۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین تحریم ها هیچ تاثیری بر فضای علمی کشور ندارد
کد خبر: ۳۴۵۲ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

موسی خانی، رییس کمیته ملی روبوکاپ ایران:

تحریم ها هیچ تاثیری بر فضای علمی کشور ندارد

رییس کمیته ملی روبوکاپ ایران، از حضور گسترده تیم های خارجی در مسابقات بین المللی روبوکاپ ایران و افزایش تعداد شرکت کنندگان نسبت به سال گذشته خبر داد.

تحریم ها هیچ تاثیری بر فضای علمی کشور ندارد
به گزارش صبح قزوین به نقل از ستاد اطلاع رسانی هشتمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران- 2013؛ مرتضی موسی خانی در نشستی با اصحاب رسانه در خصوص تیم های شرکت کننده در هشتمین دوره مسابقات بین المللی روبوکاپ ایران تصریح کرد: این مسابقات با حضور 390 تیم از 14 کشور جهان در دو بخش دانش آموزی و دانشجویی در محل دایمی نمایشگاه های تهران و در چهار سالن 8،7،6 و 9 برگزار می شود.
وی با اشاره به سال حماسه اقتصادی و حماسه سیاسی از حضور گسترده ی تیم های خارجی در این مسابقات خبر داد و خاطرنشان کرد: با وجود تمامی تحریم های خصمانه ای که علیه کشور ما صورت می گیرد، حضور این تعداد شرکت کننده خارجی نشان می دهد که تغییری در روند برگزاری مسابقات ایجاد نشده است و ما حتی نسبت به سال های گذشته در این زمینه پیشرفت نیز داشته ایم.
رییس کمیته ملی روبوکاپ ایران ادامه داد: حضور استادان بزرگ و بین المللی علم رباتیک در این مسابقات نشان می دهد که تحریم ها بر فضای علمی جمهوری اسلامی ایران تاثیری ندارد؛ هم چنین کیفیت کار علمی ای که در این مسابقات ارایه می شود و تصویر شفاف و خوبی که از کشور ایران از سال های قبل در ذهن شرکت کنندگان باقی مانده است، آن ها را بیش از پیش برای حضور در ایران و شرکت در این مسابقات ترغیب می کند.
وی افزود: در همین راستا در مسابقات جهانی مکزیک که سال گذشته برگزار شد، نماینده فدراسیون جهانی روبوکاپ گزارش مثبت و خوبی از کشور ایران ارایه داد که طی آن امنیت، رفتار، زیبایی و کیفیت برگزاری مسابقات ایران مورد استقبال شرکت کنندگان و تیم های خارجی قرار گرفته بود.
موسی خانی از حضور استادان برجسته جهان در سمپوزیوم بین المللی روبوکاپ خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال 174 مقاله داشتیم که حدود 48 مقاله در پنل های مختلف ارایه می شود؛ هم چنین پروفسور اسمارت از کشور آمریکا به عنوان سخنران اصلی این سمپوزیوم حضور خواهند داشت.
این سمپوزیوم روز دوشنبه نوزدهم فروردین ماه در پنج پنل در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین برگزار خواهد شد.
رییس کمیته ملی روبوکاپ ایران افزود: امسال دکتر ون درزانت از کشور هلند و از اعضای فدراسیون جهانی روبوکاپ به عنوان ناظر مسابقات بین المللی روبوکاپ آزاد ایران-2013 حضور دارد.
رییس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در خصوص اهداف برگزاری مسابقات بین المللی روبوکاپ اظهار داشت: این مسابقات از اولین دوره یک هدف عمده داشت که به عنوان یک فعالیت علمی-ترویجی موجب ترویج این علم در کشور شود؛ هدف دیگر رسیدن به خودباوری نزد بچه های ایران و باور فعل توانستن بود، سومین هدف ارتقای این دانش در کشور و امکان شرکت تمامی علاقه مندان در مسابقات بود که به لطف خداوند در رسیدن به هر سه هدف موفق بودیم.
وی با اشاره به برگزاری مسابقات مختلف روباتیک در سطح کشور و در شهرهای مختلف، گفت: این مساله نشان دهنده ی موفقیت ما در هدف اول و فراگیر کردن علم روباتیک در سطح کشور است؛ این مسابقات شرایط خوبی برای رشد تیم هایی خواهد بود که امکان شرکت در مسابقات خارجی را ندارند.
رییس کمیته ملی روبوکاپ ایران در خصوص اهداف بلند مدت برگزاری مسابقات روبوکاپ تصریح کرد: مسابقات روبوکاپ به سمت ارتقای کیفیت و کاربردی کردن محصولات حرکت می کند.
وی توسعه ی لیگ های جدید در حوزه های داخلی را از دیگر فعالیت های کمیته ملی روبوکاپ ایران عنوان و تصریح کرد: بسیاری از این لیگ ها با هماهنگی فدراسیون بین المللی روباتیک برگزار می شود.
موسی خانی با اشاره به رویکرد مقام معظم رهبری در خصوص توجه به علم و محیط های دانشگاهی اظهار داشت: انتظار مقام معظم رهبری، مسولان عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی، وزیر محترم علوم و ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی این است که خروجی های دانشگاه های ما کاربردی باشد و تحرک، نشاط علمی، خودباوری، انسجام ملی و وحدت بر دانشگاه ها و فضاهای آموزشی حاکم باشد و نگاه ما این است که با برگزاری این مسابقات می توانیم به تحقق این مسایل کمک کنیم.
وی ضمن اشاره به تاسیس 200 شرکت دانش بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی و تخصیص بودجه حمایتی از نخبه گان اظهار داشت: آن چه مهم است توجه مسوولان به نخبه گان است که این امر با سیاست های حمایتی همچون اختصاص اعتبار، امکان ادامه تحصیل بدون کنکور و .
.
.
انجام می شود.
رییس کمیته ملی روبوکاپ ایران ادامه داد: در حال حاضر جوانان و دانشجویان ما در دانش رباتیک به جریان حاکم در فضاهای سطح جهان دست یافته اند.
به عنوان مثال ربات فوتبالیست در ظاهر یک ربات فوتبالی است، اما در واقع یک ربات قابل حرکت است که می تواند وارد صنعت شود و در یک محیط واقعی یک کار متحرک را انجام دهد.
وی ساخت پروژه های صنعتی را از دست آوردهای مهم مسابقات رباتیک دانست و گفت: به طور مثال در بخش ربات امدادگر ارتباط خوبی با تیم پرنده انجام شد که به شناسایی مصدومان و سنجش علایم حیاتی کمک می کند و یا استفاده از ربات پرنده برای تصویر برداری از دیگر کاربردهای ربات ها در صنعت است.
این مسئول با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) در خصوص خودباوری و رسیدن به فعل توانستن، تصریح کرد: ما باید باور کنیم که خودمان می توانیم به دانش دست یابیم و دانشگاه های ما صرفا یک الگو معرفی نمی کنند و می توانند دانش مهندسی خود را در قالب یک محصول نیز ارایه کنند.
وی ادامه داد: تعامل و انسجامی که در فضای علمی دانشگاه رقم می خورد می تواند کشور ما را از وابستگی به اقتصاد نفت خارج کند و می توانیم به سمت اقتصاد نرم افزار، سخت افزار و تکنولوژی حرکت کنیم و با بهره گیری از آن ها جایگزین مناسبی برای نفت داشته باشیم و از آن جا که هم علاقه داریم و هم شایستگی، می توانیم به این مهم دست پیدا کنیم.
رییس کمیته ملی روبوکاپ ایران گفت: صنایع مختلف متقاضی استفاده از دست آوردهای علمی هستند و بعد از تحریم ها ارتباط دانشگاه با صنعت و تعامل دو سویه روز به روز بیشتر شده است و واحدهای صنعتی در صدد تامین نیازهای خود از داخل هستند و امیدواریم دانشگاه ها به کاربردی کردن دانش کمک کنند و برگزاری این مسابقات نیز گامی در جهت رسیدن به این هدف است.
وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروزه ایران به عنوان یکی از کشورهای موفق و توانمند در زمینه هوش مصنوعی و روباتیک مطرح است و نگاه جهانیان به ایران نگاه متفاوتی شده است.
موسی خانی افزود: با برگزاری این مسابقات که توسط دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و کمیته ملی روبوکاپ ایران و معاونت محترم پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته؛ توانسته ایم تصویر خوبی از جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه های اسلامی در ذهن جهانیان ایجاد کنیم و در واقع جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور پیشرو و اسلام به عنوان یک دین پیشرو که دست آوردهای علمی در آن اهمیت دارد، خواهان پیشرفت جوامع، رفاه و آسایش در زندگی بشریت است.
رییس کمیته ملی روبوکاپ ایران در پایان از مسولان وزارت صنایع، وزارت امور خارجه، صداوسیما، مسولان نمایشگاه بین المللی، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، مسولان محترم دانشگاه آزاد اسلامی، باشگاه پژوهشگران جوان، شورای هدایت، معاونت محترم پژوهشی، ریاست عالی دانشگاه آزاد اسلامی، مسوولان استان قزوین، شهرداری قزوین و تهران، بانک ملی و صادرات، اصحاب رسانه و تمامی افراد و سازمان هایی که به برگزاری این مسابقات کمک کردند تشکر و قدردانی و از مسوولان علمی کشور تقاضا کرد با اختصاص بودجه بیشتر به امور پژوهشی، ایران را در رسیدن به دست آوردهای علمی بیشتر یاری کنند.
انتهای پیام/6001/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان