۰۹/رمضان/۱۴۴۵

-

۱۴۰۲/۱۲/۲۹ سه شنبه

صبح قزوین دستان توانمند مخترعان قزوینی نیازمند حمایت دولت است/ شرکت‌های دانش بنیان، قلب تپنده تولیدات داخلی
کد خبر: ۳۰۲۲۶۵ نویسنده: حسین طاعتی تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱/۳۰ ساعت: ۱۰:۲۴ ↗ لینک کوتاه

صبح قزوین گزارش می‌دهد؛

دستان توانمند مخترعان قزوینی نیازمند حمایت دولت است/ شرکت‌های دانش بنیان، قلب تپنده تولیدات داخلی

عدم‌دسترسی به بازارهای جهانی و نبود بازار مناسب داخلی برای محصولات شرکت‌‌های دانش ‌بنیان، در کنار نبود دانش کافی در علم و تجارت و بازاریابی در بین این شرکت‌ها از جمله چالش‌هایی است که در برابر رشد و توسعه‌ی شرکت‌‌های دانش ‌بنیان قرار دارد.

دستان توانمند مخترعان قزوینی نیازمند حمایت دولت است/ شرکت‌های دانش بنیان، قلب تپنده تولیدات داخلی
به گزارش خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین ؛____ حسین طاعتی.

با گسترش روز افزون فناوری، علم، صنعت و اقتصاد جهانی، هر کشور رویکرد خود را از اقتصاد سنتی به سمت پیشرفته و یا اقتصاد دانش‌ بنیان با پایه‌ی علم و فناوری سوق داده است.

درآمد و بازده بالای شرکت‌های فعال در حوزه‌ی دانش ‌بنیان در کشورهای پیشرو مانند ژاپن و سایر کشورهای در حال پیشرفت باعث شده است تا در ایران نیز موضوع شرکت‌های دانش ‌بنیان و اقتصاد دانش ‌بنیان بیش از پیش شکل جدی به خود بگیرد و روز به روز فعالیت در این حوزه چشمگیرتر شود.

به گفته دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان در مدت اجرای طرح تأیید شرکت‌ها به عنوان دانش‌ بنیان، نزدیک به ده ‌هزار شرکت، متقاضی پیوستن به جمع شرکت‌های دانش ‌بنیان شدند.

نقش اساسی این نوع شرکت‌ها در مقطع کنونی افزایش سرعت رشد فناوری و ارتقای کیفیت محصولات و همچنین سهولت انتقال دو طرفه‌ی فناوری است که به ندرت کسب‌ و کارهای سنتی قدرت ایجاد آن را دارند.

با وجود شرکت‌های دانش بنیان و ارتقای کیفیت محصولات می‌توان چشم انداز بلند مدت نسبت به ساخت و تولیدات ایرانی داشت و با این شرکت‌ها می‌توان به نحو احسنت کیفیت و کارایی محصولات ایرانی را بالابرد. این شرکت‌ها می‌توانند قلب تپنده تولیدات داخلی باشند و به کیفیت و کارایی محصولات ایرانی ارتقا ببخشند.

دومین نمایشگاه تخصصی تولیدات دانش بنیان و نوآور در قزوین در حال برگزاری است ما نیز برای آشنا شدن با نخبگان و مخترعین قزوینی و ایرانی با سایر مردم همراه شدیم تا از محصولات این نمایشگاه دیدن کنیم و تولیدات دانش بنیان و نوآور این جوانان برومند را مورد بررسی قرار دهیم.

این نمایشگاه با حضور ۱۰۴ مبتکر، مخترع و شرکت دانش بنیان برگزار شده است که در ۴۰ غرفه محصولات را بازدیدکنندگان به نمایش می‌گذارند.

در این نمایشگاه از مینی بوس برقی، کودهای حاصل از بازیافت زباله، کنترلر هوشمند شرهای گاز، نرم افزارهای شبیه سازی ساختمانی، سامانه هوشمند مکان یابی خودرو، بتن با قابلیت رشد گیاه، تخت ویژه شستشوی بیماران ضایعه نخاعی، اپلیکیشن مخصوص کارجویان و کارفرمایان، ساختمان معلق و هوشمند ضد زلزله سه بعدی و محصولات دیگر رونمایی شد و مورد بازدید عموم مردم قرار گرفت.

آقای شجاعی مهر یکی از جوانانی است که با کمک گروه 8 نفره خود متشکل از دانشجوهای هوافضا و مکانیک موفق به ساخت پهباد شده است.

وی به خبرنگار علم و فناوری صبح قزوین می‌گوید: کار اصلی گروه ما تحلیل و طراحی پهبادهای مختلف است و در این زمینه توانسته ایم با به کارگیری تکنولوژی‌های روز دنیا پهبادهای مختلفی را که سایر کشورها به کار می‌گیرند را نوآوری و بهینه سازی کنیم و بتوانیم از آن به بهترین شکل بهره بگیریم.

این مخترع قزوینی با بیان اینکه بهترین ساپورت‌های اطلاعاتی را اساتید دانشگاه در اختیار ما قرار می‌دادند، ادامه می‌دهد: مرکز رشد دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) در این سالیان به خوبی ما را مورد حمایت خود قرار داده است و تمامی هزینه‌ها و امکانات مورد نظر را فراهم تامین کرده است.

این مخترع با اشاره به این که یکی از اهداف بلندمدت ما کمک به پیشرفت کشور عزیز ایران است، اذعان می‌کند: ما درصدد این هستیم که با یک هدف بلندمدت بتوانیم عملیات‌های مختلف پهباد را در سطح کشور اعم از گشت زنی در مرزها و حمل بار خدمت رسانی کنیم.

آقای مصطفوی جوانی دیگری است که توانسته با کمک همگروهی‌های خود برای اولین بار در صنعت بتن ایران بتنی با قابلیت رشد گیاه تولید کند.

وی اظهار می‌کند: بتنی که توسط تیم ما اختراع شده است قابلیت این را دارد که گیاه را درون خود رشد دهد بدون اینکه از مقاومت بتن کاسته شود، یا به گیاه آسیبی برسد. این اختراع ما برای اولین بار است که در سطح جهانی مطرح می‌شود و نظیر آن در دنیا وجود ندارد.

وی با بیان این که ایده ساخت همچین بتنی با قابلیت کاشت گیاه در سال 94 به ذهن تیم رسید و 95 استارت آن را برای ثبت اختراع زدیم، می‌گوید: در سال 95 توسط دکتر اسماعیل زاده‌ها رئیس مرکز رشد دانشگاه آزاد قزوین مورد حمایت قرار گرفتیم و شروع به کار کردیم.

وی ادامه می‌دهد: بعد از مدتی با پشت سر گذاشتن آزمایشات و سایر مراحل کار، هم اکنون آماده عرضه کردن محصول خود به بازار هستیم؛ ولی متاسفانه نیاز به پشتیبان مالی داریم یعنی سرمایه گذاری که بتواند زمینه رشد و ارائه محصول را برایمان فراهم سازد.

این مخترع بیان می‌کند: به جز دانشگاه، سرمایه گذار یا سازمان دیگری از ما حمایت نکرد.
یکی از بازدیدکنندگان درباره برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: خوشحالم که شاهد هستم کشور عزیز ایران و استان قزوین می‌تواند چنین جوانان نخبه و باهوشی را وارد عرصه جهانی کند و ابراز تاسف کنم از این بابت که وقتی با بیشتر این جوانان به صحبت نشستم متوجه شدم که از هیچ سازمانی مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و حتی در بعضی از موارد شاهد این بودم که مخترعین با هزینه‌های شخصی خود محصول اختراع شده را به ثبت رسانده اند.

وی اذعان می‌کند: این جوانان آینده سازان مملکت هستند و باید از طرف دولت مورد حمایت همه جانبه قرار بگیرند؛ سازمان یا ارگانی باید باشد این نخبگان را مورد حمایت خود قرار دهد و شرایط موجود را فراهم سازد تا جوانان بتوانند بدون دغدغه‌های مالی تفکر و ایده خود را به ثبت برسانند.

معین مهدی زاده یکی دیگر از مخترعین قزوینی است که می‌گوید: رباتی که توسط تیم ما طراحی شده است توانایی این را دارد که در کارخانجات مختلف مشکلات موجود در بویلر را به کارخانه گزارش دهد.

وی ابراز می‌کند: این ربات می‌تواند تک تک ایرادات و شکستگی‌های مخزن را به صورت اتوماتیک گزارش دهد و اپراتور را در اسرع وقت با خبر سازد.

این مخترع بیان می‌کند: حدود 3 سال است که بر روی این پروژه یک تیم 3 نفره همراه با سرپرستی اساتید دانشگاه کار می‌کنند و توانسته اند پروژه را به مرحله ثبت برسانند.

مهدیزاده ادامه داد: این پروژه از طرف نیروگاه شهید رجایی مورد حمایت قرار گرفته است تا این اختراع بتواند علاوه بر تامین کارهای مورد نظر نیروگاه به تولیدات انبوه برسد.

در این میان محصولی با اتیکت "ساخت ایران" توجه ما را به خود جلب کرد، چگینی مدیر عامل شرکت سامان کالا تجهیز آریا درباره محصول "ساخت ایران" شرکت خود می‌گوید: ناتکاتر یکی از محصولاتی است که ما توانسته ایم در ایران آن را به تولیدات انبوه برسانیم و با شرکت‌های خارجی رقابت کنیم.

وی می‌افزاید: این محصول توانایی این را دارد که بدون هیچ گونه حرارت و یا جرقه که باعث آتش سوزی می‌شود در پالایشگاه‌ها و سایت‌های نفتی مورد استفاده قرار گیرد.

چگینی ادامه می‌دهد: دیگر محصول شرکت ما مولدهایی هستند که در نیروگاه و موتورهای کشتی کاربرد خیلی گسترده ای دارند که متاسفانه تا به امروز در ایران تولید نشده است و ما پیشقدم شده ایم وتوانسته ایم این محصول را در ایران به تولید برسانیم.

وی اذعان می‌کند: پارک علم و فناوری فقط ما را مورد حمایت خود قرار داده است و سازمان و ارگان خاصی از تیم ما حمایت‌های لازم را به عمل نیاورده است.

در این میان و بررسی‌هایی که انجام شد متوجه شدیم که نخبگان و مخترعین استان قزوین و البته ایران با دو مشکل عمده دست و پنجه نرم می‌کنند که می‌توان راه حل این دو مشکل را به روش‌های زیر به سرانجام رساند.

اول تأمین سرمایه مورد نیاز؛ مخترعین حمایت مناسب دولت را همواره داشته باشند و با پرداخت تسهیلات با سود کم مهم‌ترین و اثرگذارترین عامل یعنی مشکلات مادی جوانان مخترع و نخبه را رفع سازد.

در این راستا با راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی، ارائه تسهیلات به شرکت‌‌های دانش ‌بنیان به‌صورت ویژه دنبال می‌شود، از دیگر حمایت‌ها در این زمینه معافیت‌های مالیاتی و گمرکی برای شرکت‌های دانش ‌بنیان است.


مورد دوم، فروش محصولات و خدمات دانش ‌بنیان است؛ نوع محصولات دانش‌ بنیان و طولانی‌بودن فرآیند به‌ نتیجه رساندن ایده‌ها، دغدغه‌ای است که بسیاری از شرکت‌ها برای ساخت محصولات داخلی با آن مواجه هستند.

در این میان عدم‌دسترسی به بازارهای جهانی و نبود بازار مناسب داخلی برای محصولات شرکت‌‌های دانش ‌بنیان، در کنار نبود دانش کافی در علم و تجارت و بازاریابی در بین این شرکت‌ها از جمله چالش‌هایی است که در برابر رشد و توسعه‌ی شرکت‌‌های دانش ‌بنیان قرار دارد.

سازمان بسیج علمی استان قزوین نهادی است که به خوبی توانسته طی سالیان اخیر با شناسایی نخبگان و مبتکران قزوینی و حمایت از آنها و تجهیز مرکز رشد بسیج به خوبی از این جوانان مبتکر حمایت کند اما این موضوع به تنهایی کافی نیست بلکه نهادهای دیگر نیز باید در این حوزه ورود پیدا کنند تا از کار جزیره ای و موازی کاری‌ها جلوگیری شود و شاهد شکوفایی علم و توانمندی جوانان خود در کشور یا حتی جهان باشیم.
انتهای پیام/5005





دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان