۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین بیش از ۲۱هزارتن زیتون از باغات قزوین برداشت می‌شود
کد خبر: ۳۲۹۰۳۸ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۷/۹ ساعت: ۱۱:۱۶ ↗ لینک کوتاه

کارشناس مسئول طرح زیتون استان:

بیش از ۲۱هزارتن زیتون از باغات قزوین برداشت می‌شود

کارشناس مسئول طرح زیتون استان قزوین گفت: پیش بینی می‌شود بیش از ۲۱هزارتن دانه‌ی زیتون از این میزان سطح زیر کشت باغات برداشت شود.

بیش از ۲۱هزارتن زیتون از باغات قزوین برداشت می‌شود
مجید حدادیان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات زیتون با احتساب سطح توسعه در سال 96 و بهار 97؛ 9 هزار و 300 هکتار است که از این میزان شش هزار و 500 هکتار بارور و 2 هزار و 800 هکتار غیربارور است.

وی افزود: پیش بینی می‌شود بیش از 21هزارتن دانه‌ی زیتون از این میزان سطح زیر کشت باغات برداشت شود که از این میزان زیتون تولید شده؛ 55 الی 60 درصد بصورت سبز یا کنسروی و 40 الی 45 درصد جهت استحصال روغن برداشت شود.

کارشناس مسئول طرح زیتون استان قزوین ارقام موجود زیتون در باغات منطقه را؛ رقم زرد که دو منظوره است و همچنین ارقام؛ ماری شنگه، روغنی محلی و ارقام خارجی را؛ آربکین و کرونایکی (ارقام روغنی ) و مانزانیلا ذکر کرد.

وی به اقدامات اصلاحی انجام شده در جهت بهبود وضعیت باغات زیتون منطقه اشاره کرد و گفت: در سال جاری برنامه‌های اصلاحی باغات زیتون با اعتبارات دولتی توسط پیمانکار انجام شده شامل هرس (باردهی و جوانسازی) به میزان 170 هکتار، تغذیه باغات در سطح 50 هکتار و مبارزه با آفات نیز در سطح 50 هکتار انجام شده است.

حدادیان افزود: همچنین عملیات اصلاحی خارج از اعتبارات طرح نیز توسط باغداران شامل هرس 1500 هکتار، تغذیه باغات در سطح 700هکتار و مبارزه با آفات (پسیل زیتون) در سطح 700 هکتار انجام شده است.

وی ابراز کرد: به اجرا گذاشتن مدیریت صحیح باغات و انجام عملیات اصلاحی داخل باغ باعث بالا رفتن عملکرد و کنترل سال آوری درختان زیتون شده است.

حدادیان یادآور شد: همچنین در سال جاری عملیات مبارزه با آفت مگس زیتون در سطح 2 هزار هکتار از باغات قدیمی زیتون با نصب تله‌های فرمونی، کارت زرد و بیت اسپری (طعمه پاشی) با مشارکت باغداران انجام شده است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان