۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین موسیقی، بی‌بند و باری نیست/ هنری که مخاطبش مدیریت نشود صدمه می‌بیند
کد خبر: ۲۸۱۲۳ تاریخ انتشار: // ساعت: : ↗ لینک کوتاه

رئیس انجمن موسیقی استان در مصاحبه با صبح قزوین:

موسیقی، بی‌بند و باری نیست/ هنری که مخاطبش مدیریت نشود صدمه می‌بیند

رئیس انجمن موسیقی قزوین اظهارداشت: برخی‌ها گمان می‌کنند موسیقی مساوی با شادی‌های کاذب و بی‌بند و باری است در صورتی که این اشتباه محض است و هر هنری که در آن مخاطبش مدیریت نشود صدمه خواهد دید.

موسیقی، بی‌بند و باری نیست/ هنری که مخاطبش مدیریت نشود صدمه می‌بیند

محمد وکیلها در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار صبح قزوین، در پاسخ به اینکه همراه بودن شادی واقعی با موسیقی به چه معنا است اظهار داشت: موسیقی توأم با شادی یک هنر متعالی است و حال این شادی بستگی به ذهنیات روحی و روان مخاطب دارد و یک جایگاه عام دارد نه یک جایگاه خاص؛ بعضی‌ها از این موسیقی‌ها برداشت شادی، غم و حماسی می‌کنند.

وی در ادامه افزود: اصل موسیقی را نمی‌توان بیانگر یک نوع حالت دانست و موسیقی تمام احوالات را در بردارد و همانطور که در تاریخ‌ آمده است در موسیقی یک هنرمند به خواب می‌رفته یا حالات غم و شادی بر او مسلط می شده است؛ هم چنین اصل موسیقی علمی است که ارائه دهنده‌اش می‌تواند به طور ابزاری از آن استفاده کند.

رئیس انجمن موسیقی قزوین با بیان اینکه هنرمندان موسیقی باید حد اعتدال را در موسیقی را حفظ کنند ابراز داشت: هنرمندان موسیقی باید با رعایت اعتدال در موسیقی مخاطب خود را تابع آن اعتدال کنند.
Unknown

 کارشناس هنری قزوین با اشاره به ورود بی‌اخلاقی‌ها و شادی‌های کاذب در موسیقی  گفت: در  یک کنسرت یا مجلس موسیقی یک قطب اجرا کننده و قطب دیگر مخاطب است و باید هر دو قطب به نوعی از تعامل برسند که فضای حاکم بر سالن و مراسم از حد اعتدال خارج نشود.

وکیلها ادامه داد: در یک اجرای موسیقی نمی‌توان چیزی را از قبل تحت کنترل درآورد و مدیریت مسئله بایدبه شکلی باشد که هم مخاطب و هم اجرا کننده را توجیه کند.

کارشناس موسیقی قزوین با تاکید بر اینکه موسیقی باید در فضایی انجام گیرد که شادی کاذب پدیدار نشود خاطرنشان کرد: جوانان امیدهای آینده کشور هستند و حال ممکن است جوانی بخواهد انرژی خود را تخلیه کند از این رو باید طوری آن مراسم مدیریت شود که هیچ مسائله‌ای پیش نیاید تا به اصل موسیقی یا هر هنری دیگری ضربه وارد نشود و هر هنری که در آن مخاطبش مدیریت نشود آن هنر صدمه می‌بیند.

رئیس انجمن موسیقی ضمن تاکید به راهکارهای حفظ جایگاه موسیقی قزوین خاطرنشان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی قزوین از نظر کمک‌های مالی و فراهم آوردن سالن‌ها و سایر امکانات بیشترین تلاش را در حفظ جایگاه موسیقی قزوین داشته‌اند.

وی ابراز داشت: تمام اجراها باید از قبل کنترل شود و برای سالن‌های با ظرفیت بیشتر از 500 نفر مجوز از وزارت خانه تهران صادر می‌شود.
در این راستا استان قزوین فقط امکانات را تهیه می‌کند و ظرفیت‌های پایین‌تر از 500 نفر را ارشاد و  انجمن موسیقی قزوین نظارت می‌کند.

کارشناس هنری قزوین  ربط دادن بی‌بند وباری به موسیقی را توهین به جایگاه موسیقی اصیل قزوین دانست و اظهار داشت: اصل موسیقی یک هنر متعالی است و از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است و در طول تاریخ توسط بزرگانی مانند فارابی و شیخ بهایی معرفی شده است.

Unknown

وکیلها به جایگاه معنوی موسیقی اشاره کرد و گفت: موسیقی از جایگاه معنوی بسیار بالایی برخوردار بوده و زمانی که شرح احوال  بزرگان این هنر را می‌خوانیم، آن‌ها با موسیقی عبادت می‌کرده‌اند.

وی وظیفه مسئولین فرهنگی را در ایجاد فضایی مناسب برای قشر جوان مهم دانست و ابراز داشت: نسل جوان ما با وجود هجمه‌های فرهنگی باید بتوانند راه معنوی خود را پیدا کند و تمام ارگان‌ها برای پیشبرد این هدف باید با هم همکاری کنند.

کارشناس موسیقی استان قزوین با اشاره به اینکه قزوین به لحاظ جایگاه هنری در کشور به سه دوره تقسیم می‌شود اظهار داشت: دوره اول از پیدایش تا قبل از اسلام است، دوره دوم بعد از اسلام تا حکومت صفویه و دوره سوم از حکومت صفویه تا به امروز می‌باشد و قزوین به لحاظ جایگاه در دوره سوم هنری ایران واقع شده است.

Unknown

رئیس انجمن موسیقی قزوین در ادامه افزود: می‌توان گفت از دوره حکومت صفویه، قزوین به دلیل قرار گرفتن در مرکز حکومت، هنرمندان زیادی را پرورش داده است.

وی در ادامه ابراز داشت: از حدود 450 سال پیش تا به امروز آثار و فعالیت‌هایی که هنرمندان بر جای گذاشته‌اند باقی است.
مانند عارف قزوینی، جواد خان قزوینی، قربان خان قزوینی و خانم قمر ملوک وزیری که هر کدام از این ستاره‌ها  از لحاظ موسیقی به تنهایی، برای یک کشور کافی هستند.

استاد موسیقی قزوین به جایگاه موسیقی اصیل قزوین اشاره کرد و اذعان داشت: حاج عبدالکریم جناب قزوینی از بزرگان استان قزوین در مکتب موسیقی است و شاگردان بسیار زیادی داشته است که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به ابوالحسن خان(اقبال) نام برد.

وکیلها در پایان یادآور شد: قزوین به لحاظ اصالت و ویژگی‌هایی  که دارد یک جایگاه خاصی در مکتب موسیقی کشور به خود اختصاص داده است و هنرمندان بسیاری در این شهر جای گرفته‌اند و همه‌ این هنرمندان به نوعی مروج و آثار موسیقی اصیل هستند.

انتهای پیام/2002/خ

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان