(ع) هستند در واقع سابقه تاریخی ملت ایران نشان داده که هر جا پای فضایل و ارزش‌ها به میان آمده مردم آن را الگوی زندگی خود قرار داده‌اند.
شجاعی افزود: با این پیشینه امام(ره) اعتقاد داشتند مردم باید خودشان مدیریت جامعه را به عهده گیرند لذا در نگاه سیاسی و مدیریتی حضرت امام جایگزینی برای انتخاب مردم نبود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: برای شناسایی مدافعان واقعی و یا کسانی که نسبت به اندیشه‌های حضرت امام دچار انحراف شده‌اند نیاز به واکاوی اندیشه‌های امام راحل است.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اندیشه‌های امام خمینی(ره) بدون تردید همانند همه اندیشه‌های دیگر در طول تاریخ، دارای محکمات و متشابهات است و ما نمی‌توانیم در مورد همه آن به راحتی سخن گوییم زیرا ساختارهای زبان دارای محدودیت است.
این پژوهشگر دینی خاطر نشان کرد: این سخنان در شرایط و مناسبت‌های مختلف و با توجه به حساسیت‌هایی که وجود داشته و متناسب با مقتضیات زمانی و مکانی بیان شده بنابراین جایی که محکمات است تکلیف روشن است و جایی که متشابهات است باید به محکمات ارجاع شود.
وی افزود: آنچه مسلم است در اندیشه‌های حضرت امام(ره) اصولی وجود دارد که هرکس از آن عدول کند کاملا شناخته می‌شود.
آرمان‌ها، اهداف و احکام اسلام یکی از مطالبات جدی ایشان بود که اسلام باید پیاده شود لذا اگر گروه‌هایی پایبندی به اسلام ندارند در واقع از اصول امام عدول کرده‌اند.
شجاعی بیان کرد: یکی دیگر از مولفه‌های مهم حضرت امام(ره) وحدت، اخوت، هم‌فکری و همدلی جریانات، گروه‌ها و عموم مردم با یکدیگر است لذا در صورتی که مشاهده کردیم افرادی تفرقه اندازی کرده و در جامعه بدگمانی ایجاد می‌کنند در واقع از اهداف امام انحراف پیدا کرده‌اند.
وی افزود: دفاع از مردم مظلوم و ستمدیده هم چنین مبارزه با استکبار و ستیزه با جریاناتی که در مقابل خواست و اراده مردم می‌ایستند از دیگر ویژگی‌های مکتب امام راحل بود بنابراین اگر کسی بگوید که استکباری وجود ندارد و مبارزه با استکبار معنایی ندارد از اندیشه‌های امام انحراف پیدا کرده‌اند.
استاد حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: در شرایط کنونی جامعه، تحقق اندیشه‌های امام(ره) نیاز به هم فکری، همدلی و همکاری همگان دارد و کسانی که مخالف اندیشه‌های امام(ره) هستند هویت آنان باید شناسایی شود.
وی در پایان گفت: از سویی دیگر نباید دشمن سازی کرد و باید نسبت به کسانی که رشادت‌هایی برای انقلاب داشته‌ و آرمان‌های انقلاب را پذیرفته‌اند و از یاران انقلاب هستند و هنوز هم خود را در سنگر حفظ کرده‌اند، تجدید نظر کرد و این امر باید مورد توجه جناح‌ها و گروه‌ها قرار گیرد.
انتهای پیام/۷۰۰۳

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان