۲۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۷ دوشنبه

صبح قزوین "قلاده‌های طلا" فیلمی خوش‌ساخت است/ تقدیر رهبری از آقای طالبی نشان داد کار خوب دیده می‌شود
کد خبر: ۳۳۳۰۳۴ نویسنده: حمیدرضا سبحانی نژاد تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۱۰ ساعت: ۱۱:۴۹ ↗ لینک کوتاه

نویسنده سریال "رنج پنهان":

"قلاده‌های طلا" فیلمی خوش‌ساخت است/ تقدیر رهبری از آقای طالبی نشان داد کار خوب دیده می‌شود

نویسنده سریال "رنج پنهان" با اشاره به تقدیر رهبر انقلاب از فیلم قلاده‌های طلا گفت: برای هر کارگردانی دیده شدن کارش لذت بخش است به ویژه از سوی رهبری که خود در مسائل هنری توانمند بوده و صاحب نظر و پیگیر هستند.

"قلاده‌های طلا" فیلمی خوش‌ساخت است/ تقدیر رهبری از آقای طالبی نشان داد کار خوب دیده می‌شود
حمیدرضا سبحانی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین با حمايت از ابوالقاسم طالبي كارگردان فيلم "قلاده‌هاي طلا" اظهار کرد: فیلم قلاده‌های طلا به نظر من یکی از آثار بسیار خوب سینمای ایران بود و جای این ژانر سیاسی که مسائل اطلاعاتی، امنیتی و مباحث مبتلا به جامعه را مطرح می‌کند به شدت در سینمای ایران خالی است.

وی افزود: با توجه به انتخابات و رویدادهای سیاسی رخ داده در جامعه، مردم نیز دغدغه‌ها و علایق سیاسی دارند؛ ضمن اینکه اخباری سیاسی نیز در کشور منتشر می‌شود؛ لذا یک نیاز ذهنی به این قضیه از نظر ژانر و محتوایی وجود دارد.

این فیلمنامه نویس تصریح کرد: قلاده‌های طلا یکی از معدود فیلم‌هایی است که مخاطب از قصه عقب‌تر بود؛ به عبارتی در بسیاری از آثار سیاسی ساخته شده به حدی به بدیهیات اشاره شده و دچار خودسانسوری می‌شوند که مخاطب کاملا می‌تواند پایان فیلم را پیش‌بینی کند.

وی ادامه می‌دهد: فیلمنامه قلاده‌های طلا نیز فیلمنامه بسیار خوبی است؛ البته من بخش‌های ابتدایی فیلم که به مباحث سیاسی واقعی اشاره داشت؛ نمیپسندم چون با این کار فیلم تاریخ مصرف پیدا می‌کند؛ اما بحث بده بستان‌ها و روابط و اینکه به شعور مخاطب به شدت احترام گذاشته شده از نقاط قوت فیلمنامه است همچنین محتوای فیلم مخاطب را درگیر کرده و گره‌گشایی آن نیز به شدت در ذهن بیننده ضربه زننده است.

سبحانی نژاد تصریح کرد: به نظر من فیلمنامه این فیلم سینمایی ضربه آهنگ بسیار خوبی دارد و استفاده از بازیگران مطرح و بضاعت‌های آنها در شکل‌های غیررایجی که مرسوم است، به نوعی آشنازدایی با ذهن مخاطب می‌کند.

وی عنوان کرد: این فیلم پایان بندی مناسبی دارد و در واقع عناصری که به عنوان نیروهای ضدنظام انتخاب می‌شوند؛ کاملا عناصر مشخصی هستند که براساس تحلیل و اشراف نویسنده و کارگردان اتفاق افتاده یعنی به صورت کاریکاتوری نیستند.

این فعال فرهنگی بیان کرد: متاسفانه در برخی از آثار سیاسی شخصیت‌های منفی به شدت کاریکاتوری هستند، اما در این فیلم خیلی واقعی، جاندار و براساس مستندات به تصویر کشیده شده؛ به طوریکه هم برای مخاطب عام و هم برای مخاطب خاص دارای جذابیت است.

وی در ادامه گفت: در این ژانر ما نمونه‌های موفقی از سینمای هالیوود، اروپا و به ویژه آلمان را داریم؛ در مورد بحث جنگ سرد و ژانر سیاسی فیلم‌های خوبی ساخته شده و به نظر من قلاده‌های طلا می‌توانست شروعی برای تولید این ژانر باشد و البته می‌تواند لزوما رنگ و بوی جناح‌های سیاسی را دربرنگیرد تا همه جناح‌های سیاسی این نوع نگرش و فیلم‌ها را دنبال کنند.

این نویسنده تصریح کرد: معتقدم آقای طالبی بسیار هوشمندانه و متعهدانه عمل کردند و فیلم قلاده‌های طلا می‌تواند هم امروز و هم 10 سال آینده یک فیلم کاملا نو و خوش ساختار باشد به شرط آنکه به این مسئله توجه شود که مخدوش کردن و نشان دادن چهره‌های سیاسی حتی اگر نقاط منفی در عملکرد آنها دیده می‌شود؛ به نفع نظام نخواهد بود.

وی بیان کرد: در مجموع پرداختن به بحث فتنه و نفوذ و اینکه احتمال دارد تا کجا اتفاق بیفتد، اوج و فرود داستان و شخصیت پردازی‌ها و تعقیب و گریزها در سینمای ایران با توجه به امکاناتی که وجود دارد، واقعا کار دشواری است که به نظر من کارگردان این فیلم به خوبی از عهده آن برآمده است.

سبحانی نژاد با اشاره به انتقادات اخیر وارد شده به این فیلم عنوان کرد: به نظر من در بحث سیاسی ذائقه‌ها و سلایق سیاسی مختلفی وجود دارند و این یک موضوع منفی نیست که به یک فیلم به لحاظ محتوایی انتقاد شود، اما قلاده‌های طلا، فیلمی خوش ساخت است که به شعور مردم احترام می‌گذارد.

وی ادامه داد: این انتقادات اگر رنگ و بوی سیاسی نداشته باشد قابل احترام است، اما بحث فتنه و حفظ نظام و مسائل مربوط به امنیت کلی کشور و توطئه‌هایی که علیه کشور می‌شود مباحث مهمی هستند زیرا بعضا عده‌ای که شاید دلسوز نظام هم باشند به اشتباه کاری می‌کنند که موجب سوءاستفاده مخالفان، معاندان و ضد انقلابیون می‌شود.

این فیلمنامه نویس اضافه کرد: اینها واقعیتی است که در کشور ما بارها و بارها اتفاق افتاده چراکه دشمنان همواره به فکر طراحی توطئه علیه کشور بوده و هستند و چیزی نیست که آن را کتمان کرد.

وی تصریح کرد: فیلم قلاده‌های طلا از نظر بیان و زبان سینمایی به شدت فیلم تاثیرگذاری است و من این فیلم را از نظر محتوایی می‌پسندم و به نظرم نیاز است که در سال چندین فیلم سیاسی از زوایای مختلف ساخته شود که به وقایع امروز اشاره دارد؛ چون فتنه و توطئه زوایای مختلفی دارد که می‌شود به آن پرداخت.

این فعال فرهنگی عنوان کرد: امروزه در بسیاری از فیلم‌های سیاسی بیشتر به وقایع 40 یا 30 سال پیش پرداخته می‌شود اما با توجه به جنگ شدید اطلاعاتی و امنیتی که مخصوصا در منطقه وجود دارد لزوم پرداختن به اینگونه فیلم‌ها احساس می‌شود؛ که البته نمونه‌های خوبی در این عرصه به ویژه در ترکیه ساخته شده است.

نویسنده سریال "رنج پنهان" با اشاره به تقدیر رهبر انقلاب از فیلم قلاده‌های طلا بیان کرد: برای هر کارگردانی دیده شدن کارش لذت بخش است به ویژه از سوی رهبری که خود در مسائل هنری توانمند بوده و صاحب نظر و پیگیر هستند.

وی در پایان گفت: این امر نیز چراغ راهی برای هنرمندان است که بدانند حاصل تلاش آنها دیده می‌شود، لذا گزیده‌تر و با تحقیق بیشتر و پیگیرتر این عرصه را دنبال کنند.
انتهای پیام/7003

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان