۰۳/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۲ شنبه

صبح قزوین سرانه تولید زباله در استان حدود۸۰۰ گرم است
کد خبر: ۴۲۳۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

معاون محيط انساني محيط زيست قزوین:

سرانه تولید زباله در استان حدود۸۰۰ گرم است

با افزايش جمعيت و گسترش صنايع استفاده از مواد مصرفي رو به افزايش گذاشته و توليد انبوه زباله باعث شده زنگ خطربراي ساكنان زمين به صدا در آید.

سرانه تولید زباله در استان حدود۸۰۰ گرم است
به گزارش صبح قزوین، شمسي پور معاون محيط انساني محيط زيست گفت: بايد در توليد سرانه زباله دقت بيشتري كنيم و الان سرانه توليد زباله در استان قزوين حدود 700 تا800 گرم در روز است و نمي توان همين طور زباله توليد كردو منتظر زمين هايي براي جايگاه هاي دفع بمانيم.
وي اظهار كرد: امراض و اثراتي كه آلودگي هاي زيست محيطي اعم از پسماند، هوا و خاك مي تواند داشته باشد زياد است.
شايد نياز به آگاهي هاي بيشتر مردم است.
ما هر روز هزار تن كاغذ و مقواي ضايعاتي را دور مي ريزيم در حالي كه بعضي از كشور هاي همسايه با جمع آوري اين كاغذها دوباره آن را بازيافت كرده و به خود ما مي فروشند.
اين طور كه كارشناسان محيط زيست مي گويند زباله هاي اصل مدرن بمب ساعتي در حال انفجار است.
شايد وقت آن رسيده باشد كه كمي نسبت به سياره اي كه به ما ارث رسيده است مسئولانهتر رفتار كنيم و كاري نكنيم كه به قانون زمين بربخورد.
با افزايش جمعيت و گسترش صنايع استفاده از مواد مصرفي رو به افزايش گذاشته و توليد انبوه زباله باعث شده زنگ خطربراي ساكنان زمين به صدا در آید.
آلودگي آب ها، دفع غير بهداشتي زباله، استفاده بي رويه از سموم كشاورزي و البته افزايش ميزان توليد زباله از جدي ترين چالش هاي داشتن زمين پاك است.
جمع‌آوری و حمل و نقل زباله یکی از مهم‌ترین عملیات مدیریت مواد زاید جامد است.
طبق محاسبات انجام شده حدود ۸۰ درصد کل مخارج مدیریت مواد زاید جامد مربوط به جمع‌آوری زباله‌است.
که درصد بالایی از این مقدار مربوط به حقوق کارگران و نیروی انسانی است.
به عبارت دیگر اکثریت مخارج سیستم مدیریت مواد زاید جامد فقط صرف حقوق و دستمزد می‌شود.
به همین جهت اصلاح، بهینه‌سازی و مکانیزه کردن سیستم جمع آوری و حمل زباله، ضمن تسریع در عملیات، هزینه و نیروی انسانی کمتری را نیاز خواهد داشت.
جمع‌آوری زباله از منازل و مراکز تولید و انتقال آن به جایگاه‌های موقت شهری.
استفاده از این روش اغلب در شهرهای قدیمی به علت وجود کوچه‌های تنگ و باریک، عدم دسترسی به ماشین‌آلات ویژهٔ حمل و نقل و یا کمبود پرسنل تنظیف، معمول است.
در این روش زباله‌های خانگی به‌وسیله مامورین شهرداری با استفاده از چرخ‌های زباله که عموماً غیربهداشتی است به جایگاه‌های موقت حمل گردیده و بر روی هم تلنبار می‌شوند تا به‌وسیلهٔ کامیون‌های زباله‌کش و یا هر وسیلهٔ دیگر به ترمینال‌های زباله و یا محل دفن حمل شوند.
روش معمول تهیه کاغذ قطع درختان و استفاده از تنه و چوب آنهاست.
اینکار انهدام جنگلها و افزایش آلودگی هوا شده هزینه و انرژی زیادی را مصرف می‌کند.
بنا بر آمار ارائه شده، میزان مصرف کاغذ در انگلستان بحدی است که به ازای هر فرد سالانه دو درخت تنومند قطع شده و به شکل کاغذ دور ریخته می‌شود.
لازم به ذکر است بازیافت کاغذ موجب ۷۵ درصد کاهش آلودگی هوا، ۵۰ درصد صرفه جویی در انرژی و ۹۰ درصد صرفه جویی در مصرف آب می‌شود.
آمار زباله‌ها در ایران نشان می‌دهدتولید زباله‌های کاغذی ۴/۱تولید زباله‌های کاغذی در کشورهای پیشرفته می‌باشد که این نشان دهندهٔ این است که ایران بسیار در این زمینه پیشرفت کرده‌است.
انتهاي پيام/3003/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان