۰۲/ذو القعدة/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۲۱ جمعه

صبح قزوین مطالباتی از جنس دانشجویی
کد خبر: ۳۸۹۲۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

یادداشت روز؛

مطالباتی از جنس دانشجویی

آن چه که امروز در دانشگاه های ما وجود دارد نگاه پلیسی به سوال و شبهه جوان دانشجو است و آن چه که در کرسی های آزاد اندیشی قلیل ما رخ می دهد حاکی از نگاه آماری مسئولین ذی ربط است. پیشنهاد برای خروج از این بن بست چیست؟

مطالباتی از جنس دانشجویی
سرویس دانشگاه صبح قزوین؛ آذرماه با یادگاری که از روز ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۳۲ در تاریخ خود ثبت کرده است گویی لباس علم و علم اندوزی را پوشیده و تحت عنوان "روز دانشجو" تداعی گر حضور آگاهانه، آرمان گرایی مدبرانه و تلاش و مجاهدت در سنگر دانش در ساحت مقدس دانشگاه می باشد.
به همین بهانه بر آن شدیم تا نکاتی چند را به عنوان چراغ راه مطالبه گری خود از توصیه های رهبر معظم انقلاب در فضای دانشجویی بیان کنیم.
۶۶۳۲۲۰_۲۸۱ ۱- علیرغم توصیه های مکرر رهبر معظم انقلاب که در دیدار با اساتید دانشگاه ها نیز تکرار شد، شاهد هستیم که فضای دانشگاه های ما در اختیار کسانی قرار گرفته است که دلسوز فضای علمی کشور نیستند و فضا را به سمتی می برند که حرکت علمی در این دانشگاه ها دچار مشکل شود.
حضور مسئولین، اساتید و دانشجویانی که در ایام فتنه ۸۸ فعال بوده و هنوز بر مواضع ناحق خود اصرار دارند و افراد معلوم الحالی که با اصل انقلاب و اهداف آن مشکل دارند و متاسفانه امروز در سایه شعار اعتدال دولت جانی تازه گرفته و در دانشگاه های ما حاضر شده اند، سوال دانشجویان انقلابی را برانگیخته که وظیفه ما در این عرصه چیست؟ آیا با شعار اعتدال می توان از ظلم بزرگی که در حق انقلاب و مردم ولایت مدار ایران اسلامی شد گذشت؟ البته امیدواریم با وزیر جدید وزارت علوم این مسائل به چالش کشیده شده و شاهد رفع این موانع باشیم.
۲- مسئله تولید علم از تاکیدات همیشگی رهبری بوده است، مقوله ای که در رشته های علوم پایه و فنی با تلاش و مجاهدت دانشمندان متعهد رشد روزافزونی داشته و شاهد موفقیت های دانشمندان این مرز و بوم در این حوزه بوده ایم، اما آنچه که ما را نگران می کند روند کند و گاها سکون رخوت بار وضعیت تولید علم در علوم انسانی است، علومی که به مبدا و مقصد حرکت جوامع وابسته است و در حرکت کلان امت ها نقش اساسی دارد، اما متاسفانه در ایران اسلامی تعریفی که امروز در فلسفه، در ادبیات، در روانشناسی، در اقتصاد و در سایر رشته های مرتبط داریم جدای از حقیقت نابی است که از سر چشمه توانمندی ها و ظرفیت های منابع دینی و اسلامی ما قابل استخراج است.
images براستی امروز ما نیازمند شهدای راه علوم انسانی هستیم که از ترجمه های پر از التقاط گذشته و این مسیر را به نور وجود خویش روشن کنند، سوال دانشجویان این است که چگونه می توان این حرکت را رونق بخشید؟ و چگونه می توان تجربه موفق پژوهشکده رویان را که به حمایت رهبری محقق شد در عرصه علوم انسانی به نظاره نشست؟ ۳- ارتباط بین حوزه و دانشگاه حلقه مفقوده ای است که هنوز آن طور که باید و شاید هیچ نهادی متولی برقراری هدفمند این ارتباط نشده است، مقوله ای که می تواند مشکل ترجمه ای بودن علوم انسانی ما را حل نماید، بدون شک این ارتباط موجبات شکوفایی و به روز شدن حوزه های علمیه و هدفمند شدن تحقیق و استنتاج در کرسی های تئوری پردازی دانشگاه ها را فراهم خواهد نمود، پیشنهاد ما این است که کارگروهی مشفق برای این مسئله تشکیل و ضوابط لازم برای این ارتباط را به عنوان نقشه راه حوزه و دانشگاه تدوین نماید تا این خلا اساسی در راه شکوفایی علوم متلف مرتفع شود.
۴- موضوع کرسی های آزاد اندیشی درد بزرگ دیگری است که به نظر می رسد همت لازم برای مشاهده و رفع این دغدغه در مسئولین و روسای دانشگاه های ما وجود ندارد و متاسفانه شاهد هستیم علیرغم این همه تاکید در دیدارهای مختلف دانشجویی از سمت شما، به بهانه های مختلف در راه برگزاری این کرسی ها سنگ اندازی می شود و دلسوزی لازم برای پیگیری به ثمر نشستن این تفکر مشاهده نمی شود.
Rooze Daneshjoo - Vet90ahvaz (1) آن چه که امروز در دانشگاه های ما وجود دارد نگاه پلیسی به سوال و شبهه جوان دانشجو است و آن چه که در کرسی های آزاد اندیشی قلیل ما رخ می دهد حاکی از نگاه آماری مسئولین ذی ربط است! پیشنهاد برای خروج از این بن بست چیست؟ چگونه باید فضا را برای برگزاری سالم و با قوت کرسی های آزاد اندیشی محیا کرد؟ ۵- یکی از پیشنهادات مهم و البته راه گشای رهبری در دیدار امسال ایشان با اساتید، ایجاد یک تور گردش علمی در سطح دانشگاه ها و مراکز علمی کشور است، این مهم همان گونه که شما فرمودید می تواند نقش بسیار ارزنده ای در امید آفرینی و ایجاد روحیه در فضای علمی کشور داشته باشد، متاسفانه ما می بینیم حتی برخی از اساتید دانشگاه ها و اصحاب عرصه علم و دانشگاه هم دانسته یا ندانسته غافل از دستاوردهای ارزنده علمی پس از انقلاب بر طبل فقر علمی کشور می کوبند و فضای یأس و ناامیدی را بر سر کلاس های درس غلبه می دهند، قطع به یقین برگزاری چنین تورهای گردش علمی می تواند بسیاری از این ابهامات را رفع کرده و حقایق پیشرفت های علمی کشور را هویدا نماید.
DSC05508 پیشرفت های گسترده ای که در بسیاری از رشته ها ایران را جزء معدود کشورهای دارای این علوم قرار داده است اما برخی از اساتید و دانشجویان ما از وجود چنین دستاوردهای عظیمی بی اطلاعند.
۶- یکی دیگر از موارد مورد سفارش رهبری تاکید بر تعلقات خانوادگی و روح معنویت بر سر کلاس های درس است، رهبر معظم انقلاب بارها تاکید داشته اند که وظیفه یک استاد تنها دادن خوراک علمی نیست، بلکه خوراک معنوی هم هست و دانشجو باید از دانشگاه تعلق به خانواده و قیودات معنوی را بیاموزد، در این عرصه شاهد هستیم که هم زمان با جنگ نرم دشمن برخی از اساتید ناآگاه، با غفلت از این موضوع با تفکری لیبرالی دین را از سیاست و علم و فضای دانشگاه جدا کرده و گاها تعلیمات و صحبت هایشان مغایر با توصیه حضرت عالی ارزیابی می شود، از طرفی امروز تاثیر رسانه های بیگانه به خصوص ماهواره بر تفکر و منش جوانان به خصوص جوانان دانشجوی ما امری غیر قابل انکار است.
ماهواره ای که با حضورش در خانه، خانواده را از ما گرفته و جایگاه رفیع خانواده ایرانی اسلامی را تنزل داده است.
از آن جا که دانشگاه مرکز تئوری پردازی و خط مقدم مقابله با این هجمه است پیشنهاد می شود کارگروهی از اساتید دلسوز و تشکل های دانشجویی دغدغه مند تشکیل شده و با پیگیری اثرات مخرب این تفکر لیبرالی و موج رسانه ای غرب بر علیه ارزش های نظام مقدس جمهوری اسلامی، راه کار مقابله با آن را به صورت علمی و مدون ترسیم نماید.
۷۹۰۹ به نظر می رسد اگر این مطالبات با ایجاد یک کارگروه مناسب پیگیری شود بسیاری از مشکلات فضای دانشگاه ها حل خواهد شد و شاهد رشد فضای دانشجویی با رویکرد پیشرفت و نوآوری خواهیم بود.
نویسنده: لیلا امیری انتهای پیام/۲۰۰۲/خ      

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان