۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین معلم پژوهنده، دانش‌آموز پژوهشگر تربیت می‌کند/ از عملیاتی‌کردن طرح‌های تحقیقاتی حمایت شود
کد خبر: ۳۳۲۶۶۳ نویسنده: کتایون گنبدی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۲۴ ساعت: ۷:۴۴ ↗ لینک کوتاه

پژوهشگر برتر آموزش‌وپرورش در مصاحبه باصبح قزوین:

پژوهشگر برتر آموزش‌وپرورش استان قزوین گفت: اگر معلم خود پژوهنده باشد و این نیاز را احساس کند که باید در زمینه رشته خود به روز بوده و مقالات روز دنیا را مطالعه کند؛ قطعا دانش‌آموز پژوهشگر نیز تربیت می‌کند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛ کتایون گنبدی فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته شیمی تجزیه با 15 سال سابقه تدریس در مقطع دبیرستان‌های آموزش و پرورش استان قزوین در سال جاری به عنوان معلم پژوهنده برتر در سطح استان معرفی شد.

وی که به لحاظ فردی شخصیتی ایده پرداز داشته و در دوران دبیرستان و تحصیلات دانشگاهی در زمینه‌های علمی و اجتماعی فعال بوده؛ مسلط به زبان انگلیسی نیز هست و در طول سال‌های فعالیت خویش چندین مرتبه در "جشنواره‌ الگوی برتر تدریس" رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده است.

این معلم پژوهنده برتر همچنین در مسابقات آزمایشگاهی با ساخت آزمایشگاه سیار و دستگاه تصفیه آب، موفق به کسب رتبه برگزیده در سطح استان شده همچنین در زمینه تولید لوح‌های فشرده آموزشی و تولید محتوا نیز دارای آثاری است که از جمله آن می‌توان به لوح فشرده آموزش شیمی دوره پیش دانشگاهی اشاره کرد.

گنبدی دارای چندین مقاله ISI و علمی پژوهشی در زمینه نانو جاذب‌های آلاینده آب بوده و تالیف کتاب معرفی وسایل آزمایشگاه شیمی را در کارنامه فعالیت خود دارد.

به مناسبت فرارسیدن هفته پژوهش با این معلم پژوهنده برتر در سطح استان مصاحبه‌ای انجام شده که در این خبر آمده است.

صبح قزوین : عنوان و موضوع پژوهشی که براساس آن به عنوان معلم پژوهنده برتر معرفی شدید چه بود؟
گنبدی: دوران تحصیلات تکمیلی زمینه فعالیت‌های پژوهشی‌ام را به طور جدی روشن ساخت. هم اکنون یکی از فناوری‌های سطح بالا در جهان که کاربردهای زیادی در زمینه‌های مختلف پزشکی، محیط زیست و صنایع پاک کنندگی دارد، فناوری‌های نانو است.

زمینه پژوهش بنده به کابردهای نانو ذرات در تصفیه آب‌های آلوده به مواد رنگی حاصل از پسماندهای صنایع رنگ‌های نساجی توجه دارد. بر اساس این تحقیق تجربی می‌توان با استفاده از نانو ذرات فلزات که قدرت جذب بالایی دارند نسبت به تصفیه پسماندها از فاضلاب‌های نساجی اقدام کرد.

این روش را می‌توان در تصفیه آب نیز به کار برد. یکی دیگر از زمینه‌های کاری بنده که به اتفاق اساتید بزرگواری چون سرکار خانم دکتر منصف و جناب آقای دکتر رضائی بهبهانی انجام پذیرفت، تهیه نانوذرات آنتی باکتریال که در زمینه پزشکی کاربرد دارد، است.

استفاده از مواد ارگانیک غیرقابل استفاده مثل هسته انار و یا پوست گردو یکی دیگر از زمینه‌های پژوهشی اینجانب با تیم دانش‌آموزی مدارس منطقه البرز آموزش و پرورش استان بوده که منجر به اختراع دستگاه تصفیه آب در اندازه نمونه اولیه شد.

صبح قزوین : جایگاه کشور را به لحاظ تولید علم چگونه ارزیابی می‌کنید؟
گنبدی: کشور ما در جهان از نظر تولید علم و مقالات علمی دارای رتبه قابل توجهی است؛ اما متاسفانه در بهره‌برداری از علم و تجاری سازی آن، توجه کافی اعمال نشده است.

هر ایده و علمی که به نتیجه می‌رسد باید بتواند مشکلی از مشکلات جامعه را حل کند؛ بنابراین براساس قوانین بازار باید یک خریدار و مشتری برای آن تکنولوژی وجود داشته باشد.

این مساله دو راهکار مهم را در بر خواهد داشت که درخصوص پژوهش بنده اول اینکه دستگاه‌های متولی مثل اداره آب و فاضلاب و نهادهای دولتی مثل محیط زیست خریدار این فناوری باشند تا بتوانند مشکل صنعت نساجی را به صورت مساله محور حل کنند و یا اینکه مدیران صنایع و مسئولین با اهمیت دادن به موضوع مهم رفع آلودگی‌های زیست محیطی به قابلیت پذیرش برای سرمایه‌گذاری در این زمینه برسند.

با این دو راهکار می‌توان فناوری نانو ذرات را تجاری سازی کرد. بدین جهت همه اجتماع شامل پژوهشگر، دولت، صنایع و مردم از این موضوع به عنوان ذینفعان بهره خواهند برد.

صبح قزوین : چرا معلمی را به عنوان حرفه خود انتخاب کردید؟ ديدگاه شما در مورد شان و منزلت کار معلمی چيست؟
گنبدی: بنده با اینکه سال‌هاست تدریس می‌کنم اما هنوز هم هر وقت معلم‌ها و یا اساتیدم را می‌بینم با خشوع و احترام خاصی با آنها برخورد می‌کنم و در تمام دوران تدریسم تلاشم بر این بوده که خلاقانه تدریس کنم و درست تفکر کردن در زمینه‌های علمی را به دانش‌آموزان و دانشجویانم بیاموزم.

ای بسا دانشمندانی که به دلیل طرز فکر صحیحشان بر جامعه تاثیر مثبتی گذاشته و یا برعکس از علم خود در زمینه تخریب استفاده کردند؛ به طور مثال گاز هیدروژن اگر در یک سلول سوختی بسوزد به آرامی سوخته و جریان الکتریسته تولید می‌کند؛ اما اگر در شرایط نامناسب بسوزد انفجار ایجاد می‌کند؛ حال به طرز فکر یک دانشمند بستگی دارد که کدام روش را برگزیند، کارایی و اثربخشی یا تخریب و ویرانی.

صبح قزوین : نقش معلمان را در ارتقاء و پیشرفت جامعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟
گنبدی: قطعا معلمان با تعهد تاثیر غیرقابل انکاری بر فرهنگ سازی و تربیت نسل آینده و آینده سازان کشور دارند. به نظرم یک معلم خلاق می‌تواند در هر شرایطی در حین تدریس از طریق مسائل علمی به دانش‌آموزان درس خداشناسی بدهد.

به طور مثال وقتی من آرایش الکترونی را در کلاس برای دانش‌آموزان تدریس می‌کنم و از پویا و در حرکت بودن الکترون در اتم‌ها که حتی با چشم قابل مشاهده نیستند؛ صحبت می‌کنم خودِ دانش‌آموزان مطرح می‌کنند که "تبارک الله احسن الخالقین" و از این همه نظم در آفرینش متعجب می‌شوند؛ حال شما تصور کنید در جهانی که هر دقیقه علم جدیدی در حال کشف شدن است چقدر نظم وجود دارد.

صبح قزوین : آیا معلمان در تربیت دانش‌آموزانی محقق و پژوهش محور موفق عمل می‌کنند؟
گنبدی: پرورش دانش‌آموز پژوهش محور، هدف کنونی آموزش و پرورش است؛ اما پژوهش بدون ابزار عملا امکانپذیر نیست. به عنوان مثال در رشته شیمی با توجه به رشد و پیشرفت سریع این علم، نیاز به ابزار و وسایل جدید و دستگاه‌های به روز است.

اگر معلم خود پژوهنده باشد و این نیاز را در خود احساس کند که باید در زمینه رشته خود به روز باشد و مقالات روز دنیا را مطالعه کند ؛قطعا دانش‌آموز پژوهشگر تربیت می‌کند.

صبح قزوین : میزان پژوهش و تحقیق در آموزش و پرورش استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
گنبدی: در مجموع آموزش پرورش جدیدأ با تالیف کتاب‌های درسی جدید به سمت تحقیق و پژوهش پیش می‌رود و تلاش‌ها بر این است که دانش‌آموزان را پرسشگر و خلاق پرورش یابند؛ اما به نظر من سرعت این پیشرفت باید سریعتر باشد و در این راستا معلمین و عوامل اجرایی مدارس به کمک اولیای دانش‌آموزان نیاز است که در این مهم همراه ما باشند.

صبح قزوین : در مورد آموزش‌های خلاقانه به دانش‌آموزان و اهمیت آن توضیح دهید.
گنبدی: یکی از موضوعات کلان و مساله محور آموزش و پرورش در کشور ما موضوع خلاقیت و نوآوری است که جوهره کارآفرینی است. اگر آموزش‌های خلاقانه برای مربیان آموزش و پرورش و دانش‌آموزان به عنوان محتوای اصلی دروس در دوره‌های ابتدایی تا دبیرستان به عنوان یک موضوع مهم مورد توجه قرارگیرد؛ همه دانش‌آموزانی که ذهن‌های بسیار خلاق‌تری نسبت به بزرگترها دارند؛ می‌توانند با آموزش‌های فردی و گروهی روحیه تفکر خلاق و کارآفرینی را توسعه داده و در آینده علاوه بر دروس نظری در مدرسه می‌توانند چه در زندگی شخصی و چه در شغل‌ آینده خود موفقیت چشمگیری کسب کنند. این موضوع در کشورهای توسعه یافته نمود عمل گرایانه‌ بالایی داشته است.

صبح قزوین : بهترین خاطره شما از دوران فعالیت کدام است؟
گنبدی: بهترین خاطره‌ام زمانی است که شاهد رشد و پیشرفت دانش‌آموزانم باشم. تعداد زیادی از دانش‌آموزانی که در سنوات گذشته داشتم در حال حاضر پزشک و مهندس و معلم و همکار من هستند، بهترین خاطره‌ام این است که با دانش‌آموزی که به گفته خودش، بنده به درس شیمی علاقمندش کردم به طوریکه تا مقطع فوق لیسانس شیمی تحصیل کرده و اکنون با هم همکاریم.

صبح قزوین : و اما سخن پایانی؛
گنبدی: از مسئولین محترم آموزش و پرورش متشکرم که با طرح انتخاب پژوهشگر برتر، میل و رغبت به تحقیق و پژوهش را در بین معلمین افزایش می‌دهند و تقاضا دارم که از معلمین پژوهنده حمایت شود تا بتوانند طرح‌های تحقیقی خود را به صورت عملی درآورده و در صنعت و تجارت از دستاورد این تحقیقات استفاده شود تا ما فقط تولید کننده علم نباشیم؛ بلکه از علم و کشفیات بهره عملی نیز ببریم.
همچنین در پایان از شما متشکرم که به بنده فرصتی دادید تا نظراتم را مطرح کنم.

انتهای پیام/7003