۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین گلایه عکاسان قزوینی از مدیر کل ارشاد استان/ جز داود محمدی هیچ مسئولی به دیدن نمایشگاه نیامد
کد خبر: ۳۵۱۲۶ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

پرسه فرهنگی صبح قزوین در نمایشگاه عکاسی:

گلایه عکاسان قزوینی از مدیر کل ارشاد استان/ جز داود محمدی هیچ مسئولی به دیدن نمایشگاه نیامد

عکاسان قزوینی اظهار داشتند: مدیر کل اداره ارشاد از این نمایشگاه یکبار هم بازدید نکردند، ما با تبلیغات فراوانی که داشتیم فکر می کردیم که ایشان به بازید می آیند با اینکه اینجا در مسیر عبورشان است...

گلایه عکاسان قزوینی از مدیر کل ارشاد استان/ جز داود محمدی هیچ مسئولی به دیدن نمایشگاه نیامد
صبح قزوین: مهران مافی بردبار متولد سال 1365 در قزوین می‌باشد.
وی دارای مدرک کارشناسی گرافیک بوده و از سال 85 عکاسی را به صورت حرفه ای آغاز و موفق به دریافت روبان قرمز از جشنواره عکس بین‌المللی آتلانتای جنوبی آمریکا در سال 2010 شده است.
مافی در سال 91  آثارش را در نمایشگاه گروهی اکو پاریس به نمایش گذاشته است که در این جشنواره بین‌المللی  نیز مورد تقدیر ویژه هیئت داوران قرار گرفته‌ است، وی همچنین در سال 92 رتبه اول بخش ویژه جشنواره سفره های افطاری تهران را دریافت کرده است.
مهدی معتمد، متولد سال 1370 در شهر قزوین بوده و در رشته نرم افزار در حال تحصیل می باشد.
وی دانش آموخته دوره عکاسی خانه مطبوعات استان قزوین است.
معتمد عکاسی خبری و مستند را از سال 90 به صورت حرفه ای شروع کرده و از جمله افتخارات او کسب رتبه اول جشنواره استانی مسجد ما در سال 92، کسب رتبه دوم جشنواره فصلی مطبوعات و خبرگزاری های کشور سال 91 و کسب رتبه سوم جشنواره گلستانه مشهد در سال 90 می‌باشد.
ئ6 مافی در گفتگو با سرویس فرهنگی صبح قزوین، در رابطه با هدف  برگزاری نمایشگاه " این روز در عبور" گفت: عکاسی با موبایل موضوع خاصی را در‌بر‌نمی‌گیرد، بیشتر همان پرسه زنی است چراکه موبایل همیشه همراه ماست و امکاناتی را در اختیار ما قرار می‌دهد، مخصوصا که تمایل ما به سمت عکاسی مستند بیشتر است و سوژه ها متوجه حضور عکاس در صحنه نمی شوند و این موضوع به عکاس مستند بسیار کمک می‌کند.
وی افزود: هدف ما از برگزاری این نمایشگاه این بود که ذهنیت مردم را در رابطه عکاسی با موبایل تغییر دهیم، زیرا یکسری گمان می‌کنند با آن فقط باید عکس های یادگاری بیندازیم و یا در آینه از خودمان عکس بیندازیم، ما در نمایشگاه بازدید‌کنندگانی داشتیم که اول عکس ها را مشاهد می‌کردند و متوجه نمی‌شدند که این‌ها همه با موبایل انداخته شده است وقتی می فهمیدند، مجددا عکس ها را با دقت بیشتری تماشا می‌کردند و می‌گفتند مگر می‌شود با موبایل چنین عکس هایی انداخت.
معتمد نیز در مصاحبه با صبح قزوین، گفت: هدفمان این بود از وسیله ای که عموم مردم در دست دارند، بتوانیم استفاده عمومی‌تر و بهتری داشته باشیم.
مهران مافی بردبار مافی در جواب این سوال که آیا موبایل در آینده می تواند جایگزین دوربین عکاسی شود، اظهار کرد: موبایل با امکانات فراوانی که دارد در دنیا رواج پیدا کرده است ولی هیچ وقت نمی تواند جای عکاسی با دوربین را بگیرد، همانطور که با ورود عکاسی دیجیتال، هیچ وقت عکاسی آنالوگ به کار خود پایان نداد و هنوز در دنیا هستند کسانی که عکاسی آنالوگ می کنند.
اما هیچ وقت در هنر هیچ وسیله ای جای وسیله دیگر را نگرفته و نخواهد گرفت.
معتمد نیز خاطرنشان کرد: من هم با نظر مهران موافقم و معتقدم هیچ وقت دوربین و موبایل از بین برنده هم نخواهند شد ولی موبایل هنر را به آحاد مردم نزدیک می کند و حتی بحث شهروند خبرنگاری پیش می آید که هرکس برای خودش یک خبرنگار می‌شود و عکس های خبری و یا هنری می اندازد که در گذشته امکان پذیر نبود.
موبایل کمک می کند تا همه بتوانند به راحتی خاطره های خود را با گرفتن عکس از مکانی که در آن قرار دارند ثبت نمایند.
MahdiMotamed-9 وی ادامه داد: موبایل به عکاسی کمک می کند، اما ازبین برنده دوربین عکاسی نخواهد شد و هیچ وقت جایگزین عکاسی حرفه ای نمی‌شود زیرا کسی که بخواهد عکاسی حرفه ای داشته باشد، قطعا برای ارائه عکس بهتر به دوربین عکاسی خوبی هم احتیاج دارد.
مافی در خصوص استفاده از نور و خط در ترکیب بندی کادرهایش توضیح داد: من به نسبت رشته تحصیلی ام که گرافیک بوده است به صورت ناخودآگاه در بیشتر کادرهایم از ترکیب بندی نور، خط و رنگ که در هنرهای تجسمی کاربرد دارد، استفاده می کنم.
مهران مافی بردبار معتمد بیان داشت: نگاه فرم گرای مهران واقعا ستودنی است و عکس هایی که او می گیرد حاصل تجربه بسیار زیاد، کار و تلاش فراوان است، باعث افتخار من است که عکس هایم در کنار عکس های مهران به نمایش درآمد.
مافی درباره سطح عکاسی در قزوین گفت: ما با رفتن به جشنواره های کل کشور، متوجه این موضوع شده ایم که عکاسی قزوین در کشور در سطح بسیار بالایی قرار دارد و استقبال هم خوب است در همین نمایشگاه بازدید بسیارخوب و حتی بیشتر از انتظار ما بوده است.
عکاسی قزوین پیشرفت خوبی داشته و با ورود علاقه مندان جدید کارهای بسیاری خوبی را از آن ها مشاهده می کنیم.
وی عدم وجود فضا و گالری مناسب در خصوص برپایی نمایشگاه را ضعف عکاسی در قزوین دانست و اذعان کرد: در چندماه اخیر نمایشگاه های ضعیف عکاسی برگزار شده است که بازدید کنندگانش مسئولین استانی بوده اند و به اندازه یک گل فروشی در آن جا گل بود، ما با مشاهده این قبیل نمایشگاه ها به این نتیجه می رسیم که برخی صرف موقعیت اجتماعی که دارند مورد حمایت مسئولین استانی قرار می گیرند.
مهدی معتمد مافی افزود: جا دارد اینجا از آقای داود محمدی نماینده مجلس شورای اسلامی تشکر کنیم، شاید به جز ایشان که از مسئولین سطح اول شهر هستند، کسی به بازدید نمایشگاه ما نیامد، تمام کسانی که آمدند، علاقه مندان به این هنر و عکاسان بوده اند در صورتی که ما میهمان از مشهد، تهران، ابهر و رشت داشته ایم که فقط برای بازدید نمایشگاه آمده بودند، اما کسانی که پنج دقیقه هم از این نمایشگاه فاصله ندارند و بازدید این نمایشگاه 10 دقیقه هم وقتشان را نمی گیرد، نیامدند.
معتمد اظهار داشت: عکاسی قزوین جایگاه خوبی در کشور دارد ولی مسئولین استانی آن طور که باید از این هنر حمایت نمی کنند، در همین اداره ارشاد بهای چندانی به عکاسی نمی دهند، ارزشی که به خوشنویسی شهرمان داده می شود به عکس داده نمی شود در حالی که در استان عکاسان بسیار برجسته ای در دو زمینه خبری و هنری داریم ولی به آن اندازه که باید بهاء داده نمی شود.
این گالری که در اختیار ما قرار داده اند مناسب نبوده و از رنگ و نور استانداردی برخوردار نیست و جای آن هم مناسب نمی باشد.
مهران مافی بردبار وی افزود: مدیر کل اداره ارشاد از این نمایشگاه یکبار هم بازدید نکردند، ما با تبلیغات فراوانی که داشتیم فکر می کردیم که ایشان به بازید می آیند با اینکه اینجا در مسیر عبورشان است.
ما از نماینده مجلس آقای داوود محمدی دعوت کردیم و ایشان بلافاصله به بازدید آمدند ولی مدیر کل اداره ارشاد نیامدند.
مافی یادآورشد: ما در صحبتمان با مدیرکل سابق ارشاد گفتیم که درست است اداره ارشاد هم مشکلات خودش را دارد، اما می توان گفت این مشکلات گذرا هستند و هنرمند است که برای این شهر می ماند، اگر هنرمند در مقطعی حمایت نشود و از کارش رضایت کافی را بدست نیاورد، شاید دلسرد شده و به طور کل آن را کنار بگذارد، مواردی دیده ایم که هنرمندان جوانی که کارشان هم خوب بوده به این دلیل عکاسی را رها کرده اند.
MahdiMotamed-10 مافی با اشاره به وضع کتاب های مربوط به حوزه عکاسی تصریح کرد: کتاب های عکاسی در 4 یا 5 سال اخیر نشر خوبی داشته است البته می توان گفت نود درصد این کتاب ها ترجمه هستند و ما تألیفی در ایران نداریم، اما تاکنون کتاب های خوبی در زمینه عکاسی مقدماتی تا نقد عکاسی به چاپ رسیده است.
اما در یکسری ژانرها مثل عکاسی خبری و استیج هم چنان ضعف داریم این ها از ژانرهایی هستند که هنوز به آن ها پرداخته نشده.
وی بیان کرد: علت کمبود کتاب، نبود مولف و یا مترجم می باشد که احتمالا به خاطر فروش کم این کتاب ها، مولفان و مترجمان به سمت نشر کتاب های عکاسی نمی روند.
مهران مافی بردبار در پایان معتمد در خصوص آموزش عکاسی در هنرستان های قزوین گفت: ما در هنرستان های قزوین رشته عکاسی نداریم، اما در هنرستان های تهران و کرج این رشته آموزش داده می شود.
انتهای پیام/8002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان