۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین ۷۷درصد ابلاغ‌ها به‌صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد
کد خبر: ۳۳۳۷۸۶ نویسنده: حجت الاسلام قدرتی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۱/۱۵ ساعت: ۸:۱۸ ↗ لینک کوتاه

رئیس کل دادگستری استان قزوین:

۷۷درصد ابلاغ‌ها به‌صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد

رئیس کل دادگستری قزوین گفت: هم اکنون بیش از ۷۷درصد ابلاغ‌های استان قزوین به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد که از میانگین کشوری که ۷۶ درصد است و استان قزوین به لحاظ آماری بالاتر است.

 ۷۷درصد ابلاغ‌ها به‌صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد
حجت الاسلام قدرتی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین در تشریح اقدامات دادگستری استان در جهت ارائه خدمات الکترونیک قضایی به مردم اظهار کرد: امروز دشمنان نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به دنبال سوء تبلیغ علیه انقلاب و اقدامات و خدمات نظام هستند و باید در این خصوص کاملا آگاه و هوشیار باشیم.

وی افزود: جشن چهل سالگی پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بهترین فرصت برای بیان دستاوردها و خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی است و همه سازمان‌ها و نهادها باید اقدامات خود را به شیوه ای هنرمندانه برای جامعه تبیین کنند تا مردم بیش از پیش با این خدمات آشنا شوند.

رئیس کل دادگستری استان قزوین ابراز کرد: هدف از همه تلاش‌ها و ارائه خدمات و فناوری‌های نوین باید رضایتمندی مردم و جلب اعتماد عمومی و در نهایت سهولت انجام کار و اجرای عدالت و احساس عدالت باشد و نباید به گونه ای باشد که برخی فناوری‌ها باعث شود که مردم خدمات دستگاه‌ها را به سختی و با دشواری دریافت کنند.

مقام ارشد قضایی استان ابراز کرد: فناوری‌های نو و گوناگون به سرعت در جهان در حال پیشرفت است به گونه ای که شاید ما روزانه شاهد معرفی فناوری‌های جدید هستیم که به همین جهت قوه قضاییه نیز در راستای روزآمدی و آسایش عمومی به دنبال الکترونیکی کردن بسیاری از خدمات خود به مردم است.

وی به برخی از مزایای سامانه‌های الکترونیکی دستگاه قضایی اشاره کرد و افزود: همه این سامانه‌های قوه قضاییه در جهت دادرسی عادلانه راه اندازی شده و مزایای متعددی داشته است و در آینده نیز خدمات جدیدی را به مردم ارائه خواهد کرد.

این مسئول ادامه داد: در همین مدت نیز مزایایی از جمله کاهش غیرضرور رفت و آمدها به دادگستری، کاهش تشریفات طولانی ابلاغ، کاهش اطاله دادرسی، کاهش برخی مشکلات فرهنگی و اخلاقی در بحث ابلاغ‌های سنتی و کاهش هزینه‌های سنگین دادگستری و اشخاص را به دنبال داشته است و به همین منظور عضویت در این سامانه‌ها برای عموم مردم یک ضرورت است.

وی به مشکلات متعدد ابلاغ های سنتی اوراق قضایی اشاره کرد و افزود: در گذشته تنها 15 تا 20درصد اوراق قضایی به صورت واقعی به طرفین پرونده ابلاغ می‌شد و بقیه موارد یا امکان ابلاغ وجود نداشت یا به صورت ابلاغ‌های قانونی صورت می‌پذیرفت که الصاق در محل یکی از این موارد بود.

قدرتی یادآور شد: در گذشته بسیاری از مراجعین به دستگاه قضایی مدعی بودند که اوراق قضایی به آنها ابلاغ نشده است که همین امر موجب تجدید وقت، اعاده دادرسی و در نتیجه موجب اطاله دادرسی می‌شد که یکی از مشکلات جدی قوه قضاییه همین موضوع اطاله دادرسی پرونده‌ها است.

وی اضافه کرد: با اقدامات الکترونیکی انجام شده در بحث اطاله دادرسی کاهش چشمگیری شاهد هستیم که امیدواریم این روند تا رسیدن به شرایط ایده آل ادامه داشته باشد.

این مقام قضایی استان افزود: با توجه به گسترش زندگی‌های امروز در بحث شهرنشینی و آپارتمان نشینی و با توجه به مشکلاتی که ابلاغ‌های سنتی داشت، موجب می‌شد که در بسیاری از ابلاغ‌ها مخصوصا ابلاغ به صورت الصاق در محل حریم خصوصی اشخاص حفظ و رعایت نشود.

رئیس کل دادگستری استان قزوین تصریح کرد: با تصویب آیین دادرسی الکترونیک همزمان با آیین دادرسی کیفری جدید در مجلس شورای اسلامی در سال 92 و با راه اندازی سامانه ابلاغ الکترونیک اوراق قضایی با توجه به آیین دادرسی الکترونیک در حال حاضر توفیقات بسیار خوبی در جهت ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی بدست آمده است.

وی تاکید کرد: سامانه ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی در استان قزوین از سال 95 به صورت پایلوت راه اندازی شد و دادگستری استان در این امر مهم عملکرد بسیار خوبی را داشته است.

این مسئول بیان کرد: هم اکنون بیش از 77درصد ابلاغ‌های استان قزوین به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد که از میانگین کشوری که 76درصد است و استان قزوین به لحاظ آماری بالاتر است.

وجود 11 دفتر خدمات الکترونیک قضایی در استان قزوین
قدرتی با اشاره به ضرورت عضویت مردم در سامانه ثنا بیان کرد: به جهت اینکه مردم بتوانند ارتباط مستقیمی با دستگاه قضایی داشته باشند و بسیاری از خدمات قوه قضاییه را به صورت غیرحضوری دریافت کنند لازم است که در این سامانه ثبت نام کنند.

وی افزود: شاید بسیاری از مردم به طرق مختلف مانند شاکی، متهم، مطلع، شاهد و موارد دیگر با پرونده‌های متعدد قضایی در ارتباط باشند و به همین خاطر لازم است کلیه مراجعین به دستگاه قضایی ابتدا در این سامانه ثبت نام کنند.

این مقام مسئول در ادامه به راه اندازی سامانه سمپ (سامانه مدیریت پرونده‌ها) اشاره کرد و گفت: سامانه سمپ به ما کمک خواهد کرد تا یک بانک اطلاعاتی دقیق در اختیار داشته باشیم و اگر بخواهیم در هر موضوعی به یک مدیریت صحیح و دقیق برسیم باید آمار دقیق در اختیار داشته باشیم.

وی ادامه داد: پایه هرگونه تحول اساسی آمار دقیق است و تحقق این امر نیز به این موضوع گره خورده است و در این جهت لازم است که همکاران دستگاه قضایی اطلاعات اشخاص و پرونده‌ها به طور دقیق در این سامانه ثبت کند.

رییس شورای مسئولان قضایی استان در ادامه افزود: استان قزوین در بحث راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به خوبی عمل کرده است به گونه که هم اکنون در مرکز استان 3 دفتر، شهرستان البرز 2دفتر، شهرستان آبیک 2دفتر، شهرستان تاکستان 2دفتر، شهرستان بویین زهرا یک دفتر و در بخش محمدیه نیز یک دفتر راه اندازی شده است که این تعداد در آینده ای نه چندان دور افزایش خواهد یافت به طوری که در بسیاری از بخش‌های استان نیز از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بهرمند خواهند شد.

وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح پابند الکترونیک برای زندانیان استان قزوین تصریح کرد: در بسیاری از جرائم غیر خشن و جرائمی که شخص ناخواسته مرتکب جرمی شده است زندان جای اصلاح نیست، چون بر این باوریم فرصت اصلاح شدن برای مجرم وجود ندارد و لازم است که شخص با حضور در جامعه اصلاح شود به همین خاطر در راستای کاهش جمعیت کیفری، حبس زدایی و آراء جایگزین حبس از طرح پابند الکترونیک در زندان‌های استان استفاده کردیم.

رییس کل دادگستری قزوین افزود: هم اکنون با بررسی پرونده‌های قضایی 40نفر از زندانیان استان از پابند الکترونیک استفاده می‌کنند که امیدواریم با افزایش این تعداد بتوانیم گام‌های موثری را در جهت کاهش جمعیت کیفری زندان‌ها که یکی از سیاست‌های اصلی قوه قضاییه است، برداریم.

این مقام قضایی استان تصریح کرد: ما امروز از سیستم‌های الکترونیک داخلی همچون شبکه دولت، ارتباط الکترونیک آنلاین با سازمان‌ها تابعه قوه قضاییه به خوبی بهرمندیم.

وی عنوان کرد: با برنامه‌های متعددی که معاونت آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در جهت ارائه خدمات الکترونیک قضایی به مردم دارد امیدواریم که در سال‌های آینده بتوانیم بسیاری از خدمات خود را در شرایطی سهل و بدون حضور در دستگاه قضایی ارائه کنیم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان