۲۳/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۳ پنجشنبه

صبح قزوین سال گذشته ۷هزار کارگر قزوینی اخراج شدند/ ۶۸ واحد صنعتی مشکل حاد در پرداخت حقوق دارند
کد خبر: ۳۰۴۳۲۶ نویسنده: عیدعلی کریمی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۲/۱۱ ساعت: ۹:۲۳ ↗ لینک کوتاه

رئیس خانه کارگر استان در مصاحبه با صبح قزوین:

سال گذشته ۷هزار کارگر قزوینی اخراج شدند/ ۶۸ واحد صنعتی مشکل حاد در پرداخت حقوق دارند

رئیس خانه کارگر استان قزوین گفت: از نظر ما هم اکنون تمام واحدهای صنعتی و تولیدی استان مشکل‌دار هستند؛ زیرا ۵۰ درصد آن‌ها به صورت کامل تعطیل شدند و ۵۰ درصد باقی مانده هم زیر ظرفیت اسمی کار می‌کنند.

سال گذشته ۷هزار کارگر قزوینی اخراج شدند/ ۶۸ واحد صنعتی مشکل حاد در پرداخت حقوق دارند
عیدعلی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین به مناسبت فراررسیدن روز کارگر اظهار کرد: خانه کارگر استان قزوین از سال 64 راه‌اندازی شده و وظیفه اصلی آن دفاع از حقوق کارگران است؛ البته در کنار این موضوع، خدمات جانبی دیگری از قبیل آموزشی و رفاهی را به اعضای خود ارائه می‌دهد.

وی افزود: هم اکنون این نهاد در حوزه آموزش دانشگاه کار و دانشگاه خانه کارگر را دارد که گام مهمی در راستای خدمات‌رسانی در حوزه آموزشی به شمار می‌رود.

رئیس خانه کارگر استان قزوین اضافه کرد: در حوزه خدمات رفاهی یک هزار سوئیت در اقصی نقاط کشور از جمله شهرهای شیراز، مشهد، سرعین اردبیل و یزد در اختیار خانه کارگر استان است که کارگران عضو این نهاد می‌توانند برای گذران تعطیلات از این ظرفیت استفاده کنند.

کریمی ادامه داد: به ازای 3 شب اقامت در این سوئیت‌ها فقط هزینه نگهداری سوئیت از کارگران دریافت می‌شود که این امر در کاهش هزینه‌های سفر قشر کارگر تأثیر زیادی دارد.

کارگران قزوین 398 ماه مطالبه دارند
وی با بیان اینکه خانه کارگر دفاع از حقوق کارگران را با جدیت پیگیری می‌کند، عنوان کرد: برای اینکه کارگران بتوانند حقوق روزمره خود را دریافت کنند، خانه کارگر در بخش‌های مختلف از حقوق آنان دفاع می‌کند که نمونه آن بازگشت به کار کارگران شرکت متالوژی پودر است.

این مسئول تصریح کرد: با پیگیری‌های خانه کارگر، شرکت متالوژی پودر بار دیگر کارگران را دعوت به کار کرده است که هم اکنون برخی از کارگران مشغول کار شدند و برخی دیگر به مرور سرکار خود برمی‌گردند.

وی گفت: بسیاری از کارفرماها به راحتی کارگران را به صورت دسته جمعی اخراج می‌کنند که خانه کارگر در این زمینه‌ها ورود پیدا کرده و اجازه نمی‌دهد حقوق کارگران ضایع شود.

کریمی با اشاره به اینکه در سال گذشته 7 هزار کارگر از حدود 250 واحد صنعتی اخراج شدند، اظهار کرد: از نظر ما هم اکنون تمام واحدهای صنعتی و تولیدی استان مشکل‌دار هستند؛ زیرا 50 درصد آن‌ها به صورت کامل تعطیل شدند و 50 درصد باقی مانده هم زیر ظرفیت اسمی کار می‌کنند.

رئیس خانه کارگر استان قزوین افزود: از مجموع واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در استان 2 هزار واحد درخواست تسهیلات دادند که نشان می‌دهد برای ادامه فعالیت با مشکل روبرو هستند؛ اما از این تعداد 68 واحد تولیدی و صنعتی مشکل حاد در پرداخت حقوق کارگران دارند که 4 هزار کارگر در این واحدهای مشکل‌دار مشغول به کار هستند که 398 ماه مطالبه دارند.

کریمی اضافه کرد: برخی از واحدهای تولیدی و صنعتی استان که دچار بحران شدند مشکل مدیریتی داشته و برخی دیگر مشکلات مختلف اعم از فرسودگی ماشین‌آلات و یا کمبود نقدینگی دارند که تمام مسائل در کنار هم موجب شده تعداد واحدهایی که بالای 50 درصد تولید دارند به کمتر از یکهزار واحد تولیدی و صنعتی برسد.

مسئولان از واردات بی‌رویه و اشتغال اتباع بیگانه ممانعت کنند
وی ادامه داد: هم اکنون با نوسانات قیمت ارز برخی از همین کارخانه‌هایی که تاکنون روی پای خود بودند با مشکل روبرو شدند؛ زیرا اگر قیمت‌ها براساس افزایش قیمت دلار محاسبه کنند محصولات تولیدی آنان باید حداقل 2 برابر افزایش یابد؛ بنابراین برخی از شرکت‌ها 30 درصد افزایش قیمت برای محصولات تولیدی خود لحاظ کردند.

رئیس خانه کارگر استان قزوین عنوان کرد: اعتراضات کارگری تا سال82 به صورت راهپیمایی بود و تاکنون هم برای احقاق حقوق کارگران عقب‌نشینی نکردیم؛ اما پس از آن قراردادهای کارگری ما را به حاشیه برد و در شرایط فعلی هم مجوز راهپیمایی به ما داده نمی‌شود علی‌رغم این محدودیت‌ها اعتراضات کارگری به صورت تجمع همچنان ادامه دارد.

کریمی تصریح کرد: روز کارگر روز تعطیل رسمی کارگران است؛ اما در چنین روزی فقط برای اینکه از تجمعات کارگری جلوگیری شود حتی شرکتی که رو به تعطیلی است برای کارگران شیفت کاری تعریف می‌کند تا این قشر نتوانند با برپایی تجمع خواستار احقاق حقوق خود باشند.

وی بیان کرد: از مسئولان انتظار داریم به اعتراضات کارگران و مسائلی که در خصوص مشکلات خود مطرح می‌کنند، بها داده و گوش شنوا برای کارگران باشند تا بتوانند برای رفع این مشکلات گام بردارند.

رئیس خانه کارگر استان قزوین در پایان یادآور شد: مسئولان باید امنیت شغلی کارگران را حفظ کرده و از واردات بی‌رویه و اشتغال اتباع بیگانه ممانعت کنند تا بخشی از مشکلات حوزه کارگری مرتفع شود.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان