۱۷/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۰۷ جمعه

صبح قزوین جامعه امروز ایران نیاز مبرم به هنر انقلاب دارد
کد خبر: ۲۷۱۶۲۳ تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۷ ساعت: ۱۰:۵۲ ↗ لینک کوتاه

عضو هیئت علمی دانشگاه "سوره":

جامعه امروز ایران نیاز مبرم به هنر انقلاب دارد

عضو هیئت علمی دانشگاه "سوره" گفت: جامعه ایران، امروز بیش از هر زمان دیگری به تعهد و همراهی هنر انقلاب با مردم، برای حل مسایل و مقابله با تهدیدات نیاز دارد.

جامعه امروز ایران نیاز مبرم به هنر انقلاب دارد
به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ؛ مرتضی گودرزی دیباج، پژوهشگر و محقق هنر شب گذشته(دوشنبه) در نشست «تحلیل و بررسی آثار نقاشان انقلاب اسلامی» که در تالار حافظ برگزار شد، تعهد و مردمی بودن را مهم ترین ویژگی هنر انقلاب دانست.

وی افزود: امروز مشکلات جامعه ما به مراتب سخت تر و پیچیده تر از جنگ و مسایل سال‌های اول انقلاب اسلامی است، نیاز ما به هنر انقلاب ویژه تر است، باید هنرمند ما در برابر نابود شدن پایه های تمدن و باورهای جامعه خود توسط دشمن احساس خطر کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه "سوره" ادامه داد: اگر در جنگ فقط دغدغه مقابله با دشمن را داشتیم، امروز دیگر دشمن با تمام ابزارهای خود در خانه های ما قرار گرفته و با هدف قراردادن خانواده و جایگاه زن، گویی که یک پیامبر دروغین را می‌خواهد معرفی کند، در حالی که اگر هنرمند انقلابی در میدان مبارزه به دشمن و جامعه می‌فهماند که یک حقیقت بیشتر وجود ندارد.

این پژوهشگر و محقق هنر به تبارشناسی از این هنر پرداخته گفت: هنر انقلاب در سال‌های اختناق و دیکتاتوری حاکم بر جامعه در سال‌های پیش از انقلاب، پیام خود را در قالب نمادها، استعاره و رازوارگی منتقل می‌کرد که از آن به دوره هنر سیاه در سال‌های دهه 40 و سپس هنر اعتراض در فضای نسبتا باز سال‌های آخر دهه40 یاد می‌کنیم.

وی گفت: بعد از آن در زمان نزدیک به پیروزی انقلاب اسلامی این هنر بدون تکلف و به سادگی در همراهی با مردم تنها به دنبال انتقال و سرعت تکثیر پیام انقلاب فارغ از ظرافت‌های هنری بود.

گودرزی دیباج اذعان کرد: در واقع این هنر که در خدمت پیام بودن از ویژگی های آن است با کارکرد فرهنگی و اجتماعی خود، متقاعد شدن مخاطب را درون خود داشت.

وی با بیان اینکه این جریان به محض شروع جنگ فروکش کرد، گفت: هنر انقلاب به تدریج که انقلاب تثبیت می‌شود کمی در ساختارهای خود تعمق کرده و اصلاحاتی انجام می‌دهد؛ نکته ظریف هنر انقلاب در این بود که پیام برای آن مهم تر از خود هنر بود و ما اساسا در هنر انقلاب چیزی به نام هنر برای هنر نداریم، بلکه همه چیز در خدمت مردم است.
انتهای پیام/2002

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان