۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین تأسیسات برقی نطنز برای چند صد هزار سو آماده است/برای بازطراحی راکتور اراک جلوتر از زمان بندی خودمان هستیم
کد خبر: ۳۰۹۷۲۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۵ ساعت: ۱۹:۱۴ ↗ لینک کوتاه

صالحی در نشست خبری:

تأسیسات برقی نطنز برای چند صد هزار سو آماده است/برای بازطراحی راکتور اراک جلوتر از زمان بندی خودمان هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: تأسيسات برقی نطنز هم اكنون برای چند صد هزار سو آماده است.

تأسیسات برقی نطنز برای چند صد هزار سو آماده است/برای بازطراحی راکتور اراک جلوتر از زمان بندی خودمان هستیم
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین  ،علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در نشست خبری با موضوع دستور هسته ای رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: روز گذشته مقام معظم رهبری فرمانی را صادر کردند که سازمان انرژی اتمی در یکسری زمینه‌ها که در چارچوب برجام تلقی می‌شود فعالیت‌هایی را آغاز کند. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع حق هم همین بود که ما بتوانیم بگوییم در چه مرحله‌ای هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به التزام ایران به تعهداتش در برجام، گفت: همواره رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر ایران تعهدی را پذیرفت قطعا ملتزم انجام تعهدات است چرا که این یک اصل اخلاقی، دینی و سیاسی است و ما همواره آن را مدنظر قرار داده ایم.

صالحی با بیان اینکه قبل از برجام ما توافقنامه پادمانی را به طور کامل مدنظر داشتیم، گفت: بعد از توافق هسته‌ای پروتکل الحاقی و ملاحظات برجامی به آن اضافه شده  و ما پس از برجام به هر سه مورد مذکور عمل کردیم.

وی با تاکید بر اینکه طبق اصل دوم فعالیت‌های هسته‌ای ایران همانطور که همواره اعلام شده صلح‌آمیز است تصریح کرد: مبنای این فعالیت صلح آمیز فتوای مقام معظم رهبری است و ایشان فرمودند که تولید، انباشت و به کار گیری سلاح کشتار جمعی برای ما حرام است و همواره خود را ملتزم به این مسئله می‌دانیم و هیچگاه از این اصل منحرف نشده و نمی‌شویم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تامین برق هسته‌ای و همچنین تامین سوخت مطمئن برای نیروگاه‌های هسته‌ای دو هدف مهم برای اهمیت دار بودن صنعت هسته‌ای در کشور است، اظهار کرد: صنعت هسته‌ای در بُعد تولید انرژی می‌تواند جایگاهی قابل درخور و با توجیهات اقتصادی برای ما داشته باشد.

**همزمانی تحریم و بر‌جام برای ما غیر ممکن است 

صالحی تاکید کرد: اصل دیگر حائز اهمیت برای ما این است که همزمانی تحریم و بر‌جام برای ما غیر ممکن است و نمی‌توانیم هم بر‌جام را داشته باشیم و هم شاهد تحریم باشیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه فناوری هسته‌ای دارای ظرفیت دوگانه یعنی صلح آمیز و غیر صلح آمیز بودن است، ‌گفت: همواره به دنبال استفاده صلح آمیز از فناوری هسته‌ای بوده‌ایم. متاسفانه غرب سعی می‌کند این فناوری را که برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است تبدیل به یک نقطه ضعف کند.

صالحی با تاکید بر اینکه فناوری هسته‌ای ظرفیت  بسیار با ارزشی در حوزه‌های مختلف چون، پزشکی، صنعت و کشاورزی است، گفت: از سوی دیگر صنعت هسته‌ای مبتنی بر استانداردهای دقیق و سختگیرانه است و اگر آن را به حد بلوغ برسانیم قطعا صنایع دیگر هم می‌توانند از این شرایط مطلوب فناوری هسته ای بهره ببرند.

وی با بیان اینکه طرف مقابل با افکار عمومی طوری وانمود می‌کند که ایران کشور نفت خیز است و چرا باید به دنبال نیروگاه‌های هسته‌ای باشد اظهار کرد: در حوزه خلیج فارس کشوری داریم که تنها 3 میلیون جمعیت دارد اما 4 نیروگاه صنعتی می‌سازد و ایران که جمعیت 82 میلیونی دارد، این اظهارات کاملا توجیه ناپذیر است که بگویند برای چه دنبال نیروگاه هسته‌ای هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه درباره مسائل فنی و علمی هر کسی نمی‌تواند راحت اظهار نظر کند، اظهار کرد: افراد نباید با استدلال‌های غیر علمی این نقطه قوت جمهوری اسلامی را که موجب اقتدار و عزت کشور است تبدیل به نقطه ضعف کنند.

صالحی متذکر شد: از ابتدای دولت یازدهم وقتی که گفت‌وگو درباره موضوع هسته‌ای آغاز شد، سازمان انرژی اتمی با توجه به تجارب گذشته همواره این موضوع را مدنظر داشت که ممکن است این مذاکرات به نتیجه نرسد و یا طرف مقابل بد عهدی کند و به همین دلیل سازمان انرژی اتمی باید به گونه‌ای عمل می‌کرد که زمان را از دست ندهد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب فرمودند که به طرف مقابل نمی‌توان اعتماد کرد و بر این اساس ما همواره توجه داشتیم که نه تنها پل‌های پشت سر را خراب نکنیم بلکه پل‌های متعدد دیگری را هم ایجاد کنیم تا در صورت برگشتن به شرایط قبل از برجام زمان را از دست نداده باشیم و حتی به جایگاهی به مراتب بالاتر از برجام خودمان را برسانیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه از ابتدای توافق هسته‌ای بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری و همچنین حمایت‌های رئیس جمهور فعالیت‌های زیر ساختی وسیعی را در چارچوب تعهدات پادمانی خودمان انجام دادیم، گفت: فرزندان شما در سازمان انرژی اتمی شبانه‌روز و بی سروصدا در این راستا کار کردند و البته تمام فعالیت‌های ما در چارچوب مقررات و تعهدات بود.

** تاسیسات برقی نطنز برای چند هزار سو  آماده است

صالحی افزود: برای مثال قبل از برجام زیر ساخت تاسیسات برقی نطنز را نداشتیم که با سرعت کار کردیم و الان تاسیسات برقی نطنز برای چند هزار سو  آماده است.

وی درباره اینکه اگر مذاکره با اروپایی‌ها خوب پیش نرود ،‌ مرحله بعدی چیست گفت: باید واکنش طرف مقابل را رصد کنیم.

** برای هر نوع سناریویی آماده هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی با استناد به بیانات رهبری مبنی بر اینکه نمی‌توانیم همزمان شاهد التزام به تعهدات خودمان در برجام باشیم و تحریم را هم تحمل کنیم ،‌ادامه داد: شرایط مذاکرات هرگونه پیش برود، به موازات آن برای هر نوع سناریویی آماده هستیم و ما برای سناریوی بدون برجام و با برجام آمادگی داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا این اقدامات جدید ما به معنای شکست در مذاکرات است گفت: خیر، مذاکرات پیش می‌رود و رضایتمندی نسبی هم وجود دارد اما صرفا برای آنکه طرف مقابل احساس نکند که ما هم برجام و هم تحریم را می‌پذیریم این اقدامات انجام شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اظهارات نیکی هیلی مبنی بر اینکه ایران تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نمی‌شود، اظهار کرد: ملت ایران همواره نشان داده اند که روی حق خود پا فشاری می‌کنند و آنان باید بدانند که نباید اراده ملت ایران را بار دیگری بیازمایند.

صالحی با اشاره به اینکه هفته پیش هیئت نظارت بر برجام جلسه‌ای داشت و در آن شرایط برجام را مرور و رصد کردیم، یادآور شد: توصیه‌هایی به نهادها و ارگان‌های مختلف چون سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه پس از این جلسه ارائه و از سوی رئیس جمهور به سازمان انرژی اتمی ابلاغ شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه دیروز نامه‌ای را به آژانس درباره برخی فعالیت‌ها دادیم و آن گونه که سفیر ایران در وین گفت این نامه روز گذشته تحویل داده شد، ادامه داد: بنابراین قدم اولیه را برداشتیم و اقدامات روی زمین را از امروز آغاز کردیم، امیدوارم فردا شب از نطنز از طریق صدا و سیما درباره یکی از موارد افتخار آفرین که مرکز تولید سانتریفیوژهای جدید است، مصاحبه‌ای انجام دهم.

**سازمان انرژی اتمی همواره دستش روی ماشه است

وی ادامه داد: همانگونه که مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و هم مصوبه هیئت نظارت بر برجام تاکید کرده است، سازمان انرژی اتمی کارهایی را آغاز کرده و بدون فوت وقت انجام داده است. سازمان همواره دستش روی ماشه است تا هرگاه مسئولان ارشد دستور بدهند، کار را شروع کنیم. در طول زمان همانگونه که پیش می‌رویم، سخنگوی سازمان مطالب را به استحضار ملت بزرگ ایران می‌رساند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رهبر انقلاب خواستار اجرای دستور رئيس جمهور از امروز شدند آيا اين دستور همان خواست رئيس جمهور یعنی غنی سازی بدون محدوديت است كه بعد از خروج آمريكا از برجام اعلام شد، اظهار کرد: دستورالعملی که رئیس جمهوری به سازمان ابلاغ کردند، شامل سه مورد  تولید UF6، تولید UF4 و مرکز مونتاژ ماشین‌های جدید است.

**طرح‌هایی که داریم خلاف برجام نیست

صالحی با تاکید بر اینکه طرح‌هایی که داریم خلاف برجام نیست و ما برجام را می‌شناسیم، گفت: برای مثال ما کارخانه ساخت UF6 از کیک زرد را داریم و بعد از برجام ذخایر خود را 400 تن افزایش دادیم و عیوب این کارخانه پس از 10 سال توقف رفع می‌شود و آن را به کار می‌اندازیم و اینکه کیک زرد را به UF6 تبدیل می‌کنیم، خلاف برجام نیست.

وی درباره بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری هم گفت: وقتی که رهبر انقلاب 190 هزار سو را مطرح کردند، گفتند که زیرساخت‌ها و آماده‌سازی آن را در چارچوب برجام فراهم کنید نه اینکه 190 هزار سو را در مدت زمانی کم بسازید.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: برای ورود به حوزه سانتریفیوژها قطعا به دستگاه‌های جدید نیاز داریم و نه دستگاه‌های قدیمی IR1. در شرایطی که برجام نباشد و ما بخواهیم سانتریفیوژ مونتاژ کنیم، قطعا سانتریفیوژهای جدید مونتاژ خواهیم کرد، فعلا هیچ چیزی خلاف برجام انجام نمی‌دهیم و ما الان زیرساخت‌های آن را فراهم می‌کنیم که هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

** در نوسازی راکتور اراک نسبت به زمان‌بندی جلو هستیم

صالحی درباره وضعیت باز طراحی راکتور اراک،‌گفت: ما از بازطراحی این راکتور جلوتر هستیم و حتی طراحی مفهومی و پایه را به طور کامل تمام کردیم و این امر مورد تایید طرف‌های مقابل قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بحث ‌تفصیلی را‌کتور مطرح است که به طرف چینی ارائه دادیم، تصریح کرد: هیئت ما در چین است و موضوعات را بررسی می‌کند و ما به آستانه طراحی نقشه‌ها و ساخت تجهیزات جدید رسیده‌ایم لذا در نوسازی راکتور اراک نسبت به زمان‌بندی جلو هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد بازگشت برخی نخبه‌های هسته‌ای که در سال‌های گذشته کنار گذاشته شده‌اند گفت: ما هیچ نخبه هسته‌ای را کنار نگذاشته‌ایم و اگر چنین کسی وجود دارد،‌ شما می‌توانید پرونده‌اش را بخواهید.

صالحی ادامه داد: شاید برخی افراد ادعاهایی داشته باشند اما شما باید برای دانشمند تعریفی داشته باشید و آیا هر کسی که وارد این حیطه می شود دانشمند است.

وی با بیان اینکه ما هیچ دانشمندی را کنار نگذاشتیم ،‌ادامه داد: اگر کسی استخدام رسمی باشد، می‌تواند به دیوان عدالت اداری شکایت کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه البته شرکت‌های بسیار زیادی ذیل سازمان انرژی اتمی قرار دارد که قانون تجارت هم بر آنها حاکم است، گفت: برخی از این شرکت‌ها فصلی هستند و ممکن است در فصلی کارشان زیاد شود و تعداد پرسنل افزایش یابد اما در فصلی دیگر به پرسنل کمتری احتیاج داشته باشند. اگر برخی آقایان در این شرکت‌ها کار می‌کردند و کنار گذاشته شده‌اند، باید سراغ هیئت عامل بروند.

**اگر از بر‌جام خارج شویم،‌ سریعا می‌توانیم تعداد سانتریفیو‌ژها  را افزایش دهیم

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه زمانی به اورانیوم غنی شده قبلی می‌رسیم، اظهار کرد: ما از ابتدا چند هزار سانتریفیوژ نداشتیم و طی 10 سال اخیر ایجاد شده است.در حال حاضر ظرفیت ما حدود 7 هزار سو است و اگر از بر‌جام خارج شویم،‌ سریعا می‌توانیم تعداد سانتریفیو‌ژها  را افزایش دهیم و طی دو سال به مقدار قبلی برسیم.

**تصممیم خروج از NPT را مقامات ارشد نظام می گیرند

صالحی در مورد خروج از NPT، گفت: تصمیم در این باره به مقامات ارشد نظام بر می‌گردد. البته ایران توجه ویژه‌ای دارد که NPT مستحکم باشد چرا که این موضوع در راستای منافع جامع بین‌المللی است و در غیر این‌ صورت بی نظمی می‌شود.

**بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب پروتکل الحاقی و ملاحظات برجامی انجام می‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روند همکاری با آژانس و بازرسی‌های آنان چگونه است،‌ اظهار کرد: بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب پروتکل الحاقی و ملاحظات برجامی انجام می‌شود و خدشه‌ای به این تعهدات وارد نمی شود.

صالحی در واکنش به اظهارات آمانو مبنی بر اینکه بررسی اسناد رژیم صهیونیستی را آغاز کرده است، گفت: دوستان نتوانستند این عبارت را از قول آمانو در رسانه‌ها پیدا کنند و بنده هم فرصتی برای بررسی این موضوع پیدا نکرده‌ام .

وی با تاکید بر اینکه برجام یک عامل اعتماد سازی مهم در جامعه جهانی است، خاطر نشان کرد: پارادایم جدید تعاملات سیاسی را می‌توان از این طریق مطرح کرد و اگر برجام فرو ریزد، به معنای آن است که اعتماد جهانی فرو ریخته است و از سوی دیگر NPT مبنای اصلی‌اش را از دست می‌دهد.

 

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان