۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین رفع آسیب‌های اجتماعی نیازمند عمل به سبک زندگی فاطمی است/ در مبانی دینی انسان سالاری مورد تأکید است، نه مردسالاری و زن سالاری
کد خبر: ۲۷۲۷۱۸ نویسنده: آیت الله عابدینی تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ساعت: ۷:۳۴ ↗ لینک کوتاه

اختصاصی/ نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین:

رفع آسیب‌های اجتماعی نیازمند عمل به سبک زندگی فاطمی است/ در مبانی دینی انسان سالاری مورد تأکید است، نه مردسالاری و زن سالاری

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: امروز برای رفع آسیب‌های اجتماعی و رفع مشکلات خانوادگی نیازمند سبک زندگی فاطمی هستند و باید محبت و دوستی‌ها در زندگی افزایش یابد.

رفع آسیب‌های اجتماعی نیازمند عمل به سبک زندگی فاطمی است/ در مبانی دینی انسان سالاری مورد تأکید است، نه مردسالاری و زن سالاری
آیت‌الله عابدینی در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ حضرت فاطمه (س) را معلم همه امامان(ع) دانست و اظهار کرد: حضرت زهرا (س) «ام الائمه» یعنی مادر همه امامان(ع) هستند و در بسیاری از روایات داریم که ائمه اطهار (ع) می‌فرمایند مطالب بسیاری را از صحیفه فاطمیه (س) آموخته‌ایم.

امام جمعه قزوین عنوان کرد: حضرت مریم (س) جایگاه بسیار عظیم و والایی نزد خداوند داشتند به طوری که خدا ایشان را آیه و نشانه معرفی کردند و ملائکه فرمودند ای مریم ما حرف خدا را آوردیم، خدا تو را برگزیده است، پاک و مطهر قرار داده است، و تو را در میان زنان عالم به عنوان بزرگ‌ترین با عظمت‌ترین زن انتخاب کرده است.

وی بیان کرد: ائمه اطهار (ع) در پاسخ به این سؤال که حضرت مریم (س) سیده نساء عالمین هستند یا حضرت فاطمه (س)؟ فرمودند حضرت فاطمه (س) بزرگ‌ترین زنان اهل عالم و حضرت مریم (س) نیز بزرگ‌ترین زنان اهل عالم هستند.

مفسر قرآن و نهج البلاغه یادآور شد: اگر یک زن می‌خواهد بنده خدا باشد، مربی خوبی برای فرزندانش باشد، همسر خوبی برای شوهرش باشد، بنده خوبی برای خدا باشد، پیرو خوبی نسبت به اهل بیت (ع) باشد، شاگرد خوبی برای قرآن و مکتب الهی باشد و در همه زمینه‌های زندگی موفق باشد، باید فاطمه (س) را بشناسد و تحت تربیت آن حضرت قرار گیرد.

تفاوت در جنسیت باعث برتری نمی‌شود

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین ابراز کرد: امروز برای رفع آسیب‌های اجتماعی و رفع مشکلات خانوادگی جامعه ما و خانواده‌ها نیازمند سبک زندگی فاطمی هستند و باید محبت و دوستی‌ها در زندگی افزایش یابد.

وی به آیات دیگری در تأئید تساوی حقوق زن و مرد در قرآن اشاره کرد و یادآور شد: خداوند وقتی مسائل مهمی را مطرح می‌کند، می‌فرماید تفاوتی ندارد که زن باشید و یا مرد و برتری انسان‌ها را از هر جنسیتی در جدیت آن‌ها در دست‌یابی به تقوا دانسته است.

استاد حوزه و دانشگاه به نقش بانوان در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اشاره و تأکید کرد: اگر بانوان انقلاب را همراهی و حمایت نمی‌کردند، پیروزی حاصل نمی‌شد و در دفاع مقدس نیز نقش بانوان بسیار پر رنگ و اثرگذار بود.

وی با اشاره به اینکه خدای متعال در چندجای قرآن تأکید کرده که انجام عمل خیر از سوی زن و مرد هیچ تفاوتی ندارد، تصریح کرد: اینکه عمل خیر از سوی زن و مرد انجام شود، تفاوتی ندارد و نزد خدای متعال به یک میزان ارزشمند است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تفاوت در جنسیت باعث برتری نمی‌شود، گفت: نگرش برتری براساس جنسیت، نگرشی اشتباه است و چنین فرهنگی متعلق به ما نیست و از فرهنگ‌های دیگر وارد فرهنگ جامعه ما شده و ضایعات بسیاری را به بار می‌آورد.

رئیس شورای حوزه علمیه قزوین با تأکید بر اینکه در مبانی دینی انسان سالاری مورد تأکید است، نه مرد سالاری و زن سالاری، یادآور شد: در مبانی دینی آن کسی که در کرامت جلوتر است نزد خدای متعال جایگاه والاتری دارد و برتری‌های دنیایی و مادی ارزش محسوب نمی‌شود و باید انسانیت مورد توجه قرار گیرد تا رضای خدا جلب شود.

امام جمعه قزوین تشریح کرد: برخی با ایجاد تفاوت بین زن و مرد سعی می‌کنند افکار جامعه را آلوده و اختلاف افکنی کنند و آدرس و مسیر برتری را اشتباه نشان داده‌اند و چنین افکاری با نگاه قرآن که انسانیت را عامل برتری معرفی می‌کند، فاصله دارد و باید تلاش کنیم تا با نگاه قرآن همراه شویم.

وی با تأکید بر اینکه باید رویکرد به حجاب تغییر پیدا کند، اظهار کرد: هرگاه از شرایط دینی جامعه صحبت می‌شود، بسیاری از مردم اولین دغدغه خود را مسأله حجاب و پوشش زنان معرفی می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان اینکه مسیر ترویج و تبلیغ حجاب درست پیموده نشده است، تصریح کرد: از ابتدای انقلاب هر چه گفته شده و هر فعالیتی در حوزه حجاب صورت گرفته، یا نتیجه‌ ملموسی به همراه نداشته و یا جواب معکوسی از کارهای صورت گرفته به دست آمده است.

ریشه حجاب در عفاف است
وی عنوان کرد: بنده از گذشته هم رویکردها و برنامه‌های ترویجی حجاب را اشتباه می‌دانستم. ابتدا باید به این سؤال پاسخ بدهیم که موضوع حجاب باید از کجا فرهنگ‌سازی شود؟ آیا با این رویکرد که در خیابان به نوع حجاب خانم‌ها ایراد بگیریم، مشکل حجاب حل می‌شود؟

استاد حوزه و دانشگاه بدپوششی را دارای علت‌های مختلفی دانست و گفت: برخی برای هتاکی، برخی از روی غفلت و برخی از روی ناآگاهی با پوشش بد در فضای عمومی جامعه حضور پیدا می‌کنند و این رفتارهای مختلف به فرهنگ خانواده نیز بستگی دارد.

وی با تأکید بر اینکه ریشه حجاب در عفاف است، اذعان کرد: اگر کسی عفیف باشد، ولو اینکه مسلمان هم نباشد علاقه‌ای ندارد که بدپوششی را نشان دهد، ریشه حجاب در خُلق عفیف بودن آدم‌هاست و صرفاً اختصاص به بانوان ندارد و به حجاب آقایان نیز مرتبط می‌شود.

این مفسر قرآن و نهج البلاغه ادامه داد: عفاف که ریشه‌ی حجاب است، اختصاصی به پوشش ندارد، ممکن است شخصی در کلام عفیف نباشد و کلمات رکیک به کار می‌برد و یا عفّت بطن ندارد؛ بنابراین برای اصلاح بدحجابی ابتدا باید عفت در جامعه ترویج پیدا کند.

در حوزه بدحجابی، همه‌جا وظیفه امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر نداریم
وی اضافه کرد: ریشه عفاف در کرامت است و ریشه کرامت در تقواست برای همین در روایت آمده هرکسی با تقواتر باشد، نزد خدا عزیزتر خواهد بود.

امام جمعه قزوین تاکید کرد: باید به این نکته توجه کنیم که افراد بدحجاب از انسانیت، اخلاق و شرف به دور نیستند؛ بلکه انسان‌های بدحجابی وجود دارند که با عفت هستند اما درک درستی از پوشش ندارند، وضعیت این افراد با کسانی که بی‌حیایی می‌کنند متفاوت است و ما باید این موارد را جدای از هم ببینیم.

وی با بیان اینکه در حوزه بدحجابی، همه‌جا وظیفه امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر نداریم، تصریح کرد: اگر در حوزه امر‌به‌معروف و نهی‌از‌منکر زمان‌شناس و موقعیت‌شناس نباشیم ممکن است خود این امربه‌معروف، منکر شود.

عابدینی عنوان کرد: باید موقعیت‌شناس باشیم که برای رفع ناآگاهی عده‌ای در جایی تعلیم و در جای دیگر باید تذکر داد؛ البته کسی که گستاخی کرده و قصد جسارت به دین را دارد باید امر‌به‌معروف و نهی‌ازمنکر کرد.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان