۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین کاوش تپه تاریخی شریف آباد در سال آینده
کد خبر: ۳۳۲۲۴۴ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۹/۷ ساعت: ۱۱:۵۹ ↗ لینک کوتاه

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین خبرداد:

کاوش تپه تاریخی شریف آباد در سال آینده

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از کاوش تپه تاریخی شریف آباد در سال آینده خبر داد.

کاوش تپه تاریخی شریف آباد در سال آینده
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین امروز(چهارشنبه) جهت بررسی زمینه‌های مشترک همکاری در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعضای شورای شهر و شهردار شریفیه دیدار و گفتگو کرد.

در این نشست محمدعلی حضرتی شهر شریفیه را یکی از نقاط مهم اقماری قزوین خواند و اظهار کرد: شهر شریفیه به لحاظ اجتماعی از یک پیشینیه قوی برخوردار است و به لحاظ تاریخی نیز شریف آباد کهن یا "صامغان" از گذشته‌های دور یکی از نقاط مهم اقماری قزوین به شمار می‌رود که باید جایگاهی بالاتر و شایسته‌تر از جایگاه کنونی خود داشته باشد.

وی با تاکید بر ضرورت حفاظت و پاسداری از حداقل نشانه‌های هویتی و تمدنی شهرهایی چون شریفیه افزود: با توجه به سخن مقام معظم رهبری در سفر به استان قزوین و توصیه به جوان‌های شهر برای تکیه به گذشته تاریخی و فرهنگی باید فضایی برای آشنایی مردم شهر شریفیه با اصالت‌های خود فراهم شود.

این مسئول ادامه داد: شخصیت‌های تاریخی این شهر مانند «علی بن محمد بن مهرویه» محدث بنامی که در 1200 سال قبل در شریف آباد می‌زیسته با نصب تندیس، نامگذاری خیابان‌ها معرفی و برجسته شوند تا افراد ساکن در شریفیه و مهاجرانی که به این شهر وارد می‌شوند بدانند که در یک شهر دارای هویت و اصالت با ریشه‌های فرهنگی زندگی می‌کنند.

وی در خصوص پروژه ساماندهی و مرمت حمام شریفیه به همت میراث فرهنگی استان قزوین یادآور شد: آثار تاریخی موجود در شهر شریفیه مانند گرمابه و مسجد جامع این شهر نشانه‌های هویتی مردم هستند و برای این که شهریت شریفیه باقی بماند و با شهر جدید هشتگرد تفاوت داشته باشد، باید آثار تاریخی این شهر هرچند اندک حفظ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی اذعان کرد: امیدوارم با اعتبار در نظر گرفته شده و مساعدت شهرداری و شورای شریفیه فضای داخل حمام تا پایان سال جاری مرمت شود تا در روز بیست خرداد سال آینده مصادف با روز جهانی صنایع دستی به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به ثبت قنات شریف آباد در فهرست میراث ملی کشور ابراز کرد: قدمت شبکه تاریخی آبرسانی دشت قزوین به بیش از سه هزار سال می‌رسد و در دهه 40 در حدود 720 رشته قنات دایر در سطح استان وجود داشته که متاسفانه بسیاری از آنها از بین رفته، یا در حال نابودی هستند.

این مسئول بیان کرد: قنات تاریخی شریف آباد جزء اولین قنات‌های استان است که در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده که می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری مورد توجه واقع شود و امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت در جهت رشد و توسعه پایدار گردشگری استان استفاده بهینه کنیم.

وی رویدادهایی چون برگزاری جشن هندوانه را در رونق اقتصادی مردم شهر شریفیه و توسعه گردشگری این شهر موثر خواند.

حضرتی افزود: هم اکنون گردشگری دنیا بر مبنای آثار تاریخی، جاذبه‌های مردم شناسی و رویدادهای متنوع تدوین می‌شود و در شهر شریفیه نیز می توان از تنوع قومی به عنوان یک ظرفیت در زمینه گردشگری این شهر بهره برد، تداوم رویدادهایی چون جشن محصول هندوانه و دیگر رویدادهای مشابه سودآور برای شهروندان زمانی در توسعه پایدار گردشگری این منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود که به میزبانی مردم برگزار شود.

وی با اشاره به ضرورت حفظ باغستان شریف آباد تصریح کرد: باغ یک پدیده اقتصادی است که با شهر نسبت داشته و وقتی به پدیده‎ای به نام باغ ویلا تبدیل شود از مسیر طبیعی خود خارج می‌شود، علت بقای باغستان سنتی قزوین طی 1500 سال گذشته تاکنون عدم وجود ساخت و ساز در فضای باغ‌ها بوده و تنها چاهخانه‌ها به عنوان ساختارهای اشتراکی جمعی و عامل موثر در حفظ باغات در این مجموعه وجود داشته است، برای حفظ باغستان سنتی شریف آباد نیز باید دقت شود تا این مجموعه آلوده ویلاسازی نشود و ساختار سنتی باغ‌ها بر هم نریزد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین از کاوش تپه تاریخی شریف آباد در سال آینده خبر داد.

وی در پایان ابراز کرد: امیدوارم با مساعدت شورای شهر شریفیه و تخصیص اعتبار مورد نیاز بتوانیم فصل اول کاوش در تپه تاریخی شریف آباد را آغاز کرده و با احداث سایت موزه علاوه بر معرفی تاریخ این سرزمین گامی موثر در جهت رشد و تحول گردشگری این منطقه برداریم.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان