۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین چنارهای کهنسال منطقه الموت جزو آثار ملی به ثبت رسید
کد خبر: ۳۳۲۷۴۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۶ ساعت: ۱۳:۱۶ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

چنارهای کهنسال منطقه الموت جزو آثار ملی به ثبت رسید

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: دو درخت چنار کهنسال روستای جوینک از توابع بخش الموت غربی پس از بررسی در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

چنارهای کهنسال منطقه الموت جزو آثار ملی به ثبت رسید
محمدعلی حضرتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین اظهار کرد: در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی کشور که در تاریخ 22 آذرماه برگزار شد، پرونده ثبتی دو چنار کهنسال روستای جوینک بخش الموت غربی مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: پس از تائید نهایی توسط کارشناسان، این چنارهای کهنسان که جزو میراث ارزشمند طبیعی استان محسوب می‌شود در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین با اشاره به ویژگی‌های این دو اثر طبیعی استان عنوان کرد: دو درخت چنار کهنسال روستای جوینک در محوطه امامزاده بی بی سکینه در جوار گورستان این روستا به فاصله‌ی 10 متر از یکدیگر واقع شده اند.

وی اضافه کرد: هر دو درخت سالم و شاداب هستند که یکی از آنها بین 600 تا 650 سال و دیگری بین 450 تا 500 سال قدمت دارد، این آثار به دلیل قرارگیری در محوطه امامزاده مقدس شمرده می‌شوند و از احترام ویژه ای در بین اهالی روستا برخوردارند.

این مسئول تصریح کرد: آثار مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی بوده و تعیین عرصه و حریم این آثار بر عهده این سازمان است، هر گونه دخل و تصرف یا اقدامی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آن‌ها شود، ممنوع است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین یادآور شد: در این جلسه همچنین سه اثر طبیعی دیگر استان شامل درخت چنار کهنسال روستای زیاران آبیک، مجموعه درختان ارس کهنسال روستای تلاتر و درخت داغداغان امامزاده کنعان روستای پررود در الموت غربی به ثبت رسیدند و تعداد آثار طبیعی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی به 37 عدد افزایش یافت.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان