۱۸/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۸ شنبه

صبح قزوین چرا ۷۰ درصد لوازم ورزشی کشور وارداتی است؟
کد خبر: ۳۰۹۳۲۷ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۳/۱۳ ساعت: ۱:۹ ↗ لینک کوتاه

گزارش؛

چرا ۷۰ درصد لوازم ورزشی کشور وارداتی است؟

بسیاری از مراکز تولیدیِ لوازم ورزشی در ایران با رکود و رخوت مواجه شده اند، حوزه ای که از ظرفیت های اشتغالزایی بالایی برخوردار است، اما واردات بی رویه به مثابه آفتی مخرب،آنها را به سمت رکود و افول سوق داده است. چرا ۷۰ درصد لوازم ورزشی کشور وارداتی است؟

چرا ۷۰ درصد لوازم ورزشی کشور وارداتی است؟
به گزارش سرویس اقتصادی  صبح قزوین ،بازار لوازم ورزشی در دنیا از نمونه حوزه های اقتصادی و تولیدی به شمار می رود که از رونق و گردش مالی قابل توجهی برخوردار است.بسیاری از تولید کنندگانِ نام آوازه دنیا در عرصه مذکور(لوازم ورزشی)در زمره کمپانی ها و شرکت های قدرتمند اقتصادی جهان قرار دارند و همین امر موید سود آوری بالای اقتصادی فعالیت در این عرصه است.

بدون تردید با توجه به جمعیت 80 میلیونی ایران و بافت جمعیتی جوان کشورمان در صورت حمایت دستگاه های ذی ربط و تامین پیش نیازهای لازم،رونق صنعت مذکور می تواند بسیاری از ناکامی های اقتصادی کشور را مرتفع کند امری که حصول و تحقق آن مستلزم ارتقا کمی وکیفی تولیدات ورزشی و نفوذ و تسخیر بازارهای صادراتی هدف است.

با همه این اوصاف و به رغم ظرفیت های بسیار متعدد موجود در این عرصه،رکود حاکم بر فضای اقتصادی کشور در سالیان اخیر بازار لوزام ورزشی را با مشکلات جدی و عدیده ای مواجه ساخته است.

از دیگر سو،واردات انبوه لوازم ورزشی،مزید بر علت شده است تا مشکلات تولیدکنندگان داخلی بیش از پیش فزونی یابد.

با توجه به قیمت تمام شده حداقلی تولیدات خارجی در بسیاری از کالاها و محصولات(ازجمله لوازم ورزشی)اقبال جامعه به تولید خارجی بیشتر به نظر می رسد و می طلبد با اتخاذ تدابیر،ضریب اقبال به محصولات و تولیدات ایرانی با افزایش هر چه بیشتری همراه شود.

70درصد اقلام ورزشی مورد نیاز مردم از طریق واردات تامین می شود

چندی پیش،مرتضی حق پرست،رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوزام ورزشی در گفت و گویی با رسانه ها در تشریح وضعیت بازار لوازم ورزشی در کشور بیان کرد:70درصد از اقلام ورزشیِ مورد نیاز مردم از طریق واردات تامین می شود و تنها 30 درصد از آن به واسطه تولیدات داخلی عرضه و تامین می شود.

وی با اشاره به افزایش کیفیت برخی از محصولات ورزشی در سالیان اخیر می گوید:با این وجود،به دلیل برخی نارسایی ها،همچون مشکلات و موانع واردات دستگاه ها و تجهیزات تولید اقلام ورزشی، موانع گمرکی،مشکلات اقتصادی و...ضریب تولید محصولات و لوازم ورزشی با اُفت و کاهش مواجه شده است.

آنچنان که رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم ورزشی مطرح کرده،حدود یک هزار و 200 واحد صنفیِ دارایِ پروانه کسب ، عضو اتحادیه مذکور هستند و قریب به یک هزار واحد نیز بدون برخورداری از پروانه در این رَسته فعالند.

اعداد و ارقام مذکور نشان می دهد در صورت اتخاذ تدابیر لازم،می توان از ظرفیت مذکور در راستای توسعه فرصت های شغلی هر چه بیشتر بهره برد.

یکی دیگر از مزیت های برجسته صنعت و یا حوزه تولید لوزام ورزشی به این امر معطوف می شود که عرصه مذکور بسیاری از رسته های تولیدی دیگر همچون نساجی،پلاستیک و....را به سمت رونق هدایت می کند که البته تحقق چنین موفقیتی مستلزم افزایش رونق هر چه بیشتر در عرصه تولیدات لوزام ورزشی است.

مصطفی مظاهری یکی از توزیع کنندگان لوازم ورزشی در غرب استان تهران بیان کرد:در سالیان اخیر بسیاری از مراکز توزیع لوزام ورزشی تغییر شغل داده اند که به تبع بازتاب این پدیده در رکود و کاهش ظرفیت تولیدی واحدهای داخلی نمود پیدا خواهد کرد زیرا در شرایطی که در فرآیند توزیع شاهدِ رونقِ لازم نیستیم طبیعتا در عرصه تولید نیز بروز نارسایی دور از ذهن نخواهد بود.

وی افزود:البته یکی از راهکارهای دستیابی به رونق در عرصه تولید به این امر معطوف می شود که در حوزه صادارتی،تولیدکنندگانِ داخلی موفق عمل کنند و به تبع در چنین شرایطی حتی در صورت رکود بازار داخلی،توفیقات تولیدکنندگان داخلی استمرار خواهد داشت.

این توزیع کننده لوازم ورزشی در غرب استان تهران گفت:متاسفانه در بخش صادراتِ محصولات ورزشی نیز به توفیق چندانی نائل نشده ایم و می طلبد با افزایش کیفیت محصولات و کاهش قیمت تمام شده به عنوان دو رکن اساسی موفقیت در صادرات، شاهد توفیقات فزاینده تری در این عرصه باشیم.

اکبر برزگر،یکی دیگر از فعالان عرصه فروش و توزیع لوازم ورزشی با اشاره به رکود عمیق موجود در بازار لوازم ورزشی گفت:عمده مشتریان موجود نیز به خرید البسه و کفش ورزشی تمایل دارند و در واقع امر بازار ادوات و تجهیزات ورزشی با رکود بسیار عمیقی دست و پنجه نرم می کند.

وی افزود:حتی در بخش کفش و پوشاک ورزشی نیز متقاضیان، به خریدِ اجناسِ ارزانِ قیمتِ عمدتا چینی تمایل دارند.

برزگر گفت:بدون تردید پیش نیازِ رونق هر واحد تولیدی و یا توزیع کننده خرد و عمده،مستلزم تقاضای مطلوب است در غیر اینصورت در شرایط رکود و کسادی،حصول موفقیت در عرصه تولید و فروش دور از انتظار خواهد بود.

محمد امین زاده گوهری،رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم و تجهیزات ورزشیِ تهران نیز با اشاره به واردات انبوه محصولات و لوزام ورزشی خارجی به بازار ایران می گوید:بسیاری از مراکز و کارخانجات تولیدی لوازم ورزشیِ معروف در سالیان اخیر با مشکلات جدی و عدیده مواجه شده اند و برخی از آنها به حالت تعطیل یا نیمه تعطیل درآمده اند.

وی افزود:زمانی ایران در تولید کفش های ورزشی،بسیار موفق بود و در زمره کشورهای صادرکننده به شمار می رفت،اما امروز شرایط بالعکس شده و ایران به کشوری واردکننده تبدیل شده است.

امید آن می رود با حمایت نهادهای ذی ربط و حصول رونق در بازار لوازم ورزشی، شاهد توفیقات اقتصادی بیشتری در این عرصه(تولید و فروش لوزام ورزشی)باشیم که تحقق چنین موفقیتی،قطعا بسیاری از رسته های تولیدی را منتفع خواهد کرد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان