۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین بروز برخی از کمبودها در بدن افراد گیاهخوار/ کلم‌ها و بادام منبع غنی کلسیم است
کد خبر: ۳۳۲۰۱۱ نویسنده: کبری حمزه‌لو تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۸/۲۷ ساعت: ۸:۳۵ ↗ لینک کوتاه

مشاور تغذیه در مصاحبه با صبح قزوین مطرح کرد

بروز برخی از کمبودها در بدن افراد گیاهخوار/ کلم‌ها و بادام منبع غنی کلسیم است

مشاور تغذیه و رژیم درمانی گفت: رژیم گیاهخواری برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند روش مناسبی برای لاغری است، اما باید دقت شود که چه محدودیت‌های در رژیم غذایی ایجاد می‌شود.

بروز برخی از کمبودها در بدن افراد گیاهخوار/ کلم‌ها و بادام منبع غنی کلسیم است
کبری حمزه‌لو در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین با بیان اینکه تب گیاهخواری و خامخواری هم اکنون شیوع پیدا کرده است، اظهار کرد: گیاهخواری در هر جامعه ای طرفداران خاص خود را دارد که بنا بر مسائل شخصی، مذهبی و اعتقادات خاص هر فرد، مشاهده می‌شود.

وی اذعان کرد: وجترین‌ها یا گیاه‌خواران در تقسیم بندی‌ها به ۶ دسته‌ سِمی وجترین، پِسکو وجترین، لاکتو اُوو وجترین، لاکتو وجترین، اُوو وجترین و وگان‌ها تقسیم بندی می‌شوند؛ که وجه مشترک این ۶ دسته در محدودیت استفاده از گوشت قرمز است؛ که به طبع سبب ایجاد تغییراتی در هرم غذایی افراد می‌شود.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: سِمی وجترین‌ها یا شبه گیاه‌خواران گروهی هستند که گوشت قرمز مصرف نمی‌کنند اما از گوشت مرغ و ماهی استفاده می‌کنند؛ گروه پِسکو وجترین‌ها همانند سمی وجترین‌ها هستند با این تفاوت که علاوه بر گوشت قرمز، گوشت مرغ هم مصرف نمی‌کنند و از منابع حیوانات دریایی و آبزی استفاده می‌کنند.

مشاور تغذیه و رژیم درمانی مطرح کرد: گروه لاکتو اُوو وجترین‌ها گیاه‌خوارانی اند که انواع گوشت (گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان) مصرف نمی‌کنند اما تخم مرغ و لبنیات مصرف می‌کنند، لاکتو وجترین‌ها گیاه‌خوارانی هستند که انواع گوشت(گوشت قرمز، مرغ، آبزیان، ماکیان) و تخم مرغ مصرف نمی‌کنند، اما لبنیات مصرف می‌کنند؛ دسته‌ی اُوو وجترین‌ها گوشت قرمز، مرغ، ماهی و محصولات لبنی مصرف نمی‌کنند و تخم مرغ تنها منبع حیوانی مورد استفاده‌ی این دسته است و نهایتا دسته وگان‌ها از هیچگونه محصولات حیوانی و حتی مشتقاتشان استفاده نمی‌کنند و بیشترین محدودیت‌ها در این گروه جای می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مسئله مهمی در رژیم گیاهخواری وجود دارد، گفت: در این رژیم محدودیت‌های غذایی موجود باعث ایجاد برخی از کمبودها در بدن می‌شود، به ویژه در گروه‌های اُوو وجترین‌ها و وگان‌ها که میزان محدودیت غذایی در این دو دسته‌ بسیار بالاست.

این مشاوره تغذیه ادامه داد: در گروه اُوو وجترین‌ها و وگان‌ها محدودیت در میزان کلسیم، ویتامین D،آهن، ویتامین B2 و B12 و همچنین زینک مشاهده می‌شود و همچنین پروتئین‌های با کیفیت بالا در گروه‌ وگان‌ها وجود ندارد.

وی بیان کرد: همچنین کمبود برخی از اسیدآمینه‌ها مانند لیزین، متیونین و تروئونین در بدن این دسته از گیاهخواران وجود دارد که با استفاده از حبوبات، غلات و دانه‌ها باید این کمبود‌ها تا حدودی جبران شود؛ بنابراین رعایت مصرف روزانه این مواد یا در صورت نیاز و تحت نظر متخصص دریافت مکمل‌های غذایی در گیاهخواران به خصوص دو گروه اوو وجترین‌ها و وگان‌ها بسیار مهم است‌.

حمزه لو ابراز کرد: برخی از منابع گیاهی حاوی کلسیم بالایی هستند مانند کلم‌ها، بادام اما به علت وجود موادی مانند اگزالات و فیتات، کلسیم موجود در این منابع گیاهی دسترسی کمی خواهد داشت و در نتیجه ممکن است کمبود کلسیم در بدن اتفاق بیفتد.

این مشاور تغذیه با اشاره به نکته منفی که در رژیم گیاه‌خواری وجود دارد، گفت: فیبرخام در جذب کلسیم، آهن و روی تداخل ایجاد می‌کند، با این وجود گیاهان منابع غنی از بتاکاروتن، تیامین ریبوفلاوین پیرودوکسین، فولیک اسید، ویتامین E و C هستند، اما از ویتامین D و B12 فقیر هستند در نتیجه افراد گیاهخوار بیشتر از افراد دیگر نیازمند قرارگرفتن در معرض تابش مستقیم آفتاب هستند البته در گروه‌هایی که منابع لبنی مورد استفاده قرار می گیرند به نوعی این کمبود‌ها جبران خواهند شد.

حمزه‌لو با اشاره به بحث کاهش وزن با رژیم گیاهخواری عنوان کرد: رژیم گیاهخواری برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند روش مناسبی برای لاغری است، اما باید دقت شود که چه محدودیت‌های در رژیم غذایی ایجاد و کدام گروه مواد غذایی حذف یا اضافه می‌شود و این در صورتی مقدور خواهد بود که رژیمی اصولی، علمی و تحت نظر متخصص تغذیه دریافت شده باشد.

وی در ادامه افزود: اصولا افراد گیاهخوار اضافه وزن ندارند، اما ممکن است با استفاده زیاد از منابع کربوهیدرات در این افراد هم اضافه وزن مشاهده شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه رژیم گیاهخواری از نظر مصرف به دو گروه خامخواران و غیرخواران تقسیم بندی می‌شود، اذعان کرد: در رژیم خام گیاهخواری به علت وجود‌ محدودیت‌های زیاد بهتر است که به صورت طولانی مدت از آن استفاده نشود.

وی بیان کرد: رژیم گیاهخواری صرفا به علت خواص سم‌زدایی که دارد، می‌تواند به صورت مقطعی برای مدتی کوتاهی تحت نظر متخصص تغذیه از آن استفاده شود و باید در نظر داشت که این نوع رژیم‌ها به خاطر محدودیت‌های شدیدی که دارند افزایش ریسک خطر بیماری‌های استخوانی و شکستگی‌ها را نیز در بردارند.

حمزه‌ لو اظهار کرد: روش گیاهخواری را نه نقض و نه تائید می‌کنم و به عنوان یک متخصص تغذیه توصیه می‌کنم که رعایت اصل تنوع و تعادل در رژیم غذایی، مهم‌ترین نکته است و باید تمام ریز مغذی‌ها و درشت مغذی‌ها براساس نیاز افراد در سبد‌غذایی آنها وجود داشته باشد.

وی در پایان گفت: اگر کسی رژیم گیاهخواری دارد یا قصد پیروی از این رژیم را دارد، بهتر است تحت نظر یک متخصص تغذیه آن را آغاز کرده یا ادامه دهد تا از بروز خطرات احتمالی ناشی از کمبود ریزمغذی‌ها در بدن جلوگیری شود و فرد بتواند با خیال آسوده رژیم گیاهخواری داشته باشد.
انتهای پیام/ 3008

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان