۲۹/شوّال/۱۴۴۵

-

۱۴۰۳/۰۲/۱۹ چهارشنبه

صبح قزوین اضافه‌کاری‌ها بسیار دیر پرداخت می‌شود/ شیفت‌های اجباری شب برای پرستاران خانم مناسب نیست
کد خبر: ۲۷۱۴۰۶ نویسنده: حدیثه امین زاد تاریخ انتشار: ۱۳۹۶/۱۱/۱۳ ساعت: ۱۳:۳۷ ↗ لینک کوتاه

گزارش صبح قزوین از مشکلات پرستاران؛

اضافه‌کاری‌ها بسیار دیر پرداخت می‌شود/ شیفت‌های اجباری شب برای پرستاران خانم مناسب نیست

بسیاری از پرستاران معتقدند: شیفت‌های اجباری به ویژه شیفت شب موجب می‌شود در ساعاتی از شبانه‌روز که حضور زن خانواده در خانه حائز اهمیت است، کم‌رنگ شود.

اضافه‌کاری‌ها بسیار دیر پرداخت می‌شود/ شیفت‌های اجباری شب برای پرستاران خانم مناسب نیست
به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ؛____حدیثه امین زاد.

بی‌شک واژه«پرستار» صبر و شکیبایی را در اذهان تداعی می‌کند و نامگذاری سالروز ولادت حضرت زینب(س) به عنوان روز«پرستار» که اسوه صبر و شکیبایی در حادثه کربلا و دوران سخت پس از آن بودند، نشان می‌دهد قشر پرستار جامعه باید این بانوی بزرگوار را در شغل خود الگو قرار دهند.

پرستاران جامعه ما با الگوبرداری از صبر و شکیبایی حضرت زینب(س) می‌توانند استوار از قبل به بیماران خدمات‌رسانی کنند.

سختی شغل پرستاری و از خودگذشتگی که این قشر باید در شغل خود داشته باشند، قابل تحسین بوده و نیاز است مسئولان امر تدابیر لازم برای رفع دغدغه‌های اساسی پرستاران اتخاذ کرده و بهترین راهکارها را برای خدمت‌رسانی هرچه مطلوب‌تر این قشر در جامعه به کار گیرند.

برای شنیدن دغدغه‌های پرستاران پای درددل‌های آنان نشستیم.

شیفت‌های کاری نابسامان روی خانواده اثر منفی دارد
معصومه فتحی پرستاری با 4.5 سال سابقه کار است که حقوق پرستاران را متناسب با نرخ تورم نمی‌داند.

وی با اشاره به روند افزایش حقوق پرستاران در سال‌های اخیر می‌افزاید: در طول سال‌هایی که مشغول به کار هستم فقط در سال 93 علاوه ‌بر افزایش کلی حقوق کارمندان، شاهد افزایش 20 درصدی حقوق پرستاران بودیم، شرایط حقوقی پرستاران با توجه به تورم بهتر شد اما پس از آن افزایش حقوق پرستاران مطلوب نبوده است.

این پرستار اضافه کرد: تمام پرستاران اضافه کار اجباری دارند؛ اما یک سال بعد حق‌الزحمه اضافه کاری را دریافت می‌کنند که مسئولان دلیل این دیرکرد را کمبود منابع مالی مطرح می‌‎کنند.

فتحی با اشاره به دیرکرد یک ساله حق‌الزحمه اضافه کاری و کارانه پرستاران ادامه داد: تقریبا در تمام استان‌های کشور پرستاران با مشکل دیرکرد حقوق اضافه کاری روبرو هستند؛ بنابراین وقتی یک پرستار کار می‌کند اما مطالباتش را دریافت نمی‌کند بی‌شک احساس می‌کند از او بیگاری می‌کشند.

وی عنوان کرد: کمبود پرستار در بیمارستان‌ها موجب شده که تمام پرستاران مجبور به تحمل اضافه‌کاری‌های اجباری باشند؛ البته در این میان هر اندازه سابقه کاری پرستار کمتر باشد بی‌شک تعداد شیفت‌های اضافه کاری بیشتری به او تعلق می‌گیرد.

به گفته این پرستار، پرستاری رشته‌ای است که فارغ‌التحصیل آن بیکار نمی‌ماند مگر اینکه خود فرد قصد شاغل بودن نداشته باشد؛ اما اینکه نسبت به سایر مشاغل درآمد بیشتری داشته باشد، اینطور نیست.

فتحی تصریح کرد: یک پرستار برای کسب درآمد بالا باید در چند بیمارستان به صورت همزمان فعالیت کند که البته در تمام استان‌ها و بیمارستان‌ها شرایط مالی لازم برای این کار وجود ندارد.

وی با اشاره به عدم رعایت قوانین مربوط به بهره‌وری در بیمارستان‌های خصوصی بیان کرد: عدم رعایت قانون مذکور موجب شده پرستاران بیمارستان‌های خصوصی مجبور باشند تعداد شیفت‌های بیشتری را قبول کنند تا ساعت کار مقرری آنان تکمیل شود.

این پرستار افزود: این در حالی است که قانون بهره‌وری در بیمارستان‌های دولتی رعایت می‌شود بنابراین یک پرستار بیمارستان دولتی در صورتی که سابقه کار بالاتری داشته و مجبور به قبول شیفت‌های اجباری نباشد، راحت‌تر می‌‎تواند ساعت کاری موظفی خود را تکمیل کند.

فتحی بیان کرد: اگر پرداختی‌های بیمارستان دولتی خوب باشد بدین معناست که حقوق و مزایای پرستار را به موقع پرداخت می‌کنند، بنابراین بسیاری از پرستاران تمایل به فعالیت در بیمارستان دولتی دارند.

وی با انتقاد از نبود جایگاهی شایسته برای پرستاران در نگاه کادر درمانی و مردم جامعه اظهار کرد: هر اتفاقی در بیمارستان رخ دهد، پرستار دخیل است و شرایط به گونه ای شده که حواس پرستار باید حتی به کار نگهبان و آشپزخانه بیمارستان هم باشد که نشان می‌دهد پرستاران در جایگاه حقیقی خود قرار نگیرند.

این پرستار افزود: وسعت‌بخشی به وظایف پرستاران ناشی از تخصصی نکردن این کار است و پس از آن مدیریت‌های سنتی در این میان بی‌تقصیر نیست؛ زیرا در بسیاری از موارد مشاهده می‌کنیم کسانی که باید در جایگاه مدیریتی باشند در جایگاه اصلی خود قرار ندارند.

فتحی با اشاره به برخی از مشکلاتی که شغل پرستاری برای این قشر ایجاد می‌کند، اضافه کرد: ساعات کاری زیاد و شیفت‌های اجباری موجب شده که پرستاران کمتر در جمع خانواده حضور داشته باشند که همین امر در بسیاری از موارد به ویژه برای پرستاران خانمی که فرزند کوچک دارند، مشکلات عدیده‌ای را ایجاد کرده است.

وی گفت: بهترین راهکار برای رفع مشکلات پرستاران به ویژه مشکلات عاطفی این قشر آن است که ساعت کاری پرستاران را تعدیل کنند تا پرستاران هم مانند بسیاری از کارمندان دولت بتوانند بیشتر در جمع خانواده حضور داشته و فرصت کافی برای ایفای نقش لازم در خانواده خود را داشته باشند.

ساعات کاری پرستاران اورژانس از سایر پرستاران بیشتر است
اکبر نجف‌لو یکی از پرستاران اورژانس است که 18 سال سابقه کار داشته و از عدم هم‌خوانی روند افزایش حقوق پرستاران با ساعت کاری طولانی مدت آنان و تورم جامعه ناراضی است.

وی می‌افزاید: دریافتی‌های پرستاران به ویژه پرستارانی که در اورژانس کار می‌کنند در مقایسه با ساعت کاری و شیفت‌های اجباری که دارند، بسیار ناچیز است.

این پرستار اضافه کرد: پرستاران شاغل در اورژانس باید 48 ساعت متوالی شبفت بمانند و در طول این ساعات اگر برای یکی از اعضای خانواده آن‌ها هم مشکلی ایجاد شود، مجاز به ترک پست نیستند.

نجف‌لو ادامه داد: این میزان از ساعت کاری متوالی مشکلات زیادی را برای پرستاران شاغل در اورژانس ایجاد می‌کند؛ زیرا ساعات زیادی از طول هفته را نمی‌توانند در کنار خانواده خود باشند.

وی با اشاره به وضعیت درآمدی پرستاران عنوان کرد: به لحاظ درآمدی نمی‌توان گفت پرستاری شغل کم درآمدی است؛ اما باید به این موضوع هم توجه داشت که حقوق دریافتی یک پرستار به هیچ عنوان با ساعت کاری و شیفت‌های سنگینی که برعهده او قرار می‌گیرد، متناسب نیست و همین امر نارضایتی شغلی را در بین قشر پرستار افزایش داده است.

این پرستار اورژانس تصریح کرد: کمبود نیرو یکی از دلایلی است که موجب می‌شود پرستاران ناچار به تحمل شیفت‌های طولانی مدت اجباری باشند.

نجف‌لو گفت: تعداد پرستاران شاغل در بیمارستان‌های ایران با تعداد تخت‌های بیمارستانی تناسب نداشته و بسیار کمتر از تعداد تخت‌های بیمارستانی است؛ در حالی که بسیاری از کشورهای جهان با این مشکل روبرو نیستند و با جذب نیروی پرستار شرایطی فراهم کرده‌اند تا استانداردهای لازم برقرار شود و پرستاران مجبور به قبول شیفت‌های اجباری نباشند.

وی با اشاره به اختلاف ریالی زیاد کارانه پرداختی به پزشکان و پرستاران در ایران بیان کرد: در کشورهای مختلف دنیا وضعیت پرداخت کارانه به پزشکان و پرستان به گونه‌ای است که به لحاظ ریالی این کارانه‌ها اختلاف زیادی با هم ندارد اما در ایران وضعیت متفاوت است.

این پرستار اظهار کرد: پزشکان شاغل در یک بیمارستان مبالغ زیادی را به عنوان کارانه دریافت می‌کنند؛ اما پرستاران علی‌رغم تحمل شیفت‌های بیشتر و طولانی‌تر سهم بسیار کمی از سود بیمارستان دارند.

نجف‌لو گفت: تناسب بیشتری باید بین ساعات کاری یک پرستار و دریافتی وی وجود داشته باشد تا پرستار انگیزه خود برای فعالیت در این شغل را از دست ندهد و بسیاری از مشکلات مالی وی در سایه حقوق مناسب کم‌رنگ شود.

وی افزود: تأخیر حدود یک ساله در پرداخت حق‌الزحمه اضافه‌کاری‌های طولانی مدتی که پرستاران در شیفت‌های مختلف به ویژه شیفت شب تحمل می‌کنند، یکی از عمده‌ترین معضلاتی است که قشر پرستار با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

این پرستار اضافه کرد: این تأخیر در پرداختی اضافه‌کاری موجب شده که بسیاری از پرستاران از جمله خود من مبلغ زیادی به عنوان حقوق طلب داشته باشم که هنوز پرداخته نشده است.

نجف‌لو ادامه داد: همین پرداخت‌های دیرهنگام دلسردی پرستاران را به دنبال دارد؛ زیرا حقوق پایه پرستاران با تورم جامعه متناسب نیست بنابراین اگر اضافه‌کاری آن‌ها دیر پرداخت شود با مشکل مالی روبرو می‌شوند.

مهمترین دغدغه پرستاران طرحی، آینده شغلی آنان است
فاطمه امین زاد یک پرستار طرحی است که به تازگی کار خود را در یک بیمارستان دولتی آغاز کرده و در خصوص دیدگاه جامعه نسبت به شغل پرستاری می‌گوید: این ذهنیت در بین مردم نهادینه شده که پرستاری یک شغل پردرآمد با ساعت کاری کم است و حتی خود من هم علاوه‌بر علاقه‌ای که به این رشته داشتم، با چنین ذهنیتی وارد رشته پرستاری شدم.

وی افزود: الان که به عنوان پرستار طرحی در یک بیمارستان دولتی فعالیت می‌کنم به این نتیجه رسیدم که آنچه در شغل پرستاری وجود دارد با دیدگاه مردم جامعه متفاوت بوده و هیچ همخوانی بین این دو وجود ندارد.

این پرستار طرحی اضافه کرد: بسیاری از دانش‌آموزانی که با هدف اشتغال در بیمارستان به عنوان پرستار وارد رشته تجربی می‌شوند؛ باید به این مهم دقت داشته باشند که پرستاری شغلی پراسترس و با ساعات کاری طولانی است که فقط با عشق و علاقه می‌توان این سختی‌‍‌ها را متحمل شد.

امین زاد ادامه داد: از سوی دیگر اضافه‌کاری‌ها بسیار دیر پرداخت می‌شود و در برخی از موارد حتی یک سال تأخیر دارد؛ بنابراین یک پرستار باید ضمن تحمل سختی‌های زیاد به نوعی روی همان پایه حقوقی که شاید از پایه حقوق کارمندان سایر دستگاه‌های اجرایی کمتر باشد، برنامه‌ریزی کند.

وی عنوان کرد: پرداخت دیرهنگام اضافه‌کاری پرستاران موجب می‌شود که هنگام دریافت آن، پرستار به خاطر نداشته باشد چند ساعت اضافه‌کاری داشته و همچنین مبالغی از اضافه‌کاری هم بدون مشخص شدن دلیل از حقوق پرستار کسر می‌شود.

این پرستار طرحی با اشاره به نگرانی شغلی پرستاران طرحی تصریح کرد: پرستاران طرحی از نخستین روزی که وارد عرصه کار می‌شوند نگران آینده شغلی خود هستند؛ زیرا در بسیاری از موارد بیمارستانی که 2 سال به عنوان پرستار طرحی فعالیت کرده‌اند، نسبت به تمدید قرارداد آنان اقدام نمی‌کند.

امین زاد گفت: این امر موجب می‌شود که یک پرستار طرحی مدام نگران این موضوع باشد که پس از پایان 2 سال ابتدایی کار خود برای ادامه فعالیت در کدام بیمارستان باید دنبال کار باشد؛ بنابراین طبیعی است که بزرگترین دغدغه پرستاران طرحی که دنیای از عشق و انگیزه وارد این شغل شدند، وضعیت شغلی پس از پایان طرح باشد.

وی با اشاره به اشتغال در بیمارستان خصوصی خوب بیان کرد: برای فعالیت در بیمارستان خصوصی به طور معمول باید آشنا داشته باشید تا بتوانی در یک بیمارستان خصوصی خوب مشغول به کار شوید؛ اما بیمارستان دولتی این مشکل را ندارد.

این پرستار طرحی افزود: بیمارستان دولتی علی‌رغم ساعت کاری طولانی مدت نسبت به بیمارستان خصوصی دست کم مزایای بیشتری دارد؛ زیرا تفاوت زیادی بین ساعات کاری بیمارستان‌های خصوصی و دولتی وجود ندارد اما مزایای بیمارستان دولتی بیشتر است.

امین زاد با اشاره به برخی از مشکلات پرستاران به ویژه پرستاران بیمارستان‌های دولتی اضافه کرد: ساعات کاری طولانی مدت پرستاران موجب شده که این قشر فرصت زیادی برای بودن در کنار خانواده و دوستان خود نداشته باشند؛ بنابراین به مرور زمان همین امر موجب افزایش خستگی آنان می‌شود.

وی اظهار کرد: تدابیری باید اندیشیده شود تا کارانه پرستاران افزایش یافته و اضافه‌کاری‌ها هم با تأخیر کمتری پرداخت شود تا قشر پرستار با مشکل مالی کمتری روبرو شوند؛ زیرا با رفع این مشکل، دغدغه مالی پرستاران تا حدودی برطرف می‌شود.

این پرستار طرحی با اشاره به افزایش چشمگیر شهریه‌های دانشگاه آزاد برای رشته پرستاری گفت: شهریه دانشگاه آزاد برای تحصیل در رشته پرستاری افزایش زیادی پیدا کرده که موجب می‌شود خانواده‌های با درآمد متوسط هم نتوانند از پس هزینه‌های تحصیل فرزند خود در این رشته تحصیلی برآیند که همین امر هم در کمبود نیروی پرستار برای بیمارستا‌ن‌ها اثرگذار است.

خانم مهری یکی دیگر از پرستاران پرتلاش است که 8 سال و 4 ماه سابقه فعالیت دارد و در خصوص افزایش حقوق پرستاران می‌گوید: افزایش حقوق پرستاران به میزان همان 10 درصد افزایشی است که هر ساله به حقوق کارمندان دولت اضافه می‌شود و در مدت خدمتم فقط یک بار حقوق پرستاران 20 درصد علاوه‌بر افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان دولت، افزایش یافت.

وی می‌افزاید: من از سال 87 با حقوق 300 هزار تومان فعالیت در شغل پرستاری را آغاز کردم و در حال حاضر دریافتی پرستاران 2 میلیون تومان است که با کسر مواردی از قبیل مالیات دریافتی خالص آنان به کمتر از 2 میلیون تومان می‌رسد.

این پرستار اضافه کرد: افزایش حقوق پرستاران به نسبت کارمندان ارگان‌های دیگر خیلی کمتر است؛ در حالی که سختی کار پرستاران زیاد بوده و هر یک از آنان باید شیفت‌های سنگین شب کاری را هم تحمل کنند.

مهری ادامه داد: اگر فیش‌های حقوقی پرستاران با فیش حقوقی کارمندان سایر دستگاه‌های اجرایی مقایسه شود به صورت واضح مشخص است که دیدگاه جامعه در مورد پردرآمد بودن شغل پرستاری حقیقت ندارد.

وی عنوان کرد: پیش از اجرای طرح قاصدک، پرستاران اضافه کاری داشتند که با توجه به کارکرد اضافه هر ماه حق‌الزحمه آن همراه با حقوق به پرستار پرداخت می‌شد؛ اما الان با این تعرفه جدیدی که آمده حتی اضافه کاری خود را هم به زور و با تأخیر زیاد دریافت می‌کنیم.

این پرستار تصریح کرد: همچنین کارانه(سود بیمارستان است که به پزشکان و پرستاران آن بیمارستان تعلق می‌گیرد) پرستاران به 150 تا 200 هزار تومان تنزل پیدا کرده و شرایط فعلی به گونه‌ای است که بسیاری از پرستاران حدود یک سال اضافه کاری طلب دارند.

مهری گفت: از تمام بیمارستان‌های کشور خبر ندارم؛ اما تا جایی که در جریان هستم، می‌دانم که تقریبا تمام پرستاران کشور با این مشکل تأخیر در پرداخت اضافه کاری و کارانه روبرو هستند و فقط یکی از دوستانم که بیمارستان میلاد تهران که بیمارستان تأمین اجتماعی است، می‌گفت کمتر از یک سال معوقه اضافه کاری و کارانه طلب دارد.

وی با اشاره به وضعیت شغلی پرستاران بیمارستان‌های خصوصی بیان کرد: شیفت پرستاران در بیمارستان‌های خصوصی بستگی به نوع بیمارستانی که در آن فعالیت می‌کنند، دارد اما در بیمارستان‌های دولتی اکثر موارد پرستاران با مشکل اضافه کاری اجباری روبرو هستند.

این پرستار افزود: این در حالی است که پرستاران تمایلی به اضافه کاری اجباری ندارند زیرا دریافت حقوق اضافه کاری به موقع نیست و توان لازم هم برای فعالیت در شیفت‌های اجباری ندارند.

جذب نیروی پرستار در بیمارستان‌های دولتی مطلوب نیست
مهری اضافه کرد: در بیمارستان های خصوصی پذیرش بیمار با توجه به تخت‌های بیمارستانی بوده و تخت اضطراری برای پذیریش بیمار در نظر گرفته نمی‌شود اما مشکل پذیرش بیمار مازاد بر تعداد تخت‌های بیمارستان در بیمارستان‌های دولتی یکی از مشکلات عمده پرستاران است.

وی ادامه داد: پذیرش بیمار مازاد بر تخت‌های بیمارستانی حجم کار پرستار را بالا می‌برد که این امر هم بی‌شک خطای کاری پرستاران را افزایش می‌دهد.

این پرستار با بیان اینکه تنها مزیت شغل پرستاری بازار کار خوب آن است، عنوان کرد: علی‌رغم اینکه در بیمارستان‌های دولتی جذب نیروی پرستار زیاد مطلوب نیست اما در بیمارستان‌های خصوصی وضعیت جذب نیرو بهتر است و بعید می‌دانم دانشجویی که فارغ‌التحصیل رشته پرستاری است، بیکار بماند.

مهری با تأکید بر اینکه از نظر ایمنی شغلی مسایلی که ضریب ایمنی فرد را در بخش‌های بیمارستان افزایش دهد در ساختمان‌های بیمارستان‌ها موجود نیست، تصریح کرد: وسایل گرمایشی در بیمارستان نداریم و ساختمان‌های بیمارستان‌ها فرسوده بوده و آسانسورها هم از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

وی گفت: ساختمان بسیاری از بیمارستان‌ها فرسوده شده و توقع دارند به زور از ساختمان فرسوده استفاده کنند در حالی که باید بودجه لازم برای بازسازی آن‌ها در نظر گرفته شود زیرا وقتی سیستم آب و فاضلاب، گرمایشی و سرمایشی یک بیمارستان معیوب باشد قطع به یقین سلامت پرسنل و حتی بیماران بیش از پیش به مخاطره می‌افتد.

این پرستار بیان کرد: با کمال تأسف در بیمارستان ها به این موضوع پرداخته نمی شود و بدون توجه به ایمنی پرسنل و بیماران فقط می خواهند همچنان از ساختمان فرسوده بیمارستان استفاده کنند

افزایش حجم کاری پرستاران بیمارستان‌های دولتی
مهری اظهار کرد: به دلیل فقر اقتصادی که بر جامعه حاکم است، مردم ترجیح می‌دهند برای درمان به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند که این امر موجب افزایش حجم کاری پرستاران بیمارستان‌های دولتی می‌شود و این در حالی است که بیمارستان‌های دولتی به اندازه کافی جذب نیرو ندارند.

وی با اشاره به مشکلات عمده پرستاران گفت: فشار و اضافه کاری که ناخواسته به پرستاران تحمیل می‌شود به‌ویژه در شیفت شب مشکلات زیادی برای پرستاران به خصوص پرستاران خانم ایجاد می‌کند زیرا پرستاران خانم باید در طول شیفت شب دور از فرزند خود باشند و از سوی دیگر به لحاظ مالی هم خوب تأمین نمی‌‎شوند که این امر هم به سهم خود موجب می‎شود مشکلات آن‌ها در زندگی زناشویی پررنگ‌تر شود.

این پرستار افزود: مشکلات عدیده شغلی که پرتاران با آن روبرو هستند موجب کاهش انگیزه و توان برای ادامه فعالیت آنان شده و باعث می‌شود بعد از 10 سال سابقه کاری در شغل پرستاری شاهد فرسودگی شغلی این قشر باشیم در حالی که به صورت معمول باید وضعیت به گونه‌ای باشد که پس از 20 سال سابقه فعالیت پرستاران باید فرسودگی شغلی روبرو شوند.

وی یادآور شد: مهمترین مشکلی که پرستاران با آن درگیر هستند، اضافه‌کاری‌های تحمیلی و معوقات اضافه‌کاری است که ناخودآگاه نارضیاتی شغلی در این شغل افزایش می‌دهد.

پرستاران در جایگاه واقعی خود قرار ندارند
سرپرستار یکی از بخش‌های بیمارستانی در خصوص وضعیت درآمدی پرستاران اظهار کرد: افزایش حقوق پرستاران در مدت 13 سال سابقه کاری که در این شغل دارم، بسیار پایین بوده است به گونه‌ای که الان در سمت سرپرستار پایه حقوق 2.5 میلیون تومان دریافت می‌کنم.

اله محمدی‌نژاد افزود: البته در شرایطی که کارانه و اضافه کاری پرستاران به موقع پرداخت شود شاید بتوان گفت وضعیت درآمدی پرستاران تاحدی بهبود می‌یابد اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که اضافه کاری و کارانه پرستاران با تأخیرهای حدود یک ساله به آنان پرداخت می‌شود.

وی اضافه کرد: شاید برای فارغ‌التحصیلان رشته پرستاری در جامعه کار باشد و وضعیت بازار کار مطلوب‌تری نسبت به سایر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داشته باشد؛ اما به لحاظ درآمدی وضعیت پرستاران مطلوب نیست و دریافتی‌های آن‌ها با تورم جامعه هیچ تناسبب ندارد.

این پرستار ادامه داد: در گذشته هم همواره دریافتی‌های پرستاران به گونه‌ای بود که با تورم جامعه تناسب نداشت؛ البته پایین بودن دریافتی پرستاران را باید در فقدان تناسب لازم بین ساعات کاری این قشر و حقوق آن‌ها جست‌‌و‌جو کرد، زیرا تمام پرستاران ناچار به قبول شیفت‌های اجباری هستند در حالی که دریافتی آنان از این شیفت‌های اجباری حدود یک سال پس از آن است.

محمدی‌نژاد با اشاره به اینکه شیفت‌های اجباری شب برای پرستاران خانم معضلات زیادی ایجاد کرده است، عنوان کرد: شیفت‌های اجباری به ویژه شیفت شب موجب می‌شود در ساعاتی از شبانه‌روز که حضور زن خانواده در خانه حائز اهمیت است، کم‌رنگ شود و این امر به ویژه برای پرستاران خانمی که فرزند کوچک دارند مشکلات بیشتری ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد: یک پرستار در طول دوران خدمت خود شاید مجبور باشد روزهای تعطیل زیاد و حتی ایام تعطیلات نوروز را سرکار باشد که این موضوع جای خالی این قشر را در خانواده پررنگ‌تر می‌کند و هیچ چیزی این نبودن‌ها را جبران نمی‌کند.

این پرستار با بیان اینکه با اطلاع از مشکلات شغل پرستاری وارد این عرصه شده و عاشقانه خدمت می‌کند، عنوان کرد: پرستاران در بعضی از روزها باید از 8 صبح تا 8 شب سرکار باشند که واقعا کار سختی است بنابراین کسی که عشق به شغل پرستاری نداشته باشد، قطع به یقین نمی‌تواند این وضعیت را تحمل کند.

محمدی‌نژاد تصریح کرد: بسیاری از افراد با این طرز فکر که برای رشته پرستاری در بازار کار شغل وجود دارد، وارد این عرصه می‌شوند که نمی‌توانند در این شغل موفق شوند؛ بنابراین به تمام کسانی که قصد ورود به عرصه پرستاری را دارند؛ توضیه می‌کنم با عشق و علاقه به این شغل ورود پیدا کنند تا قادر به تحمل سختی‌های آن باشند.

وی با تأکید بر اینکه پرستاران توقع دارند بیشتر به آن‌ها بها داده شود، یادآور شد: علی‌رغم سختی‌ها و استرس‌هایی که شغل پرستاری دارد؛ اما در جامعه ما پرستاران آن گونه که شایسته است، دیده نمی‌شوند بنابراین انتظار داریم شرایطی فراهم شود تا پرستاران هم در جایگاه واقعی خود قرار گیرند.

امید است مسئولان امر با تجددی نظر در وضعیت شغلی و درآمدی پرستاران شرایطی فراهم کنند که این قشر پرتلاش هم بتوانند در کنار انجام وظیفه و خدمت‌رسانی به بیماران ساعات بیشتری را در کنار خانواده خود باشند زیرا حضور این افراد در کنار خانواده موجب افزایش روحیه آنان برای ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر به بیماران می‌شود.
انتهای پیام/4001

دیدگاه ها

اخبار استان قزوین
اخبار ایران و جهان