۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین سفر روحانی به دروازه طلایی اقتصاد ایران
کد خبر: ۲۷۲۱۸۵ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۲/۹ ساعت: ۹:۵۰ ↗ لینک کوتاه

امروز؛

سفر روحانی به دروازه طلایی اقتصاد ایران

رئیس جمهور در سفر امروز خود به هرمزگان قدم به بهشت سرمایه گذاری ایران خواهد گذاشت.

سفر روحانی به دروازه طلایی اقتصاد ایران
به گزارش سرویس سیاسی  صبح قزوین ، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در ادامه سفر‌های استانی خود امروز به هرمزگان سفر می‌کند.

این اولین سفر روحانی به استان هرمزگان از ابتدای کار دولت دوازدهم است و یکبار نیز در ۶ اسفند سال ۹۲  به عنوان رئیس دولت یازدهم از این استان دیدار کرد. در پی این سفر مصوبات و برنامه‌هایی برای رشد و توسعه هرمزگان تصویب شد و به نظر می‌رسد یکی از اهداف عمده سفر امروز رئیس جمهور به این استان پیگیری مصوبات قبلی و اطلاع از روند اجرای آن‌ها است،

 

سفر روحانی به دروازه طلایی اقتصاد ایران

 

در سفر گذشته روحانی به این استان ساحلی، مصوباتی همچون تجهیز و تکمیل بیمارستان‌های استان در ظرف یکسال، افزایش ظرفیت تولید هرمزگان به سه برابر ظرف ۵ سال، شکوفایی سواحل و جزایر جنوب، اتمام سواحل و جزایر جنوب، اتمام بزرگراه بندرعباس به جاسک، توسعه توریسم، افزایش ظرفیت حمل و نقل کالا از ۸۰ میلیون به بالای ۱۰۰ میلیون، از جمله مواردی هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد. از این رو تبیین ویژگی‌های منحصر به فرد هرمزگان می‌تواند اهمیت این سفر استانی را روشن کند.

* هرمزگان، سرزمین بهاری در جنوب ایران

استان هرمزگان در جنوب ایران و شمال تنگه استراتژیک هرمز قرار دارد که مرکز آن بندر عباس است. این استان شصت و هشت هزار و چهارصد و هفتادو پنج و هشت دهم کیلومتر مربع، وسعت دارد و در عین حال از جنوب با خلیج فارس و دریای عمان هم مرز است که ویژگی منحصر به فردی را به آن بخشیده است. از سوی دیگر وجود تنگه هرمز در همسایگی آن بار سیاسی خاصی را به این استان داده به طوریکه به یکی از استراتژیک‌ترین و راهبردی‌ترین مناطق جغرافیایی ایران بدل شده است.

این ناحیه پست ساحلی شرایط مساعدی برای کشاورزی و صیفی کاری دارد و با توجه به مشخصات اقلیمی و استقرار استان هرمزگان در منطقه فوق حاره‌ای، گرمی هوا مهم‌ترین پدیده آب و هوایی این استان است و به نوعی جز مناطق گرم و خشک کشور محسوب می‌شود. اما با این وجود یکی از مهم‌ترین قطب‌ها در تولیدات کشاورزی و شیلات است.

بندرعباس و دیگر بنادر استان هرمزگان در کنار خلیج فارس که منبع غنی انواع مختلف ماهی، میگو و آبزیان است واقع شده‌اند، ماهی تن، سنگسر، ساردین، هامور، سرخو، میش ماهی و مقوا، ماهی‌هایی هستند که در این استان صید می‌شوند و در شهر‌های مختلف به راحتی می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. همچنین میگو به عنوان یک کالای صادراتی مهم از این استان شناخته می‌شود.

 

سفر روحانی به دروازه طلایی اقتصاد ایران

 

علاوه بر این بندرعباس و شهرستان‌های استان هرمزگان دارای باغات مرکباتی هستند که سالانه درصدی از نیاز استان‌های اطراف خود و کشور‌های حاشیه‌ی خلیج فارس را نیز تامین می‌کنند. مرکباتی که در استان هرمزگان کشت می‌شوند شامل نارنگی، پرتقال، لیمو لیسبون، لیمو شیرین، نارنج، گریپ فروت و لیموترش است.

از سوی دیگر هرمزگان با توجه به بافت سنتی، آداب و رسوم خاص و فرهنگی غنی و ریشه‌دار خود از قدیم‌الایام بخش مهمی از انواع صنایع دستی را در خود جای داده است؛ که عمدتا فصلی هستند و ۹۰ درصد تولیدکنندگان آن‌ها را نیز زنان تشکیل می‌دهند. با توجه به این موارد می‌توان گفت: ظرفیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد اقتصادی در این استان هر کدام به تنهایی می‌توانند کلید رشد و توسعه کشور اقتصادی محسوب شود.

 * هرمزگان دروازه اقتصادی ایران

استان هرمزگان به عنوان ایران کوچک و دروازه اقتصادی کشور معرفی می‌شود. این استان جنوبی دارای ظرفیت مهم و طلایی در بخش‌های صنعتی، کشاورزی، شیلات، تجاری و خدمات است که با جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی می‌تواند زمینه گسترده و وسیعی را برای رشد و توسعه اقتصادی به ویژه در زمینه اشتغال فراهم کند.

این استان با داشتن ۱۴ جزیره اقتصادی و سواحل منحصر به فرد مانند ساحل مکران، دسترسی به شبکه‌های چهارگانه حمل و نقل (هوایی زمینی ریلی و دریایی)، دسترسی به آب‌های آزاد و دور، داشتن مناطق اقتصادی و بندر‌های آزاد، پالایشگاه‌های نفت و میعانات گازی، کارخانه‌های سیمان آلومینیوم، فولاد، وجود بندر شهید رجایی و باهنر و گمرک‌ها و داشتن بیش از ۹۰۰ کیلومتر نوار ساحلی جز طلایی‌ترین مناطق در کشور است.

وجود ۲۲ بندر صیادی و ظرفیت پرورش آبزیان، صید سالانه ۲۴۰ هزار تن انواع آبزی، ۱۶۳ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی قابل کشت، وجود ۱۳ شهرک، ۷ ناحیه و ۴۴۵ واحد صنعتی، داشتن ۳۱۵ معدن فعال، یکهزار و ۶۸۰ اثر تاریخی، طبیعی و ظرفیت‌های گردشگری و وجود بیش از ۱۳ منطقه حفاظت شده محیط زیست از دیگر ظرفیت‌های مهم این استان پهناور جنوبی است که می‌توان از آن برای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال بهره جست. وجود این ظرفیت‌های در هرمزگان آن را بهشت سرمایه گذاران بدل کرده است؛ بنابراین هر یک از ظرفیت‌های استان هرمزگان موتور محرک توسعه اقتصادی قلمداد می‌شود و از نظر اجرای طرح‌های بزرگ و اثرگذار گنجینه ظرفیت‌های مادی و کارگاه سازندگی کشور است. هرمزگان تنها استان کشور است که دارای مجمع الجزایر و دسترسی به آب‌های آزاد است و این به منزله ورود به بازار‌های جهانی و اقتصاد بین الملل است؛ و در عین حال امن‌ترین استان برای سرمایه گذاری است.

سفر روحانی به دروازه طلایی اقتصاد ایران

 

این در حالی است که مشارکت در طرح‌های توسعه مکران و جاسک، توسعه جامع صنایع دریایی، ایجاد واحد‌های پتروشیمی، توسعه پس کرانه‌های بنادر، سرمایه گذاری و مشارکت در دریای عمان و ایجاد صنایع تبدیلی از محور‌های توسعه استان هرمزگان است که نیازمند سرمایه گذاریست به طوریکه ۵۳ درصد مجموع حمل و نقل دریایی کشور و جابجایی ۷۸ درصد کانتینر‌ها در این بندر صورت می‌گیرد.

 در این میان یکی از موضوع‌های مکان‌محور برای سرمایه‌گذاری که در دولت از اهمیت بالایی برخوردار است سواحل مکران است، چرا‌که دولت قصد دارد از اقتصاد زمین پایه به سمت اقتصاد دریا پایه با استفاده از ظرفیت‌های ساحلی در جنوب و جنوب‌شرق حرکت کند؛ لذا دولت برای توسعه زیرساخت‌های لازم در این استان باید تلاش لازم را مبذول دارد چراکه هرمزگان می‌تواند به عنوان قطب دیپلماسی اقتصادی کشور قلمداد شود.

همچنین هرمزگان به کانون اصلی سرمایه‌گذاری در زمینه تولید فولاد و آلومینیوم در کشور تبدیل شده و آماده جهش در تولید این فلزات است. فولاد هرمزگان یکی از صنایع مهم در منطقه ویژه است که با ظرفیت ۵/ ۱ میلیون تُن گندله سنگ‌آهن با روش احیای مستقیم از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده است و اکنون در حال توسعه ظرفیت به ۳ میلیون تُن در سال است؛ بنابراین ظرفیت‌های معادن این استان خود زمینه مهمی برای جهش صنعتی با هزینه پایین محسوب می‌شود.

با توجه به مواردی که ذکر شد باید گفت: هرمزگان در بعد اقتصادی، فرهنگی، سیاسی اهمیت ویژه‌ای را دارد چراکه به دلیل نزدیکی به آب‌های آزاد مهم‌ترین ویژگی اقتصادی و ترانزیتی را به ایران بخشیده است همچنین وجود تنگه هرمز ابزار ژئوپلتیکی مناسبی را در اختیار کشور قرار داده و قدرت چانه زنی ایران را در سواحل جنوبی ارتقا بخشیده است.

علاوه بر این به دلیل نزدیکی به همسایگان جنوبی ایران و نزدیکی فرهنگی که در این منطقه وجود دارد می‌تواند اهرم مناسبی را برای قدرت نرم و دیپلماسی فرهنگی فراهم کند؛ لذا سفر امروز رئیس جمهور به هرمزگان از اهمیت به سزایی برخوردار است به طوریکه با توجه و تمرکز بیشتر بر پتانسیل‌های موجود در این استان می‌تواند راه توسعه اقتصادی را هموار کرد.

انتهای پیام/1404

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان