۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین باید نگاه دغدغه‌مندانه نسبت به شعر آئینی داشته باشیم/ برگزاری جلسه "نوحه سرایان" در قزوین اتفاق بسیار مبارکی است
کد خبر: ۳۰۲۳۲۲ تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۳۰ ساعت: ۱۵:۶ ↗ لینک کوتاه

شاعر آئینی کشور در قزوین:

باید نگاه دغدغه‌مندانه نسبت به شعر آئینی داشته باشیم/ برگزاری جلسه "نوحه سرایان" در قزوین اتفاق بسیار مبارکی است

شاعر آئینی کشور در قزوین گفت: برگزاری جلسه نوحه سرایان در استان قزوین اتفاق بسیار مبارکی است که نظیر آن را در کشور کم است؛ باید نوحه سرایان دور هم جمع شوند و درباره نحوه و شرایط نوحه سرایی صحبت کنند.

باید نگاه دغدغه‌مندانه نسبت به شعر آئینی داشته باشیم/ برگزاری جلسه "نوحه سرایان" در قزوین اتفاق بسیار مبارکی است
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ نشست صمیمانه مذهبی سرایان و نوحه سرایان استان قزوین با حضور سید محمدجواد شرافت از شعرای آئینی کشور، یوسف رحیمی مسئول واحد شعر جامعه ایمانی "مشعر" و حسن بیاتانی از شعرای آئینی شهر قم با حضور شاعران آئینی استان قزوین در دفتر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان قزوین برگزار شد.

در این جلسه سید محمدجواد شرافت با تاکید بر اینکه باید قدر این جلسات را بدانیم، اظهار کرد: ما به خوبی با فرهنگ کار تشکیلاتی آشنا نیستیم در صورتی که برکات برگزاری مستمر این جلسات در آینده مشخص می‌شود.

وی افزود: در استان‌های مختلف شاهد هستیم که مدت‌هاست در حال تلاش هستند چنین محافلی داشته باشند تا از نظرات شعرای باتجربه شهرشان استفاده کنند.

این شاعر آئینی اذعان کرد: یکی از شرط‌های ادامه این فرصت و نعمت این است که دوستان با شور و حرارت از این برنامه‌ها استفاده کنند، چراغ این محافل باید روشن بماند و اساتید هم از شعرای جوان تر دستگیری کنند.

وی عنوان کرد: در برخی از شهرها جریان‌های شعری خوبی به راه افتاده که علت اصلی آن وجود شاعری ولایی برای مدیریت این فضاست، همه شاعران آئینی برجسته کشور از همین جلسات شعر هیئت نفس کشیدند و بزرگ شدند.

شرافت بیان کرد: در راستای رسالتی که برعهده همه ماست باید به یکدیگر کمک کنیم و دستگیر یکدیگر در فضای شعر باشیم و دغدغه مندانه نسبت به شعر هیئتی و آئینی نگاه کنیم.

وی عنوان کرد: متاسفانه بزرگترین آسیب شعر هیئت، عدم سلامت زبان است و دومین موضوع بحث محتواست که علاوه بر هیجان باید شعر ما دارای محتوای تاثیرگذار باشد و فقط از کلام یک خطیب یا مداح شعر را نگیریم بلکه از منابع و روایات بهره ببریم.

این شاعر آئینی کشور ابراز کرد: برگزاری شب‌های شعر در فضای استان قزوین بسیار تاثیرگذار است و ما شاهد تاثیرگذاری این شب‌های شعر در کشور هستیم؛ البته باید فضای شعر محفلی را با شعر آیینی بهم نزدیک کنیم و فقط خود را محدود به شعرهای مذهبی نکنیم.

وی تاکید کرد: باید با تقویت حوزه شعر مذهبی به جایگاهی برسیم که بهترین شعر فضای معاصر شعر آئینی باشد.

شرافت اذعان کرد: برگزاری جلسه نوحه سرایان در استان قزوین اتفاق بسیار مبارکی است که نظیر آن را در کشور کم است؛ باید نوحه سرایان دور هم جمع شوند و درباره نحوه و شرایط نوحه سرایی صحبت کنند.

این شاعر آئینی کشور در پایان گفت: شاعران بزرگی در استان قزوین وجود دارند که نشانه کار درست و تشکیلاتی بسیار خوب در قزوین است؛ البته باید همین بزرگان شعر در قزوین نسبت به تربیت جوانان شاعر تلاش جدی داشته باشند.

در ادامه این جلسه مهدی مردانی از شاعران برجسته استان قزوین اذعان کرد: شش ماهی که انجمن "کمیت" در حزوه شعر مذهبی فعال تر شده، سعی کردیم پتانسیل‌های ادبی که به حوزه شعر آیینی علاقه مند هستند یا دغدغه این حوزه را دارند، شناسایی شده و دور هم جمع شوند.

وی افزود: کاشتن یک مزرعه جدید بسیار راحت تر از اصلاح مزرعه موجود است؛ امروز هدف ما کار کردن روی داشته‌های موجود است و قصد برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای پرورش نسل جدید را داریم تا سرمایه‌های عظیمی برای آینده شعر آئینی ما تربیت شوند.

این شاعر آئینی عنوان کرد: علاوه بر خلوص نیت و کشف شهود در وجود شاعر باید شاعرانگی و قواعد شعری در شعر شاعران وجود داشته باشد تا بتوانند آن را در فضای رسمی و کشوری مطرح کنند.

وی در پایان گفت: نباید چون شاعر اهل بیت هستیم، فقط شعرهای مذهبی را مورد مطالعه قرار بدهیم بلکه زبان شعرهای روز را بدانیم و آنها را مطالعه کنیم.
انتهای پیام/2002


دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان