۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین فرصت‌ها و چالش‌های زندگی دختران/ جای خالی الگوی جذاب زن امروزی
کد خبر: ۳۱۶۸۵۸ نویسنده: حدیثه امین زاد تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۴/۲۸ ساعت: ۱۰:۵۶ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

فرصت‌ها و چالش‌های زندگی دختران/ جای خالی الگوی جذاب زن امروزی

مادر باید نخستین الگوی یک دختر باشد و شرایطی فراهم کند که یک دختر نوجوان و یا جوان بیرون از فضای خانه به دنبال الگو نباشد.

فرصت‌ها و چالش‌های زندگی دختران/ جای خالی الگوی جذاب زن امروزی
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛____ حدیثه امین زاد.

دختران! بله دختران، قشر حساسی از خانواده و جامعه که توجه به نیازهای آن‌ها باید یکی از اولویت‌های خانواده و مسئولان باشد؛ زیرا دختران امروز مادران فردای جامعه ما هستند که مسئولان آینده این سرزمین را در دامن خود پرورش می‌دهند بنابراین باید به نیازها و خواسته‌های آن‌ها به بهترین شکل ممکن پاسخ داده شود.

هر اندازه دختران نوجوان و جوان ما با دغدغه و مشکلات کمتری پرورش یابند قطع به یقین در آینده مادران قوی‌تری داریم که نسل‌های بعدی این سرزمین را آن گونه که شایسته کشور عزیزمان ایران است، تربیت می‌کنند.

در این میان بخشی از وظایف و مسئولیت‌های مرتبط با حوزه دختران برعهده خانواده و بخشی دیگر برعهده مسئولان است؛ بنابراین هر یک از این دو بخش باید به وظایف خود به درستی آشنا بوده و به بهترین نحو ممکن وظایف خود را انجام دهند.

برای آشنایی بیشتر با بخشی از دغدغه‌های مادران دختردار سراغ تعدادی از این مادران رفتیم و سعی کردیم ضمن بیان این دغدغه‌ها به بررسی آن‌ها بپردازیم.

معصومه اسماعیلی یکی از مادران شاغل این شهر است که همواره نگران است مبادا دخترش به غریبه‌ها اعتماد کند و یا در شناخت دوستانش اشتباه کرده و بدون اینکه دوستانش صلاحیت لازم را داشته باشند، به آن‌ها اعتماد کند.

وی می‌افزاید: با توجه به اینکه دخترم در سال‌های پایانی دبیرستان قرار دارد و ممکن است قبل از ورود به دانشگاه ازدواج کند، در بحث ازدواج و فراگیری مهارت‌های زندگی سعی دارم بسیاری از مهارت‌ها و نحوه برخورد با خانواده همسر را به خوبی به او آموزش دهد.

اسماعیلی اضافه کرد: یک مادر باید از دوران دبستان بسیاری از مسائل را به مرور به دختر خود آموزش دهد تا زمانی که این دختربچه بزرگ و وارد جامعه شد، مادر خیال آسوده‌ای داشته باشد.

وی عنوان کرد: یکی از نکاتی که مادران دختردار در سن جوانی دختران باید به آن دقت داشته باشند بحث مهارت رفتار با خانواده همسر است، بنابراین این مادران در سنین نزدیک به ازدواج باید به دختران خود در کنار مهارت‌هایی از قبیل آموزش آشپزی و خانه‌داری که لازمه هر دختری است، نحوه رفتار با خانواده همسر را بیاموزند زیرا این امر نشان از تربیت خانوادگی دارد.

احمدی یکی دیگر از مادران دغدغه‌مند قزوینی است که تأکید زیادی نسبت به آگاه‌سازی دختران در مورد آسیب‌های اجتماعی دارد و می‌گوید: در خصوص آگاه‌سازی دخترم نسبت به آسیب‌های اجتماعی سعی کردم توجه او را به سریال‌ها و فیلم‌هایی که از طریق صدا و سیما در این رابطه پخش می‌شود، بیشتر جلب کنم به ویژه در خصوص پایان این نوع فیلم‌ها و سریال‌ها که سرنوشت شخصیت‌های گرفتار شده در دام آسیب‌های اجتماعی به تصویر کشیده می‌شود، روش مناسبی برای آموزش دختران نوجوان و جوان است.

وی عنوان کرد: سعی می‌کنم در پایان این فیلم‌ها با دخترم در مورد سرنوشت شخصیت آسیب دیده در سریال گفت‌وگو کنم تا همین موضوع موجب شود سر صحبت باز شده و برخی از مواردی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی مدنظر خودم است را به او آموزش دهم.

سمیه عالمی یکی دیگر از مادران دختردار این شهر است که اعتقاد دارد، مادران در تربیت دختران خود نقش کلیدی ایفا می‌کنند.

وی می‌افزاید: من در تربیت دخترانم به لحاظ نوع پوشش و نحوه برخورد با مردم در جامعه موارد بسیار زیادی را مدنظر قرار دادم و سعی کردم دخترانم را طوری تربیت کنم که برای هر بار بیرون رفتن آن‌ها از منزل نیاز به تذکر موراد متعدد و یا چک کردن رفت و آمد آن‌ها نداشته باشم.

این مادر می‌گوید: این آسودگی خاطر از آنجا نشأت می‌گیرد که سعی کردم از 7 سالگی که دخترانم وارد مدرسه شدند در کنار لباس فرم مدرسه که نوعی حجاب محسوب می‌شود را به تن کردند، خارج از ساعات مدرسه به پوشش آن‌ها اهمیت بدهم.

عالمی گفت: از نظر من مادران از سن 7 سالگی باید روی پوشش دختران خود دقت زیادی داشته باشند به خصوص اینکه قبل از ورود دختربچه‌ها به مدرسه اکثر آن‌ها با پوشش کمی از منزل خارج می‌شوند، بنابراین به محض ورود دختران به کلاس اول دبستان مادران باید به آن‌ها آموزش بدهند در ساعات خارج از مدرسه هم پوشش مناسب داشته باشند.

وی بیان کرد: همین پوشش مناسب می‌تواند تا حد زیادی آن‌ها را از برخی آسیبب‌های اجتماعی دور نگه دارد و اطمینان داشته باشند دختربچه‌ای که از سن 7 سالگی پوشش مناسب داشته باشد، قطع به یقین در سنین بالاتر هم پوشش مناسبی را برای حضور در جامعه انتخاب می‌کند.

گروسی مادر دیگری است که تهاجم فرهنگی دشمنان این نظام علیه ایران اسلامی را مطرح کرده و می‌افزاید: دشمنان از هر طریقی سعی دارند به نوجوانان و جوانان ما ضربه بزنند که یکی از این راه‌ها ورود انواع آسیب‌های اجتماعی به جامعه ایرانی است.

وی عنوان کرد: انواع آسیب‌های اجتماعی که در جامعه وجود دارد موجب شده دختران ما در خارج از منزل امنیت لازم را نداشته باشند که این موضوع مادران را به شدت نگران کرده است.

این مادر قزوینی تصریح کرد: بسیاری از موارد را ما مادران به دختران خود آموزش می‌دهیم و از جانب فرزند خود اطمینان داریم که دچار آن دسته از آسیب‌های اجتماعی نمی‌شود؛ اما باز هم مواردی وجود دارد که مادران را به شدت نسبت به دختران نوجوان و جوانشان نگران می‌کند از جمله این موارد می توان به تجاوز دختران نوجوان و جوان اشاره کرد.

وی اظهار کرد: مدارس دختران من آموزش‌های خوبی در خصوص آسیب‌های اجتماعی به مادران ارائه می‌دهند که خیلی خوب است و در این زمینه از پلیس فتا کمک می‌گیرند.

محمدی در پاسخ به مهمترین دغدغه مادران دختردار می‌گوید: در شرایط اجتماعی امروز و محیط بد جامعه ما تربیت را برای مادران بسیار دشوار کرده است و فرزندان ما به شدت در معرض آسیب‌‎های اجتماعی قرار دارند.

وی بیان کرد: آنچه امروز به عنوان آسیب‌های اجتماعی در جامعه مشاهده می‌کنیم اگر قرار باشد با همین روند ادامه یابد قطع به یقین 10 سال آینده که فرزند 7 ساله امروز من به سن 17 سالگی می‌رسد چنان افزایش می‌یابد که واقعا نمی‌توان وضعیت را کنترل کرد.

این مادر دغدغه‌مند افزود: من هم به عنوان یک مادر دختردار مانند بسیاری دیگر از مادرها دنبال راهکاری هستم که بتوانم در چنین شرایطی دخترم را به بهترین شکل ممکن تربیت کنم تا وقتی دخترم به تنهایی وارد جامعه شد کمترین دغدغه را داشته باشم؛ گرچه با این حجم از آسیب‌های اجتماعی که در جامعه باآن روبرو هستیم باز هم نمی‌توان خیلی آسوده خاطر بود.

محمدی عنوان کرد: آموزش و پرورش و رسانه‌ها به عنوان نهادهای فرهنگی می‌توانند گام‌های موثری در راستای آگاه‌سازی هرچه بیشتر مردم نسبت به انواع آسیب‌های اجتماعی بردارند.

وی تأکید کرد: رسانه‌ها به ویژه صداو سیما باید در زمینه فرهنگ‌سازی در این خصوص پررنگ‌تر عمل کنند.

این مادر قزوینی تصریح کرد: در سال‌های اخیر که فرهنگ‌سازی خوبی در مورد حمایت از کالای ایرانی از طریق رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما صورت گرفته می‌بینیم که روی مردم به ویژه کودکان تا چه اندازه موثر بوده است؛ بنابراین اگر صدا و سیما در زمینه آگاه‌سازی هرچه بیشتر مردم و کودکان با آسیب‌های اجتماعی اقدام کند قطع به یقین به نتایج مطلوبی در این زمینه دست پیدا می‌کنیم.

شهرستانی، کارشناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین می‌گوید: دغدغه‌های ذهنی دختران جوان به جهان‌بینی و نظام فکری و فرهنگی که در آن رشد کردند، بستگی دارد که می‌توان آن را به 3 دسته مختلف تقسیم‌بندی کرد.

وی افزود: تمام دغدغه ذهنی گروهی از این دختران توجه به ظاهر و رسیدگی ویژه به پوشش و جلوه ظاهری آنان است و گروه دوم به نظام فکری مقابلی تعلق خاطر داشته و باورهای اعتقادی، دینی و فرهنگی محکم و دقیقی دارند که بر اساس آن به مسائل اصلی و ریشه‌ای اهمیت می‌دهند.

این کارشناس فرهنگی اضافه کرد: گروه سوم اکثر دختران ما را تشکیل می‌دهند که هنوز به یک نقطه تثبیت و پایدار نرسیدند و ذهن آن‌ها پر از چالش و تناقض بوده و تکلیف خود را با خود و خانوادشان مشخص نکرده‌اند.

وی ادامه داد: این گروه از دختران انگار درون دریایی غوطه‌ور هستند و هر لحظه با یک موج برخورد می‌کنند، بنابراین هنوز الگوی مشخصی برای خود پیدا نکرده‌اند.

شهرستانی با بیان اینکه کرامت و ارزشمندی وجود دختر و زن بودن را آن گونه که شایسته است ترویج و تبیین نکردیم، عنوان کرد: ذهنیت رایجی که در جامعه ما وجود دارد تحت تأثیر آموزه‌های سنتی است نه دینی و در خیلی از موارد این دو مورد با هم در تضاد است.

وی تصریح کرد: در آموزه‌های دینی ما زنان از جایگاه ارزشمند و دارای حرمت و کرامت برخوردارند؛ بنابراین اگر این موضوع را در جامعه به خوبی تبیین کنیم در مراحل بعدی می‌توانیم با زبان جذاب امروزی و هنری و با تکیه بر ارزش‌ها و اصول تاریخی و دینی خود یک الگوی کامل و جامع برای دختران خود ترسیم کنیم.

دختران ما در سریال‌های ترکیه‌ای دنبال الگوی جذاب زن امروزی هستند
این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه اکثر دختران ما دنبال یک الگو برای خود هستند، گفت: استقبال دختران ما از سریال‌های ترکیه‌ای و کره‌ای بسیار بالاست و دلیل این استقبال از نظر من این است که به دنبال یک الگوی جذاب و زیبا از یک زن امروزی هستند، با تمام تبعات ضدفرهنگی که این سریال‌ها دارد.

شهرستانی بیان کرد: دختران در این سن نیاز به همزادپنداری و الگویابی دارند، بنابراین اگر الگوی صحیح و درست ارائه نکنیم قطع به یقین جذب الگوی وارداتی می‌شوند.

وی افزود: سطحی و شعاری نباید با بحث الگو برخورد شود و در مسئله طراحی الگو و ارائه آن باید ظرفیت‌های زمان و مکان به خوبی مدنظر قرار گیرد.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه بسیاری از والدین از فضای ذهنی و نیازهای امروزی نوجوانان و جوانان خود فاصله گرفته‌اند، اضافه کرد: با شتاب بالایی که در تحولات فناوری اطلاعات شاهد هستیم، والدین باید با سرعت بیشتری به این سمت حرکت کنند تا بتوانند با نوجوانان و جوانان خود در این مسیر همراه و همگام باشند تا نقش حمایتی خود را به خوبی ایفا کنند.

مادر باید نخستین الگوی یک دختر باشد
به گفته شهرستانی والدین و نوجوانان در یک سری از مهارت‌ها و آموزش‌ها ضعف دارند که این امر موجب شده در برقراری ارتباط آن‌ها با یکدیگر مشکلاتی ایجاد شود که از آن جمله می‌توان به تحمل و صبر والدین در برخورد با نوجوانان و جوانان اشاره کرد.

وی با اشاره به علل فاصله گرفتن دختران از سبک زندگی مادران اظهار کرد: بسیاری از زنان و مادران نه تنها نقش جذابی ایفا نمی‌کنند، بلکه عادت به گله و شکایت هم دارند که این امر موجب می‌شود دختران از سبک زندگی مادران فاصله گرفته و جذب سبک زندگی غربی شوند که این موضوع به سهم خود منشأ ایجاد شکاف‌هایی بین دختران و والدین آن‌ها شده است.

این کارشناس فرهنگی افزود: برای رفع این معضل والدین باید واکنش‌های مثبت ارائه دهند تا دختران دل‌زده نشده و از جایگاهی که در آینده در انتظار آن‌ها است، به خوبی استقبال کنند.

شهرستانی اضافه کرد: مادران ما باید ذهنیت مثبت، زیبا و نگاه کرامت‌مند نسبت به زن را در خود تقویت کرده و آن را به دختران خود منتقل کنند و پدران نیز در مورد دختران نقش تربیتی و حمایتی مهمی دارند که در زمینه تثبیت و تحکیم هویت و شخصیت سالم یک دختر در سال‌های کودکی و نوجوانی بسیار حائز اهمیت است.

وی عنوان کرد: تبعیض‌هایی که بین دختران و پسران در سنت‌ها وجود دارد، آسیب‌های جدی به دختران وارد کرده است که موجب شده دختران ما علاقمند به رفتارهای پسرانه شوند، بنابراین اگر این تبعیض‌ها کاهش یابد این دسته از آسیب‌ها نیز کم می‌شود.

این کارشناسی فرهنگی تأکید کرد: مادر باید نخستین الگوی یک دختر باشد و شرایطی فراهم کند که یک دختر نوجوان و یا جوان بیرون از فضای خانه به دنبال الگو نباشد.

شهرستانی با بیان اینکه آموزش و پرورش در سال‌های گذشته زحمات زیادی را در این زمینه متحمل شده است، گفت: اقدامات آموزش و پرورش در این سال‌ها کافی نبوده و نتایج مطلوبی نداشته است که علت آن می‌تواند عدم برخورداری از راهبرد مشخص باشد.

وی در پایان یادآور شد: سایر نهادهای فرهنگی مرتبط مانند صدا و سیما و حوزه‌ علمیه باید به عنوان یک یار کمکی در کنار خانواده‌ها قرار بگیرند تا در نهایت محصول نهایی که پرورش دختران متین و توانمند است، محقق شود.

یکی از وظایف ما در تربیت نسل بعدی انتقال میراث کهن و گران سنگ ملی و دینی ما است که از والدین به مادران و دختران و نسل‌های بعدی منتقل می‌شود.

بعضا ما فراموش می‌کنیم که انتقال این میراث گران‌بها بر عهده ما قرار داده شده است و مادران در این میان وظیفه خطیری برعهده دارند.

اگر این انتقال میراث کهن رخ ندهد شاهد شکاف تاریخی، تمدنی، فرهنگی و دینی هستیم، زنان و مادران در درون خانواده به مثابه ریشه یک درخت تنومند هستند که می‌توانند ضامن بقا و تداوم فرهنگ و تمدن باشند.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان