۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین غير از معصوم کسی عظمت و بزرگي فاطمه زهرا "سلام الله عليها "را درک نمی کند
کد خبر: ۳۹۵۹ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

مدرس حوزه علمیه قزوین:

غير از معصوم کسی عظمت و بزرگي فاطمه زهرا "سلام الله عليها "را درک نمی کند

حجت الاسلام نوروزی گفت: چون غير معصوم توان درك آن عظمت و بزرگي حضرت را ندارد و قدري دچار مشكل مي شود، به هر حال آب دريا را گر نتوان كشيد – هم به قدر تشنگي بايد چشيد.

غير از معصوم کسی  عظمت و بزرگي فاطمه زهرا "سلام الله عليها "را درک نمی کند

به گزارش صبح قزوین، حجت الاسلام نوروزی مدرس حوزه علمیه قزوین، با بیان این که صحبت كردن درباره اسوه فضائل و مادر خوبي ها ،حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا ،"سلام الله عليها "كاري است بس سهل و آسان و در عين حال ممتنع، افزود: سهل از آن جهت كه بر داشتن آب معرفت از درياي بي كران علم و حياء و عفت و ايمان، و خوشه چيني از خرمن داشته هاي بانوي آئينه و آفتاب و آب، از دست هر انساني كه بخواهد ميسر است.

ولي مشكل به اين خاطر كه درك عظمت و بزرگي آن كوه حياء و عفت و آن كانون مهر  و وفا، و آن نور ديده محمد مصطفي، عظمتي فراخور حال، بانوي آسماني را مي طلبد.

وی تاکید کرد: ما هم قدري درباره چگونگي اسوه و الگو بودن صديقه طاهره حضرت فاطمه زهرا بحثي را ارائه دهيم.
وجود فاطمه زهرا (سلام الله عليها ) در روايتي از سوي امام زمان (عج )به عنوان الگوي تمام عيار براي ايشان معرفي شده است.
"لِيّ في فاطمه ابنه محمد اسوه حسنه "امام زمان مي فرمايد: براي من در زندگي فاطمه زهرا دختر رسول خدا الگوي بسيار نيكو است.

جايي كه وجود امام معصوم مي فرمايد: فاطمه زهرا"سلام الله عليها " براي من الگویي نيكو مي باشد، پس براي تمام انسان هاي عادي و غير معصوم به طريق اولي وجود آن حضرت الگو مي باشد.

 مدرس حوزه علمیه قزوین در ادامه به چند نمونه از الگو بودن ايشان اشاره کرد و اظهار  داشت: تاريخ نويسان نوشته اند، فرداي روز ازدواج فاطمه زهرا ،"سلام الله عليها "با امير مومنان علي (عليه السلام)پيامبر خدا به خانه علي (عليه السلام )تشريف آوردند و از علي (ع)سوال كردند: يا علي فاطمه را چگونه همسري يافتي؟ علي در جواب رسول خدا عرض كردند :"نعم العون علي طاعه الله"يعني بهترين كمك كار و ياور است براي عبادت خداوند متعال، همسري كه تمام توان و همت خويش را صرف اين كند كه شوهر خويش را در راستاي اطاعت و بندگي خدا ياري رساند، يعني خانم مي توانند كمك كار مناسبي براي همسران خود باشند و البته همين طور مردان نيز مي توانند كمك به خانم ها داشته باشند.

1-    روايتي است كه امام مجتبي (ع)مي فرمايد: يك شب مادرم از ابتداي شب تا سحر مشغول دعا و مناجات و عبادت شد و من به دعاهاي ايشان گوش مي دادم و متوجه شدم كه مادرم تا صبح به تمام همسايگان و مومنان دعا نمود؛ وقتي صبح شد از ايشان سوال كردم كه شما تمام شب را براي ديگران دعا كرديد ولي براي خود هيچ دعا ننموديد، در جواب فرمود :اول همسايگان بعد خود.
این نمونه ای از الگوي ايثار برای ما در زندگی است.
وی در ادامه به موارد دیگری اشاره کرد و افزود:

2-    روزي علي (ع) فرمود: فاطمه جان، آيا در خانه غذايي هست؟ عرض كرد علي جان سه روز است كه در خانه چيزي پيدا نمي شود، آن حضرت فرمود: پس چرا زود تر بيان نكرديد؛ در جواب گفت چون پدرم رسول خدا فرموده مبادا چيزي را از شما بخواهم كه نتوانيد برآورده نماييد و همين هم باعث آزرده شدن شما شود، اين نمونه الگوي است براي اين كه ما سطح انتظارات و توقعات خود را بايد متناسب با توان ديگران قرار دهيم.

3-    الگوي تربيتي آن حضرت اين بوده كه بين فرزندان خود هيچ گونه تبعيض قائل نبود.
روايت است روزي امام حسن و امام حسين (عليهما السلام ) مسابقه خط نويسي برگزار كردند داوري را به محضر مادر گرامي بردند ايشان فرمود برويد به حضور پدرتان، آن دو امام عزيز به محضر علي (ع) آمدند و ايشان نيز فرمود: به حضور رسول خدا بروند و پيامبر اسلام هم فرمود: منتظر حكم خداوند متعال مي مانيم.
جبرئيل نازل شد و ازجانب خدا داوري را به عهده خود فاطمه قرار داد، آن حضرت براي اينكه هيچ كدام از فرزندان ناراحت نشوند گردنبدي داشتند آن را پاره نمود و دانه هاي  آن را به زمين ريخته و فرمود هر كدام كه بيشتر دانه جمع كند او برنده خواهد شد جبرئيل از جانب خدا مامور شد تا دانه ها را بطور مساوي  تقسيم كند تا موجب ناراحتي هيچ كدام نگردد.

حجت الاسلام نوروزی در پایان تاکید کرد: الگوهای زیادی در زندگانی حضرت زهرا(سلام الله) وجود دارد که ما می توانیم در زندگی از آن ها استفاده کنیم که ما به طور نمونه به چند مورد اشاره کردیم.

انتهای پیام/2002/خ

 

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان