۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین هفته کتاب فرصتی جهت استحکام پیوند مردم با کتابخانه ها
کد خبر: ۳۸۳۲۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

سرپرست کتابخانه های عمومی استان قزوین خبر داد:

هفته کتاب فرصتی جهت استحکام پیوند مردم با کتابخانه ها

سرپرست کتابخانه های عمومی استان قزوین از راه اندازی سه کتابخانه نهادی در شهرهای شریف آباد، نصرت آباد و کمال آباد تا پایان سال جاری خبر داد.

هفته کتاب فرصتی جهت استحکام پیوند مردم با کتابخانه ها
احمد دولتی، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی صبح قزوین، هفته کتاب را فرصت مغتنمی جهت استحکام پیوند بین مردم با کتابخانه های عمومی عنوان کرد و گفت: انس با کتاب در حقیقت حضور در پیشگاه اندیشمندان و فرزانگان دوران مختلف است.
هفته کتاب فرصتی مغتنم جهت استحکام پیوند بین مردم با کتابخانه های عمومی وی در ادامه افزود: سنگ بنای جامعه مبتنی بر دانایی و علم محوری است و امروزه جامعه ای موفق است که به تغذیه فکری مردم بیشتر اهمیت داده و در جهت احیا و ترویج فرهنگ مطالعه در جامعه حرکت کند.
دولتی تاکید کرد: مخاطبین باید توجه داشته باشند که صحت و اعتبار مطالب مورد مطالعه از خود مطالعه با اهمیت تر است چرا که اگر این غذای معنوی سالم و مفید نباشد نه تنها ارزشمند نبوده، بلکه تاثیرات مخربی نیز خواهد داشت.
دولتی تصریح کرد: با وجود گسترش روز افزون شبکه های اطلاع رسانی، کتاب همچنان اصالت و جایگاه خاص خود را حفظ کرده، قابل قیاس با سایر منابع مطالعاتی نیست چرا که منابع اصلی همه مطالبی که در سایت های مختلف منتشر می شود کتاب است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: اداره آموزش و پرورش، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی فراخور وظایف سازمانی خود می توانند در امر ترویج و احیای فرهنگ مطالعه نقش آفرین باشند.
دولتی افزود: در صورت همکاری و مشارکت همه نهادها و سازمانها شاهد ارتقاء فرهنگ مطالعه در جامعه بوده، فرهنگ کتابخوانی به جایگاه مطلوبی دست خواهد یافت.
سرپرست کتابخانه های عمومی استان با اشاره به کارکرد مهم خانواده در راستای نهادینه کردن فرهنگ مطالعه فرزندان گفت: برای تبدیل فرهنگ کتابخوانی به یکی از الزامات مهم در زندگی، مهمترین حرکت باید از درون بنیاد خانواده شروع شود.
وی در ادامه افزود: والدین علاقمند به امر کتابخوانی به طور قطع فرزندانی اهل مطالعه خواهند داشت چرا که فرزند از همان ابتدای کودکی با الگو گیری از والدین با کتاب آشنا شده، به سوی مطالعه و کتابخوانی جذب و هدایت می شود.
این مسئول در ادامه توضیح داد: رسانه های ارتباط جمعی همچون صدا و سیما می توانند نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی داشته باشند بدین منظور می توانند با تهیه و اجرای برنامه های تاثیر گذار در طول سال موجب تشویق و ترغیب عموم جامعه به سمت مطالعه شوند.
وی با اشاره به اقدامات نهاد کتابخانه های عمومی استان عنوان کرد: در راستای نهادینه شدن فرهنگ مطالعه از سنین پایه، بخش تخصصی کودک در اغلب کتابخانه های استان راه اندازی شده و اقدامات لازم جهت تقویت، تجهیز منابع و زیبا سازی بخش کودک کتابخانه ها به منظور جذابیت بیشتر کتابخانه ها در دست اجرا است.
این مسئول افزود: ۵ کتابخانه استان فاقد بخش کودک هستند که در تلاشیم تا در هفته کتاب این بخش را نیز در این کتابخانه ها راه اندازی کنیم.
دولتی در ادامه متذکر شد: با توجه به پراکندگی جمعیت در سطح استان نقشه راهی برای توسعه کتابخانه ها تهیه شده و با شناسایی شهرهای فاقد کتابخانه، این مباحث در انجمن ها مطرح و پیگیری شده، تا شرایط لازم برای تاسیس کتابخانه فراهم شود.
اضافه شدن ۳ کتابخانه به جمع کتابخانه های نهادی استان دولتی اضافه کرد: مشارکت و همراهی مردم و استفاده از ظرفیت افراد خیر موجب تحقق این خواسته و کوتاه شدن بازه زمانی برای جامه عمل پوشاندن هدف می شود.
وی در ادامه گفت: کتابخانه دارالعباس شهر شریف آباد یکی از کتابخانه هایی است که توسط خیر نیکوکار ساخته شده و با حضور دبیر کل کتابخانه های عمومی کشور در روز ۲۸ آبان ماه افتتاح خواهد شد.
وی در ادامه تصریح کرد: استان قزوین دارای ۲۷ کتابخانه نهادی و ۲۱ کتابخانه مشارکتی است که تا پایان سال جاری سه کتابخانه دیگر در شهرهای شریف آباد، نصرت آباد و کمال آباد به جمع کتابخانه های نهادی استان افزوده خواهد شد.
وی در ادامه سخنان خود اظهار کرد: با توجه به اینکه از روز ۲۴ تا ۳۰ آبان ماه به عنوان هفته کتاب نامگذاری شده است برنامه های متنوعی از سوی نهاد کتابخانه های عمومی استان قزوین برای این هفته پیش بینی شده است.
وی در ادامه به تشریح برنامه های این هفته پرداخت و گفت: ارائه خدمات اینترنتی با تخفیف ۵۰ درصد در کتابخانه های عمومی، برپایی نمایشگاه کتاب در سطح کتابخانه های عمومی استان، بازدید دانش آموزان از کتابخانه ها با هماهنگی اداره آموزش و پرورش از جمله برنامه های پیش بینی شده جهت اجرا در هفته کتاب است.
امکان استفاده شهروندان قزوینی به طور همزمان از ۹ کتابخانه استان وی در ادامه افزود: برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب با حضور مولفین و صاحب نظران، دیدار ائمه جمعه و اعضای شوراهای شهر، برنامه ریزی به منظور اهدای کتاب از سوی افراد خیر به کتابخانه های عمومی، دیدار با پیشکسوتان عرصه کتاب و تقدیر از کتابخوانان برتر بخشی از برنامه های این اداره کل در بیست و دومین هفته کتاب است.
دولتی تصریح کرد: علاقمندان می توانند طی هفته جاری با مراجعه به کتابخانه های عمومی تنها با پرداخت ۵۰۰ تومان هزینه صدور کارت به مدت یکسال به عضویت کتابخانه های استان درآیند.
سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قزوین یادآور شد: به منظور جذب رضایت مراجعان توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور امکانی فراهم شده تا افراد تنها با عضویت در یک کتابخانه، همزمان از ۹ کتابخانه استان که به نرم افزار سامان مجهز هستند، کتاب به امانت بگیرند.
این مسئول عنوان کرد: تا پایان سال جاری نیز تمامی کتابخانه های عمومی استان به این نرم افزار مجهز خواهند شد تا امکان امانت بین کتابخانه ای و عضویت سراسری برای تمامی هم استانی ها میسر شود.
انتهای پیام/۷۰۰۳    

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان